LiveAgent tilbyr en sjekkliste for implementering av et kundeidentifikasjonsprogram (CIP) for å bekjempe hvitvasking og overholde bankhemmelighetsloven. Hovedtrinn inkluderer teametablering, kundeprofilering, sanksjonskontroll og risikovurdering.
Det primære anti-hvitvaskingsprogrammet (AML) i USA er Bank Secrecy Act (BSA), som pålegger finansinstitusjoner å utvikle, implementere og vedlikeholde et kundeidentifikasjonsprogram (CIP). Formålet med en CIP er å sikre at en finansinstitusjon kjenner den sanne identiteten til kundene sine.
For å overholde BSA bør du følge en sjekkliste for å etablere din CIP. Denne artikkelen vil gi en grundig sjekkliste du kan følge for å gjøre prosessen enklere.
Å vite hvilket trinn som skal følges ved implementering av en CIP hjelper finansinstitusjoner og deres juridiske team med å overholde bankhemmelighetsloven og forhindre hvitvaskingsaktiviteter. Organisasjoner kan være sikre på at de overholder sine økonomiske forpliktelser, samler inn nødvendig informasjon fra kunder, verifiserer identiteten deres og skaper et sikrere økonomisk system for alle involverte.
Dette er noen som er utnevnt av en finansinstitusjon til å føre tilsyn med AML-policyer og sikre at det ikke er noen overholdelsesproblemer med regulatoriske krav. En etterlevelsesekspert er vanligvis en seniorleder som er ansvarlig for å utvikle og vedlikeholde CIP, samt trene personalet på kravene.
Dette er frontlinjeansatte i en finansinstitusjon som handler direkte med kunder. De må være klar over kravene til kundeidentifikasjonsprogram for å kunne samle inn kundeinformasjon og bekrefte identiteten deres.
De spiller en viktig rolle i å utvikle og vedlikeholde systemene som brukes til å lagre kundeinformasjon. De må også forstå hvordan CIP fungerer for å støtte den på riktig måte.
Disse teamene er ansvarlige for å gjennomføre forbedret due diligence på kunder med høyere risiko. De må være kjent med CIP for å kunne vurdere risiko på riktig måte og iverksette passende tiltak.
De er ansvarlige for å sette den strategiske retningen til finansinstitusjonen, som inkluderer godkjenning av en CIP. Som sådan må styret orienteres om kravene til CIP og hvordan det vil påvirke driften av organisasjonen.
Noen som er i reell eierskap av et selskap – en person som til slutt eier eller kontrollerer en interesse i en juridisk enhet eller ordning som et selskap, trust eller stiftelse – har en egeninteresse i å sikre at kundene deres er legitime og kvalifiserte til å gjøre det. virksomhet.
Denne gruppen mennesker vil være ansvarlig for å utvikle, implementere og vedlikeholde CIP.
For å sikre overholdelse av BSA kreves det at finansielle enheter iverksetter tiltak for å forhindre hvitvasking av penger. Det er avgjørende for sikkerheten til enhver bankinstitusjon. Å være ansvarlig for CIP betyr at dette teamet spiller en viktig rolle i å bevare integriteten til den organisasjonen.
Det finnes ingen metode som passer alle, ettersom sammensetningen av et team mot hvitvasking av penger vil variere avhengig av størrelsen og strukturen til den aktuelle finansinstitusjonen. Noen viktige stadier er imidlertid å utnevne en overholdelsesprogramansvarlig som vil være personen som er ansvarlig for å føre tilsyn med AML-policyer og -prosedyrer; sette sammen et team av kontorepresentanter, informasjonsteknologipersonell og kundedue diligence-analytikere; og gi opplæring til alle ansatte om krav til kundeidentifikasjonsprogram.
Finansinstitusjoner er pålagt å bekrefte at kundene deres er den de utgir seg for å være som en del av onboarding-prosessen.
Ved å bekrefte kundenes identitet kan organisasjoner være sikre på at de ikke gjør forretninger med kriminelle eller terrorister. Dette bidrar igjen til å beskytte det finansielle systemet mot misbruk og forhindre hvitvasking.
Dette kan gjøres ved bruk av dokumenter, kunnskapsbasert autentisering, ikke-dokumentariske metoder eller andre midler. De godkjente prosessene skal allerede være etablert som en del av CIP.
Hvis du sporer den nye kontoåpningsprosessen, vil du fortelle deg når kunden ble registrert, hvilken type konto de åpnet og andre viktige detaljer.
Dette hjelper finansinstitusjoner med å holde oversikt over sine forretningsforbindelser. Denne informasjonen kan brukes til å vurdere risiko, overvåke finansielle transaksjoner og oppdage mistenkelige transaksjoner eller aktiviteter.
Ved å samle informasjon om dem under kontoåpningsprosessen og lagre den i en sentral database. Disse dataene kan brukes til å opprette en profil som kan nås av alle relevante avdelinger i organisasjonen.
Anti-hvitvaskingsteamet må varsles hver gang en ny kunde er ombord.
Det lar teamet vurdere risikoen knyttet til kunden og bestemme om det må iverksettes ytterligere tiltak. Det bidrar også til å sikre at finansinstitusjonen oppfyller samsvarskravene i CIP.
Dette kan gjøres ved å sende en e-post eller ringe. Varselet bør inneholde all relevant informasjon om kunden, for eksempel navn, adresse og fødselsdato.
Gjennomgå detaljer gitt av kontorepresentanter under kundeintervjuene, samt data fra dokumentasjons- og autentiseringsprosessen.
Dette bidrar til å sikre at all nødvendig informasjon er samlet inn og at alt sjekkes ut. Den lar deg også fange røde flagg som kan ha blitt savnet under den første visningen.
Gå over alle tilgjengelige data med en fintannet kam. Dette inkluderer intervju av kontorepresentanter, gjennomgang av dokumentasjon og autentisering av kundedetaljer.
KYC er et sett med skjemaer og spørsmål som må fylles ut og lagres for hver nye kunde.
Slik at finansinstitusjoner kan samle all nødvendig informasjon om kundene sine. Disse dataene kan deretter brukes til å bestemme risikonivåene før du gjør forretninger med dem.
Be kunden om å følge alle instruksjonene på skjemaet og svare sannferdig på alle spørsmålene. Denne må da signeres av både kunden og en representant for din organisasjon. Bruk LiveAgents KYC-sjekkliste for ikke å gå glipp av noen trinn.
For å bekrefte kundens identitet og bekrefte at de er den de sier. Den lar deg også fange røde flagg som kan ha blitt savnet under den første visningen.
Kom i kontakt med kunden ved å bruke deres foretrukne kommunikasjonsmetode, inkludert en forespørsel om all relevant informasjon. De nødvendige dokumentene kan variere avhengig av landet du opererer i, men inkluderer vanligvis en offentlig utstedt ID, bevis på adresse (f.eks. et regnskap), fødselsdato osv.
Sjekk all kundens informasjon for å bekrefte at den er fullstendig og korrekt.
Dette vil innebære en sjekk av kundens navn mot publiserte lister.
Forsikre deg om at du ikke gjør forretninger med noen enkeltpersoner eller organisasjoner som er på disse listene. Dette bidrar igjen til å beskytte bedriften din mot økonomisk kriminalitet.
Det finnes ulike screeningsverktøy tilgjengelig, for eksempel WorldCheck eller LexisNexis. Bare skriv inn kundens navn i systemet og det vil kjøre en sjekk mot de relevante databasene.
Hvis den potensielle kundens navn er flagget i noen av screeningskontrollene, må du undersøke nærmere.
Dette dokumentet inneholder all relevant informasjon om kunden og deres konto. Den vil bli brukt til å eskalere saken til en seniorleder for videre vurdering.
En mal vil være nyttig her, så søk på nettet hvis organisasjonen din ikke allerede har en. Hvis den gjør det, fyller du bare ut all relevant informasjon og sender den videre til vurdering.
Etter å ha gjennomgått all dokumentasjonen, kan du vurdere kundens potensielle ansvar overfor bedriften din.
Slik at du kan prioritere sakene dine og fokusere på kundene som utgjør den største risikoen for organisasjonen din. Dette hjelper også compliance officeren å bestemme seg for å godkjenne eller avvise den potensielle kunden.
Det finnes ulike metoder for å gjøre dette, men du kan bruke et enkelt poengsystem. Tildel poeng basert på faktorer som kundens opprinnelsesland eller deres bransje.
Hvis den potensielle kunden anses å være en mulig fare, bør en avgjørelse om å gjøre forretninger med dem tas av overholdelsesansvarlig.
For å redusere sjansene for at du gjør forretninger med enkeltpersoner eller organisasjoner som kan utgjøre en trussel for bedriften din. Dette bidrar i sin tur til å beskytte deg mot økonomisk ansvar.
Beslutningen vil bli tatt av compliance officer etter at de har gjennomgått all relevant informasjon. De vil enten gi sin godkjenning for å åpne kontoen eller avvise den avhengig av å ha en rimelig tro på at de er en høyrisikokunde.
Hvis kunden blir godkjent, må du opprette en profil i systemet for dem.
Slik at du kan begynne å gjøre forretninger med dem og begynne å generere inntekter.
Prosessen vil variere avhengig av organisasjonens interne prosedyrer, men generelt må du fylle ut noe papirarbeid og sende det inn for godkjenning. Når alt er kontrollert og godkjent, vil kontoen åpnes i systemet ditt etter den nødvendige ventetiden.
Det første trinnet i ethvert kundeidentifikasjonsprogram er å sikre at du har fullstendige og nøyaktige oversikter over alle klienter, slik at du kan gi dem den beste kundeservicen som mulig.
En annen måte å identifisere kundene dine på er ved å sammenligne dem med offentlige lister over enkeltpersoner og organisasjoner som har blitt flagget som høyrisiko. Dette bidrar til å sile ut alle som kan utgjøre en trussel mot virksomheten din.
Som en del av kundeidentifikasjonsprogrammet ditt, må du varsle kunden om at du samler inn personopplysningene deres et visst antall virkedager i forveien. Denne merknaden må være klar og iøynefallende, og den skal forklare hvorfor du samler inn informasjonen og hvordan den skal brukes.
Det kan være noen kunder som er unntatt fra kundeidentifikasjonsprogrammet ditt. Etablering av unntakskriterier på forhånd sparer deg for unødvendig innsamling av informasjon fra enkeltpersoner som ikke utgjør en risiko for virksomheten din.
Regelmessig oppdatering av kundeidentifikasjonsprogrammet er viktig for å holde det i drift effektivt. Denne prosessen hjelper til med å identifisere eventuelle svakheter i systemet og bidrar til å sikre at du er i samsvar med alle gjeldende bankforskrifter.
En CIP er et sett med passende, spesifikke, risikobaserte retningslinjer som finansinstitusjoner bruker for å bekrefte identiteten til kundene sine. Denne prosessen bidrar til å forhindre svindel og hvitvaskingsaktiviteter og er lovpålagt i mange jurisdiksjoner.
Etabler klare og konsise retningslinjer for kundeidentifikasjonsprosedyrer. Lær opp de ansatte i hvordan de kan identifisere kunder på riktig måte, bruke teknologi for å automatisere identifiseringsprosesser og gjennomgå kundeidentifikasjonsprosedyrer regelmessig.
Private banker, kredittforeninger, spare- og låneforeninger, forsikringsselskaper, megler-forhandlere registrert hos SEC og alle andre typer juridiske enheter. Det forretningsmessige formålet med en CIP er å hindre disse institusjonene i å ubevisst tilrettelegge for kriminelle, finansielle aktiviteter ved å opprettholde kontoer eller gjennomføre økonomiske transaksjoner for enkeltpersoner eller enheter som prøver å skjule identiteten sin for ulovlige formål.
For en forretningsenhet gir den en mekanisme for å oppdage og verifisere detaljene til kundene for å redusere risikoen for identitetstyveri, svindel og mistenkelige transaksjoner. Det sikrer overholdelse av myndighetskrav som Kjenn din kunde. Den har også et program for overholdelse av hvitvasking av penger. For klienter gir CIP-er en måte å beskytte personlig informasjon og sikre at transaksjoner er trygge og sikre.
Først må du tydelig definere målene og målene for programmet. Hva prøver du å oppnå? Hvem er målkundene dine? Hvilken identifiserende informasjon trenger du fra dem? Å svare på disse spørsmålene på forhånd vil hjelpe deg med å lage et fokusert og effektivt kundeidentifikasjonsprogram. Du kan også følge en sjekkliste som denne, slik at du ikke går glipp av noen avgjørende trinn.
Avhengig av den spesifikke føderale reguleringen som brytes, kan straffene omfatte bøter, straffestraff som fengsel, tilbakekall av en offentlig utstedt forretningslisens eller vedtekter, inndragning av produkter eller utstyr og/eller utestenging fra å delta i offentlige programmer for alle i reell eierskap og/i styret.
Det nøyaktige tidspunktet avhenger av virksomhetens art og risikoen for kriminell aktivitet, men generelt sett er en periodisk gjennomgang minst hvert kvartal en rimelig tidsramme for å opprettholde nøyaktigheten. Nøkkelen til en effektiv CIP er å holde seg oppdatert med endringer i kundebasen din og holde nøyaktige poster.
Kundesenter overgang sjekkliste
Oppdag den ultimate sjekklisten for en sømløs overgang til ny kundesenterprogramvare. Lær hvordan du analyserer behovene dine, evaluerer leverandører, og sikrer en smidig overgang for fortsatt topp kundeservice. Besøk nå for å starte prosessen uten problemer!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team