Med et økende antall forbrukere som foretrekker selvbetjeningsalternativer fremfor tradisjonelle kundestøttekanaler, har det å ha en solid, smart strukturert FAQ-sidedesign blitt et must-ha-element på nesten alle forretningsnettsteder. I følge Forresters forskning, er vanlige spørsmål de mest brukte selvbetjeningsalternativene som er tilgjengelige i dag.
Når den brukes strategisk, kan en FAQ-sidedesign virkelig gi verdi til forbrukere og være til nytte for bedrifter på mange forskjellige måter. Det er ikke bare en av de mest effektive og kostnadseffektive måtene å redusere byrden på støtteteamene ved å håndtere de repeterende spørsmålene om produktene eller tjenestene dine som ellers kan gå til kundestøtteagentene dine, og ta opp tiden deres unødvendig. Vanlige spørsmål kan også forbedre nettstedets navigasjon, generell SEO og forbedre kundeopplevelsen.
Hva er FAQ?
FAQ (står for Frequently Asked Questions) er en del av et selskaps nettsted dedikert til å svare på kundenes vanligste spørsmål og bekymringer. FAQ-sider tar sikte på å gjøre det enkelt for kunder å finne svar , ideelt sett uten behov for ekstern bistand fra en bedrifts representant. For e-handelsbedrifter dekker vanlige spørsmål for det meste selskapets regler og retningslinjer om ordreendringer, betalinger, frakt, returer og refusjoner. For SaaS-bedrifter tjener FAQs sidedesign hovedsakelig til å veilede kunder om å installere, bruke produktet og feilsøke vanlige problemer.
Forskjellen mellom ofte stilte spørsmål og kunnskapsbase
I utgangspunktet skiller vanlige spørsmål seg fra kunnskapsbaseartikler i størrelse, innhold og tilnærming. Vanlige spørsmål presenteres i et spørsmål og svar-format og er ment å være korte, direkte og rett på sak. De svarer vanligvis på spørsmål i et par setninger eller avsnitt, mens kunnskapsbasen består av artikler av instruksjonstype som gir brukerne mer detaljert og dyptgående informasjon om bruk av selskapets produkter eller tjenester.
Hvordan designe en effektiv FAQ-side i 7 trinn
Å skrive en FAQ-side innebærer mer enn bare å svare på de mest stilte spørsmålene. Det er en mulighet til å bygge relasjoner med nåværende og potensielle kunder og sikre bedre kundetilfredshet. Når du lager FAQ-sidedesign, må du huske på følgende tips, strategier og beste praksis;
1. Identifiser relevante spørsmål
Nøkkelen til å bygge en effektiv FAQ-side er å finne og svare på virkelige spørsmål som kundene dine har. Disse spørsmålene kan bli funnet fra en rekke kilder, for eksempel din;
- Nettstedsøkdata
- E-post
- Støttebilletter
- Nettstedets tilbakemeldingsskjema
- Kundeundersøkelser
- Kommentarer på sidene dine på sosiale medier
- Produktanmeldelser for varene dine
- Konkurrentenes FAQ-sidedesign
Å finne opp spørsmål for å svare på dem kan bare skape frustrasjon hos kundene. Sørg for at de er relevante for målgruppen din og samsvarer med de reelle bekymringene dine og potensielle kunder har.
2. Bygg en godt organisert struktur
Hvis det bare er noen få spørsmål å svare på, sett dem i én enkelt liste. For lengre lister med spørsmål er det fornuftig å dele dem opp i vanlige kategorier. Dermed gir en bedre brukeropplevelse og sikrer at besøkende er i stand til å; enkelt navigere på siden og finne det de leter etter.
Spørsmålene kan grupperes under kategorier som ‘Generell informasjon’, Bruk av produktet, ‘Kontoadministrasjon’, ‘Feilsøking’, ‘Sikkerhet’, ‘Fakturering’ osv. Det anbefales å bestille spørsmål innenfor hver kategori fra mest til minst hyppige.
3. Pass på utformingen av spørsmålene dine
Skriv spørsmål fra en kundes perspektiv, dvs. i første person. Vurder følgende spørsmål: «Hvordan kan jeg integrere produktet ditt med CRM-systemet mitt?» og «Hvordan integreres produktet ditt med et CRM-system?» Selv om begge stiller det samme spørsmålet. Det første alternativet er mer kundesentrert da det samsvarer med hvordan en bruker faktisk tenker. På den annen side er den andre mer forretningssentrert. Derfor, når du setter inn spørsmål, bruk formater som: «Hva er mine …», «Hvordan gjør jeg …», «Kan jeg …» osv.
4. Vær kort, klar og konsis
Når du skriver vanlige spørsmål, sørg for at spørsmålene er klart og enkelt formulert. Svarene bør kun fokusere på å gi den nødvendige informasjonen. Unngå å oppgi ekstra eller unødvendige detaljer som kan distrahere leserens oppmerksomhet. Jo lengre innholdet er, desto vanskeligere er det å holde brukerne interessert i å lese det. Hvis et spørsmål krever et langt svar, bør du vurdere å dekke bare det grunnleggende. Deretter kobler du den videre til kunnskapsbaseartikkelen din eller et blogginnlegg som gir mer detaljert informasjon.
5. Sørg for lett lesbarhet
Siden FAQ-sidedesign generelt er tekstbasert, er lett lesbarhet viktig. Uansett publikum, skriv på et språk de forstår. Avstå dessuten fra sjargong, akronymer og tekniske termer som brukerne dine kanskje ikke er kjent med. Unngå å bruke unødvendige designelementer som kan trekke leserne bort fra sidens innhold. Hold deg til en enkel layout, en lettlest skrifttype og en passende kontrast. For å sikre bedre lesbarhet kan du også skille spørsmål fra svar etter farge, størrelse eller stil.
6. Gi visuelle elementer
Mange forbrukere foretrekker en FAQ-sidedesign som presenterer svarene visuelt. Å legge til visuelle elementer som supplerer svarene dine er en fin måte å få siden din til å se tiltalende, unik og verdifull ut. Disse bildene kan inkludere skjermbilder av et brukergrensesnitt som viser visse prosesser på nettstedet ditt. Slik som å tilbakestille passord, endre kontoinformasjon, kansellere bestillinger, gjøre returer. Dessuten flytskjemaer, veiledningsvideoer som veileder kunder gjennom vanlige oppgaver. Sørg for at alle visuelle elementer du legger til er rettet mot å gjøre svaret ditt mer nøyaktig. Dermed lett forståelig for leserne.
7. Hold innholdet oppdatert
En statisk FAQ-side kan fort bli utdatert. Du bør jevnlig revidere og oppdatere FAQ-sidedesignet for å sikre at innholdet forblir relevant og nyttig for kunder og potensielle kunder. Når bedriften din står overfor endringer, og hver gang nye kundeproblemer dukker opp og nye spørsmål dukker opp; du bør se gjennom og justere FAQ-sidene dine tilsvarende. Derfor gjenspeiler de disse endringene og for å sikre at alle svarene er nøyaktige, og at spørsmålene forblir relevante. Det er også tilrådelig å vurdere svarene av og til og omskrive dem for å bli klarere om nødvendig. Hvis du stadig får det samme spørsmålet på FAQ-siden din om og om igjen; det er et tegn på at svaret ikke gir mening for publikum og må skrives om.
BONUS
Vi har laget et par vanlige spørsmål for å inspirere deg. Bare kopier og lim inn og kom i gang!
Oppdag på egen hånd
Kunnskap er viktig, men bare når det blir satt ut i livet. Test ut kundeportalen rett inne i LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hva er forskjellen mellom ofte stilte spørsmål og en kunnskapsbase?
Vanlige spørsmål skiller seg fra kunnskapsbaseartikler i størrelse, innhold og tilnærming. Vanlige spørsmål presenteres i et spørsmål og svar-format og er ment å være korte, direkte og rett på sak. Kunnskapsbasen består av artikler av instruksjonstype som gir brukerne mer detaljert og dyptgående informasjon om bruk av selskapets produkter eller tjenester.
Hva er en FAQ?
FAQ (står for Frequently Asked Questions) er en del av et selskaps nettsted dedikert til å svare på kundenes vanligste spørsmål og bekymringer.
Fungerer FAQ-sider?
Sidene med vanlige spørsmål forbedrer nettstedets navigasjon, generell SEO og forbedrer kundeopplevelsen ved å håndtere de repeterende spørsmålene om produktene eller tjenestene dine som ellers kan gå til kundestøtteagentene dine, og tar unødvendig tid.
Oppdag hvordan LiveAgent forbedrer din online tekniske støtte med flerspråklige agenter, e-post, telefonsamtaler og live chat. Effektiviser kundekommunikasjonen med avansert programvare for å håndtere tekniske problemer raskt og effektivt. Utforsk de beste løsningene for å heve kundeservicen din. Finn ut mer nå!
En dedikert hub med kundeportal programvare
Kundeportalprogramvare vil øke kundelojalitet og salg. Prøv LiveAgent sin 14-dagers gratis prøveversjon og gjør kundeservicen din fantastisk.
Oppsett av kundesenter – Design og struktur
Lær hvordan du setter opp et effektivt kundesenter med vår 10-trinns guide. Fra design til struktur, alt du trenger å vite!