En omfattende sjekkliste for effektivt oppsett av kundesenter, dekker målsetting, anropsvolum, programvarevalg og personelltrening. Inkluderer tips om organisasjonsstruktur, KPIer og katastrofegjenopprettingsplaner.
Et kundesenter er en form for kundeservice som har eksistert i flere tiår. Det er en integrert del av enhver virksomhet, men det kan være vanskelig å sette opp og implementere.
Denne veiledningen hjelper deg med å sette opp kundesenteret ditt på en mest mulig effektiv måte. Vi gir tips i alt fra å finne teammedlemmene dine til hvilken programvare du bør bruke.
Et kundesenter kan være en stor fordel for enhver bedrift, men omvendt kan det være en katastrofe hvis det ikke er satt opp riktig. Det er derfor det er så viktig å ha en sjekkliste for oppsett av kundesenter. Det vil hjelpe deg å sikre at alt er i orden før agenter begynner å svare på anrop.
Gå gjennom alle stadier av å sette opp et kundesenter for å sikre at hvert trinn er gjort riktig. Målet med denne veiledningen er enkelt: å hjelpe deg med å sette opp ditt eget kundesenter og drive det med suksess.
Er du i en av disse gruppene? Hvis ja, fortsett å lese.
Før du starter kundesenteret, må du definere forretningsmålene dine tydelig. Dette vil hjelpe deg med å veilede beslutningene dine på veien.
Når du setter opp et kundesenter, er det lett å bli avviklet. Du vil kanskje legge til for mange funksjoner eller endre målet for kundesenteret halvveis i implementeringen. Å sette mål på forhånd hjelper deg med å utarbeide en forretningsplan og oppfylle alle kravene.
Å sette opp ditt eget kundesenter basert på dine egne behov er avgjørende siden hver virksomhet er forskjellig og har sine egne metoder.
Disse tre metodene utfyller hverandre, og å bruke dem alle er avgjørende for å få et fullstendig bilde av samtalene som vil bli foretatt i fremtiden.
Det callsenterdesignet du bestemmer deg for skal passe best til dine og dine kunders behov. Det er to typer kundesenteroppsett: på stedet og virtuelle. Førstnevnte har agenter, maskinvare og programvare lagret og drevet i virksomheten din, mens sistnevnte er vert for et telefonselskap på en ekstern server.
Oppsetttypen er avgjørende for suksessen til kundesenteret ditt. Hver og en har sine egne fordeler og ulemper som du må veie opp før du bestemmer deg.
On-site callsentre er generelt bedre for bedrifter som har mange kundeservicebehov eller ønsker mer kontroll over agentene sine. De krever imidlertid mer plass og utstyr.
Virtuelle kundesenter er egnet for bedrifter med begrensede budsjetter eller de som tilbyr kundeservice 24/7. Ingen fysisk plassering kreves siden de bruker en sky til å lagre alle dataene, noe som også betyr at slike organisasjoner kan være mer fleksible og skalerbare (agenter kan ha tilgang til programvaren uansett hvor de er).
Den beste måten å finne oppsettstypen for virksomheten din på er å stille deg selv noen spørsmål:
Hvis du svarer på disse spørsmålene, kan du finne ut om et lokalt eller virtuelt kundesenter passer bedre for virksomheten din.
Telefonsystemer kan være svært kostbare. De er dyre å kjøpe og vedlikeholde, så å velge et passende telefonsystem for bedrifter er avgjørende for enhver bedrift som ønsker å drive et vellykket kundesenter.
Det er avgjørende å vurdere kostnadene ved telefonsystemet, fordi det vil hjelpe deg med å finne ut hvilket system som er best for din bedrift. Det er mange forskjellige typer telefonsystemer tilgjengelig, og hvert enkelt har sine egne fordeler og ulemper.
For å vurdere kostnadene for et telefonsystem, bør du vurdere følgende:
Det finnes ikke noe entydig svar på dette spørsmålet. I stedet må du vurdere behovene til virksomheten din og typen telefonsystem som best vil dekke disse behovene.
Når du har bestemt deg for å drive et på stedet eller virtuelt kundesenter, er neste trinn å bestemme hvor mye penger og bemanning som kreves.
Budsjettet og bemanningskravene til kundesenteret ditt er avgjørende for å avgjøre hvor mye penger og arbeidskraft du trenger for å få kundesenteret i drift. Denne informasjonen er også viktig når du samler inn penger eller ansetter ansatte.
For å anslå budsjettet og bemanningsbehovet for kundesenteret ditt, må du vurdere følgende:
Du kan lage et realistisk kundesenterbudsjett og bemanningsplan ved å svare på disse spørsmålene.
Tips: Når du lager budsjett og bemanningsplan, er det viktig å huske at disse tallene vil endre seg over tid. Etter hvert som kundesenteret ditt vokser, må du kanskje legge til flere ansatte eller oppgradere utstyret ditt. Sørg for at du er forberedt på disse endringene slik at kundesenteret kan fortsette å fungere problemfritt.
Det finnes mange forskjellige typer kundesenterprogramvare på markedet. Det er viktig å velge riktig programvare for kundesenteret ditt for å drive virksomheten din effektivt.
Å velge riktig kundesenterprogramvare er avgjørende siden de tilgjengelige løsningene er forskjellige i kostnader, distribusjonsmodell, vedlikehold, skalerbarhet og robusthet. Du må finne den som passer bedriften din best.
Du bør vurdere følgende faktorer når du velger hvilken type kundesenterprogramvare du trenger:
Når du har bestemt deg for hvilken kundesenterprogramvare du trenger, er det på tide å velge en leverandør. Ikke alle tilbydere tilbyr de samme tjenestene, så det er viktig å gjøre undersøkelser før du bestemmer deg.
Tilbyderen skal dekke alle dine behov. Hvis de ikke kan det, vil du ikke kunne drive kundesenteret ditt effektivt.
Etter at du har installert kundesenterprogramvaren, er det på tide å optimalisere funksjonene.
Optimalisering av kundesenterfunksjoner vil bidra til å øke produktiviteten og forbedre kundeopplevelsen.
For det første, tren de ansatte i bruk av programvaren og hva hver funksjon gjør. Dette vil hjelpe dem å svare på anrop raskt og effektivt.
For det andre vil konfigurering av programvaren for å møte dine forretningsbehov bidra til å forbedre produktiviteten og kundetilfredsheten. Ikke glem å teste programvaren for å sikre at den fungerer som den skal, for å forhindre at problemer oppstår i kundesenteret ditt.
Tid for å komme i gang med ansettelsesprosessen.
Å ansette et solid team med ansatte og gjennomføre en vellykket rekrutteringsprosess vil bidra til å sikre at alle kunder betjenes raskt og effektivt. Du kan også øke produktiviteten ved å gi agenter flere opplæringsmuligheter for å gjøre jobben sin bedre.
Når du har funnet drømmesenterteamet ditt, er det viktig å lære dem opp for potensielle hendelser.
Gjennom det riktige opplæringsprogrammet for agenter kan du være trygg på at alle ansatte er forberedt på enhver situasjon. Dessuten lar det teamet ditt lære og forbedre ferdighetene sine slik at de kan yte utmerket kundeservice. Til slutt hjelper det ansatte til å føle seg mer trygge på sine evner og forbereder dem på utfordringer de kan møte mens de jobber.
Du må diskutere mange aspekter ved kundesentre med teamet ditt og gi kontinuerlig opplæring. Her er noen av de viktigste emnene:
For at teamet ditt skal fungere skikkelig, må du forsyne dem med riktig utstyr.
Tallsenterpersonalet ditt trenger det riktige utstyret for å gjøre jobben sin på den måten de ble opplært på.
Det avhenger av noen få faktorer:
Organisering av kundesenterprosessene er nøkkelen til en vellykket lansering. Teamet ditt vil jobbe mer effektivt og gi bedre kundeservice hvis du lager en prosedyre for håndtering av forespørsler og salgssamtaler osv.
Ved å organisere call center-prosessene dine sikrer du at agenter kan jobbe effektivt og yte best mulig service til kundene. Dette bidrar også til å minimere forvirring når et kundesenter startes for første gang.
Mange prosesser må organiseres når du setter opp et kundesenter, inkludert:
Model organisasjonsstrukturen til kundesenteret etter ditt eget firmas organisasjonskart, noe som vil hjelpe agenter til å føle seg mer komfortable i sine nye jobber. Videre vil intern kommunikasjon mellom avdelinger bli mye enklere.
Det er mange måter å modellere organisasjonsstrukturen til et kundesenter på, inkludert:
Å etablere de riktige nøkkelytelsesindikatorene (KPIer) kan ha stor innvirkning på suksessen til et kundesenter.
Ved å spore beregninger kan du se hvordan kundesenteret ditt yter og identifisere områder som trenger forbedring. Dette vil hjelpe deg å ta datadrevne beslutninger om å forbedre virksomheten din.
Noen av de viktigste inkluderer:
Uansett hvor godt du planlegger, kan ting alltid gå galt i et kundesenter.
Hvis du har en katastrofegjenopprettingsplan på plass, kan du raskt få kundesenteret i gang igjen hvis noe skjer. Dette bidrar til å minimere innvirkningen som en krise kan ha på telefonsenterdriften din.
For å sikre at kundesenteret ditt gir en konsistent kundeopplevelse, er det viktig å være mer oppmerksom på kvalitetssikringsprosedyrene.
Det hjelper deg med å spore kundeservicenivået som kundesenteret ditt tilbyr, og identifisere områder som trenger forbedring.
Før du går live med ditt utgående/innkommende kundesenter, er det viktig å utføre en rekke tester for å sikre at alt fungerer som det skal.
Eventuelle eksisterende problemer må identifiseres og fikses før kundesenteret ditt kan nås av et større publikum. Ved å forberede deg på forhånd vil du sikre at ingenting går galt under lanseringen.
Før du går live, bør du teste følgende:
Nå som kundesenteret ditt er klart, kan du starte det.
Å sette opp et kundesenter kan være vanskelig, men med de riktige verktøyene kan det være en relativt enkel prosess. Hvis du går steg for steg og krysser av for punktene du allerede har dekket, går du ikke glipp av noe. Ved å bruke denne metoden kan du forhindre at fremtidige endringer forstyrrer kundesenteret ditt, pluss at du sparer penger og krefter.
På dagen for lanseringen av kundesenteret ditt, sørg for at alt er i orden. All teknologi skal fungere som den skal, mens alle skript og prosedyrer skal testes. Vær forberedt på noen feil den første dagen, men alt skal gå knirkefritt med en nøye planleggingsprosess
For å sette opp et kundesenter må du velge riktig teknologi, etablere prosedyrer og utføre tester. Sjekklisten vår for oppsett av kundesenter vil lede deg gjennom hvert trinn i denne prosessen.
Ja, LiveAgent kan hjelpe deg med å starte din egen kundesentervirksomhet. Den gir deg alle verktøyene og ressursene du trenger for å komme i gang, pluss at ekspertteamet vårt er tilgjengelig for å hjelpe deg hele veien.
Kundesenter overgang sjekkliste
Oppdag den ultimate sjekklisten for en sømløs overgang til ny kundesenterprogramvare. Lær hvordan du analyserer behovene dine, evaluerer leverandører, og sikrer en smidig overgang for fortsatt topp kundeservice. Besøk nå for å starte prosessen uten problemer!
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vår omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsområder, og øk fortjenesten. Bruk verktøy som LiveAgent for å samle data og overvåke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Kundesenter kvalitetssikring sjekkliste
Bruk denne sjekklisten for kvalitetssikring av kundesenteret for å sikre at agentene dine er i stand til å håndtere alle anrop – uten unntak.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team