Oppsett av kundesenter for virksomheten din innebærer mye mer i disse dager. Å tildele et rom fullt av telefoner og agenter for å svare på dem er rett og slett ikke nok.
Et effektivt kundesenter som bidrar til bedriftens bunnlinje vil kreve en blanding av mange viktige komponenter.
Å bygge et kundesenter krever forskning, grundig planlegging, teknologi, utførelse og måling. Alt dette er en investering av både tid, penger og ressurser.
Nedenfor er en 10-trinns guide for hvordan du starter et kundesenter fra bunnen av. Følg denne veiledningen og sørg for at kundesentervirksomheten din er effektiv, lett administrert og kostnadseffektiv.
Hvordan starte et kundesenter i 10 trinn
1. Etabler målene og målene for kundesenteret ditt
Det første og mest kritiske trinnet for en vellykket oppsettsprosess for kundesenter er å definere målene, målene og formålet med kundesenteret. De kommer til å diktere hovedfokuset og hva slags operasjoner du skal håndtere. For eksempel; inngående/utgående eller begge deler. Dessuten, antall ansatte du må ansette for teamet ditt, prosessene du skal implementere, kostnadene og utgiftene du vil pådra. Eller hvordan du vil måle suksess.
2. Bestem oppsettstypen (på stedet vs. virtuell)
Velg om du velger et fysisk kundesenter med interne agenter eller et virtuelt kundesenter med eksterne agenter.
Et fysisk kundesenter vil operere på stedet. Altså fra et sentralt sted med alle nødvendige ressurser. Som for eksempel; infrastruktur, programvare og ansatte på ett sted. Det er ofte en struktur innenfor forretningslokalene.
I et virtuelt eller eksternt kundesenter er maskinvare og infrastruktur en tjenesteleverandørs ansvar. Agentene vil operere eksternt. Dette betyr mest sannsynlig fra deres egne hjem, eller et hvilket som helst annet sted.
3. Estimer budsjett og bemanningsbehov
Angi budsjettet som er på linje med forretningsmålene dine, og sett parametre for minimums- og maksimumsutgifter. Budsjettet til din disposisjon vil etter hvert avgjøre hva slags anlegg og teknologi som skal brukes, samt arbeidskraften som er involvert. Skill mellom den første investeringen din for å bygge et kundesenter og løpende driftskostnader for å holde det i gang. Du bør også kunne definere bemanningskravene. Disse er basert på spådommer, anropsvolumprognoser, tar hensyn til alle skift, ansattes fravær og fridager.
4. Bestem deg for type kundesenterprogramvare
Det er fire typer programvareløsninger for kundesenter (lokale, vertsbaserte, skybaserte og nettleserbaserte) som er forskjellige i termer av kostnader, distribusjonsmodell, vedlikehold, skalerbarhet og robusthet. Det er viktig først å identifisere den mest egnede typen kundesenterprogramvare for virksomheten din før du kortlister potensielle leverandører.
I tillegg til den raske implementeringstiden, er skybaserte og nettleserbaserte kundesenterprogramvareløsninger generelt mer kostnadseffektive. Årsaken er at de krever minimale forhåndsinvesteringer. I tillegg er det enklere å implementere og skalere, i motsetning til deres lokale og vertsbaserte motparter.
5. Velg programvareleverandør basert på dine krav
Siden det er mange leverandører av kundesenterprogramvare på markedet, kan det være utfordrende å velge den riktige løsningen som best passer organisasjonens behov. Lag listen over “må-ha”-funksjoner som du definitivt vil ha. Dermed kan teamet ditt jobbe på sitt optimale nivå. En annen seksjon på listen din bør være “hyggelig å ha” funksjoner som er ønskelige, men ikke kritiske. Når du undersøker alternativene, bortsett fra funksjonssettet, ta hensyn til enkel distribusjon, bruk, skalerbarhet, sikkerhet, integrasjonsalternativer, teknisk støtte og priser.
6. Konfigurer kundesenterprogramvaren optimalt
Når du har valgt riktig kundesenterprogramvareverktøy, kan du tilpasse det i henhold til teamets behov og krav. Sørg for at alle funksjonene er konfigurert optimalt fra begge; en agents og en innringers standpunkt. Teamet ditt skal kunne bruke programvaren jevnt og effektivt i arbeidsflyten. Når det kommer til innkommende samtaler, lag en IVR-meny som er enkel å navigere. Den bør inneholde hilsener og meldinger som er passende for å gi en sømløs opplevelse for innringere.
7. Bemann kundesenterteamet ditt
Ditt kundesenterteam bør bestå av agenter som er spesialiserte på produktstøtte, teknisk støtte eller andre komponenter av kundeservice. Å ha en kundesenterleder som vil føre tilsyn med all kundesenterdrift, sikrer at agenter overholder interne retningslinjer og prosedyrer.
Avhengig av dine behov og størrelsen på teamet ditt, kan andre roller inkludere en teamleder/veileder, en callsenteranalytiker, en callsentertrener osv. Uavhengig av stilling bør alle callsenteransatte du ansetter ha. visse ferdigheter/evner. Som for eksempel; utmerkede kommunikasjonsevner, vise tålmodighet, empati og problemløsningsevner.
8. Skaff egnet kundesenterutstyr
Lokale kundesentre krever at all maskinvare og hele infrastrukturen, inkludert servere og telefonsystemer for kundesenter, konfigureres der du befinner deg. Men med skybasert kundesenterprogramvare, vertsbaserte eller nettleserbaserte løsninger, kommer listen over callsenterutstyr i utgangspunktet ned til datamaskiner, USB-headset, en høyhastighets internettforbindelse, telefonsenterbord og ergonomiske stoler for komforten av team.
9. Organiser call center-prosessene dine
For å sikre at kundesenteroppsettet ditt fungerer sømløst og effektivt, design og lag gjennomtenkte prosesser som teamet ditt kan følge. Disse bør bestå av interne prosedyrer og praksis. Dermed kan agentene enkelt referere til sine daglige aktiviteter.
Generelt definerer call center-prosesser; hvordan agentene svarer på anrop, hvordan de eskalerer et problem hvis de ikke kan svare på et spørsmål, hvordan de sporer kundehenvendelser, hva som skjer etter at en samtale er fullført, osv.
For å redusere ventetiden bør du også bygge omfattende kundesenterskript som agenter kan bruke når de samhandler med kunder.
10. Lag en robust katastrofegjenopprettingsplan
Siden kundene naturligvis forventer uavbrutt service, utarbeide robuste katastrofegjenopprettings- og sikkerhetskopieringsplaner som kan holde virksomheten i gang til enhver tid på sluttfasen av et kundesenteroppsett. Det sikrer at du er forberedt på potensielle risikoer og bidrar til å minimere virkningen av forstyrrelser på nettverket og kundesenterdriften. Det er viktig å dokumentere og med jevne mellomrom teste gjenopprettingsplanen, så vel som å lære agenter om trinnene som bør tas i tilfelle uplanlagte forstyrrelser.
5 bonustips om hvordan du driver et vellykket kundesenter:
Nå har du sannsynligvis en god idé om hvordan du starter et kundesenter, men det er enda viktigere å vite hvordan du driver et vellykket kundesenter. Her er noen ekstra bonustips for å gi deg et godt forsprang.
1. Samle og bruk data
For å drive et vellykket kundesenter må du ta en titt på genererte data. Dette er den beste og mest nøyaktige indikasjonen på virksomhetens ytelse til kundesenteret.
Definer målene dine og spor dem med kundesenterberegninger, for eksempel kundetilfredshet, netto promoterscore, anropsavslutningstid og mer.
For eksempel: Mange kundesenterstatistikker tyder på at den gjennomsnittlige samtalevarigheten ideelt sett bør være rundt 3 minutter.
2. Lytt til dine ansatte
Den mest essensielle og ofte oversett faktoren, lytting. Dine kundesenteragenter er det første kontaktpunktet kunden har med din bedrift. Å lytte til de ansatte får dem til å føle seg som verdifulle medlemmer av selskapet. Å bli hørt er viktig og kan til syvende og sist påvirke den daglige ytelsen på jobben.
Vær oppmerksom på de ansatte, de kan bare gi deg ideer om hvordan du kan forbedre arbeidsflyten for bedre effektivitet eller til og med øke den generelle bedriftsytelsen til kundesenteret.
3. Gi de nødvendige verktøyene til agentene dine
Hvis du ser etter tips om hvordan du driver et kundesenter, bør du ikke hoppe over dette. Effektiviteten og den generelle ytelsen kan enkelt økes ved å tilby de nødvendige verktøyene for å forbedre agentens daglige arbeidsflyt.
I følge The Taylor Reach Group,
“60 % av agentene er enige i at selskapet deres ikke alltid tilbyr teknologien som personalet trenger for å møte utfordringene de møter når de hjelper kunder. 44 % av agentene mangler verktøyene som er tilgjengelige for dem, og 34 % mener de ikke har de riktige kundedataene tilgjengelig på tidspunktet for forespørselen.»
Hvis du starter et kundesenter fra bunnen av, sørg for at du har disse verktøyene:
- IVR
- Anropsopptak
- Automatisk tilbakeringing
- Anropsoverføring
- Interne anrop
- Videosamtaler
Searching for a comprehensive solution?
Check out LiveAgent’s call center software. Try it out for 14-days and test all the features for free.
4. Gi tilbakemelding
Å gi konstruktiv tilbakemelding er avgjørende for utviklingen av kundesenteret ditt. Som leder av kundesentervirksomheten må du finne ut hvordan du kan gi tilbakemelding til dine ansatte. Gode eller dårlige, begge er nødvendige for å forbedre den daglige kundesenterdriften.
Faktisk nesten 65 % av ansatte forventer tilbakemelding som er en annen grunn til at du bør gi dem. Det kan være motiverende enten å forbedre seg eller å fortsette å gjøre en god jobb.
5. Gi en skikkelig opplæring
Skreddersy opplæringen etter kundenes behov. Hvis du har å gjøre med kundesenterstøtte, fokuserer du mer på de tekniske ferdighetene i detalj. På den annen side, hvis du gir opplæring for kundesentertjeneste, fokuser mer på å praktisere agenters myke ferdigheter.
Videre vil det å gi riktig opplæring gi agentene selvtillit til å løse problemene på egen hånd, siden de vil ha riktig kunnskap. Det er imidlertid viktig å påpeke at for å drive et vellykket kundesenter må opplæringen oppdateres med jevne mellomrom.
Oppdag på egen hånd
Test ut alt du har lært i akademiet vårt rett i LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hva er de 4 typene call center-programvare?
De fire typene kundesenterprogramvareløsninger er lokale, vertsbaserte, skybaserte og nettleserbaserte. Disse alternativene er forskjellige når det gjelder kostnader, distribusjonsmodell, vedlikehold, skalerbarhet og robusthet.
Hvordan velge en kundesenterprogramvare?
Når du undersøker alternativene for kundesenteret, bortsett fra funksjonssettet, må du ta hensyn til enkel distribusjon, bruk, skalerbarhet, sikkerhet, integreringsalternativer, teknisk støtte og priser.
Hvordan drive et kundesenter med suksess?
For å drive et vellykket kundesenter må du ta en titt på genererte data. Dette er den beste og mest nøyaktige indikasjonen på bedriftens ytelse til kundesenteret.
Oppdag alt om callsentre! Lær hva et callsenter er, hvilke funksjoner som er avgjørende, og hvordan callsenter-programvare kan forbedre kundeservice og tilfredshet. Utforsk viktige verktøy som ACD, rapportering, samtaleopptak, og mer. Finn ut hvordan du kan redusere driftskostnader og øke kundetilfredshet. Besøk oss for å optimalisere din kundeserviceopplevelse.