Sjekkliste for kundesenterveiledere inkluderer målsetting, bemanningssjekk, registrering av forsinkelser, oppgavelisting og -tildeling, utstyrstesting, teaminnsjekking, og dokumentasjon av hendelser for effektiv skiftledelse og produktivitet.
Jobben til en veileder for et kundesenter blir aldri gjort – hele tiden i bevegelse, og sørger for at teamet er produktivt og når målene. Derfor er det viktig for veiledere å ha en daglig sjekkliste for å hjelpe dem med å holde seg organisert og på rett spor.
En daglig sjekkliste for telefonsenterveileder er et verktøy for å hjelpe dem med å holde seg oppdatert. Det lar veiledere prioritere oppgavene sine slik at de kan være mer produktive gjennom dagen.
Å ha en oversikt for hver dag hjelper veiledere med å planlegge fremover ved å vite hva som må gjøres før de går videre. De vil ikke gå glipp av viktig informasjon eller møte noen overraskelser når det er tid for skift.
Som veileder, teamleder eller kontaktsenterleder er du ansvarlig for teamets suksess. Alle ansatte må jobbe for å gi den beste kundeopplevelsen og utføre jobbene sine effektivt.
En slik sjekkliste er et viktig verktøy for deg å bruke hver dag for å sikre at alt går på skinner. Å holde oversikt over elementene på sjekklisten din daglig er utrolig motiverende – se hvor produktiv du blir.
Hver dag bør du sette kontaktsentermål for deg selv og teamet ditt. Disse målene bør være oppnåelige og målbare, slik at du kan spore fremgang og gjøre ditt ytterste for å sikre suksess.
Å sette mål for dagen er viktig fordi det hjelper deg å holde fokus på det som må gjøres og holder teamet ditt motivert. Videre hjelper det deg med å møte kundeservice-KPIer og oppnå selskapets misjon.
Start med å angi et mål. For eksempel, hvis du har rundt 20 agenter, setter du et mål om å svare på 100 anrop i løpet av en time eller få 50 daglige registreringer. Jo mer spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske og tidsbestemte (SMART) målene er, jo bedre.
En kundesenterveileders daglige sjekkliste bør inkludere å holde øye med bemanningen. Du må gjennomgå timeplanene til kontaktsenteragentene dine, samt eventuelle andre ressurser som trengs for skiftet.
For å være sikker på at det er nok folk som jobber til enhver tid til å håndtere innkommende anrop og/eller kundeforespørsler.
Gjennomgå timeplanen din og se om det er noen hull eller overlappinger i dekningen som må løses i løpet av skiftet. Før du starter dagen, sjekk bemanningsnivået til kundesenterledere og agenter for å sikre at de er tilstrekkelige for arbeidsmengden som forventes i disse periodene – hvis ikke, juster deretter.
Du kan bruke en resultatrapport i sanntid fra kontaktsenterteknologien din for å se hvor mange agenter som er pålogget og på samtaler, samt hvor lenge de har vært inaktive i.
Tips: Hvis du fortsatt ser etter en kundesenterprogramvare som oppfyller alle forventningene dine, sjekk ut LiveAgent. Det er en løsning som definitivt vil øke sanntidsrapporteringsmulighetene dine.
Når du vet hvor mange som jobber til enhver tid, må du registrere forsinket og fravær. Sjekk endringer i tidsplaner fra forrige dag og planlegg deretter.
For å sikre at ansatte kommer på jobb i tide.
Start med å spore antall ansatte som kommer for sent eller ikke i det hele tatt på jobb hver dag. Bruk denne informasjonen til å identifisere eventuelle mønstre som er tilstede, slik at du kan adressere dem deretter. På denne måten kan du sørge for at teamet ditt alltid er tilstrekkelig bemannet for skift.
Kan du forestille deg en sjekkliste for veileder for callsenter uten en liste over prosjekter og oppgaver for dagen? Selvfølgelig ikke.
For å holde deg på toppen av det som må gjøres, så ingenting slipper gjennom sprekkene. Det er viktig at du er klar over eventuelle endringer som gjøres i løpet av dagen av andre kundesenterledere eller teammedlemmer.
Du kan starte med å lage en liste over dine daglige mål eller mål (du har allerede gjort det), som vil hjelpe deg å holde fokus på de viktigste oppgavene. Deretter bryter du ned hvert mål i mindre oppgaver som må fullføres for at målet skal nås.
Når du har fått oversikt over alle oppgavene dine, er du klar til å begynne å tildele dem til ansatte.
Det hjelper alle å forstå sitt ansvar, og det sikrer at folk jobber med de riktige oppgavene. I tillegg kan det redusere forvirring og kaos i kundesenteret ditt og sørge for at alle ansattes timeplaner er i orden.
Du kan starte med å tildele en oppgave eller et prosjekt til hver gruppeleder. De vil da ha ansvar for å delegere arbeidet blant sine underordnede, samt følge opp med dem. Dette letter ansvarlighet i team, samtidig som det gir veiledere en viss fleksibilitet i hvordan de administrerer teammedlemmene sine.
Du kan også automatisere ansattes oppdrag og hele prosessen ytterligere ved å bruke LiveAgent til å tildele oppgaver direkte fra dashbordet og holde styr på dem alle på ett sted. Hvordan fungerer det?
Intelligent automatisering med online billettprogramvare kan strømlinjeforme agentenes arbeidsflyt og hjelpe dem med å gjøre jobben sin raskere. Du kan sette opp dine egne automatiseringsregler og bestemme agenters arbeidsfordeling.
Tips: LiveAgent har en gratis prøveversjon uten krav. Prøv det og se hvor godt det fungerer for teamet ditt.
Nå som du har en liste over prosjekter og oppgaver, er det på tide å finne ut hvor lang tid det vil ta å fullføre hver enkelt.
Det bidrar til å sikre at alle oppgaver fullføres i tide, men innenfor den tildelte tidsrammen, og at ingenting blir forhastet eller glemt. Ved å vite nøyaktig hvor mye tid som er tilgjengelig for hver oppgave, kan du planlegge dagen din bedre.
Du kan starte med å estimere hvor lang tid det vil ta å fullføre et prosjekt eller mål som har flere oppgaver knyttet til seg. Fordel deretter dine ansatte deretter basert på deres individuelle styrker og svakheter, f.eks. noen kundesenteragenter vil være bedre på dataregistrering og andre på kundeservice.
Det er garantert uvanlige situasjoner som dukker opp i løpet av dagen som kan få planen din av sporet.
For å være forberedt og i stand til å håndtere enhver situasjon som måtte oppstå. Også for fremtidig referanse. Du kan bedre planlegge dagen din i fremtiden ved å ta hensyn til uventede hendelser.
Ta pusten dypt, og vurder deretter situasjonen. Vil denne oppgaven kreve mer eller mindre tid enn opprinnelig tildelt? Kan noen andre hjelpe med å ta vare på det?
Vær oppmerksom på eventuelle spesielle omstendigheter som oppstår i løpet av dagen, for eksempel en agent som melder seg syk eller et kundeproblem som krever umiddelbar oppmerksomhet.
Det er viktig å sørge for at alt utstyr og verktøy du bruker fungerer som det skal før du starter skiftet. Det siste du vil er at noe skal gå galt under et viktig møte eller prosjekt.
Hvis noe går i stykker under skiftet eller feiler helt, kan du unngå å gjøre kostbare feil og skade selskapets omdømme.
Du bør sjekke alt fra e-post og programvare daglig før du begynner å jobbe for dagen (eller skiftet).
Hvis du oppdager problemer, rapporter dem umiddelbart slik at de kan løses.
I tillegg bør de ansatte informere deg når noe ikke fungerer som det skal, slik at vedlikehold kan løses umiddelbart.
Det er en god idé å sjekke inn med teamet ditt minst én gang i løpet av skiftet. Det blir lettere for deg å holde styr på hva de gjør og hvor lang tid det tar å fullføre oppgaver.
Du kan umiddelbart løse eller notere eventuelle problemer teamet ditt kan oppleve med oppgaver eller prosjekter før de blir store problemer.
Du bør begynne med å spørre teammedlemmene hvordan dagen deres går og om de opplever noen problemer. I så fall, prøv å få så mye informasjon som mulig slik at du kan gi den videre til den aktuelle personen.
Du bør også spørre dem om frister for saker de jobber med og hvor lang tid de tror det vil ta dem å fullføre dem.
Be om deres meninger hvis du vil vite hvordan de ansatte føler om jobbene sine.
En bedriftskultur der tilbakemeldinger verdsettes vil øke tilfredshet og oppbevaring, og teammedlemmene dine vil være mer produktive på jobben.
Det er noen forskjellige måter å be ansatte om ærlige tilbakemeldinger på. Den ene er å sende ut en anonym spørreundersøkelse, der teammedlemmer kan dele sine tanker og meninger uten å føle seg ukomfortable eller redde for represalier. Hvis du er bekymret for spesifikke problemer eller emner, kan du også holde individuelle møter med hver ansatt.
Uansett hvilken metode du velger, sørg for at du lytter til hva ansatte har å si og tar tilbakemeldingene deres på alvor. Takk dem for deres ærlighet og la dem vite at du kommer til å jobbe med å løse problemer de tok opp.
Et av de siste trinnene i den daglige sjekklisten din bør være å dokumentere målene du har nådd eller overskredet i løpet av dagen.
Ledelsen vil kunne holde oversikt over hvor produktivt hvert medlem er og sikre at de oppfyller sitt ansvar på daglig basis.
Du setter opp en liste over mål som skal nås på begynnelsen av dagen, ikke sant? Bare kryss av for at de er oppnådd. For de som ikke er oppfylt, noter årsakene.
Ikke glem å feire målene som er oppnådd med teamet ditt, fra små (som å få 10 positive meninger på en dag) til store (som å redusere gjennomsnittlig behandlingstid i 5 sekunder i løpet av en måned). Dette er fordi en av de beste måtene å motivere ansatte på er å feire suksessene deres sammen.
Hvis du har et tidlig skift, informer veilederen som tar over etter deg om all relevant informasjon.
Som et resultat vil teamet ditt samarbeide effektivt og vil ikke gå glipp av viktig informasjon som kan påvirke dagens suksess.
Hvis du bruker sjekklisten vår riktig, har du allerede en rapport klar med all relevant informasjon om skiftet ditt. Bare skriv den ut og gi den når du drar eller send den via e-post. Et annet alternativ er å ha et kort møte før du drar, men det er kanskje ikke alltid mulig.
Ikke glem å dokumentere eventuelle hendelser eller utfordringer du møtte i løpet av skiftet slik at de kan løses av ledelsen senere på dagen.
Det er viktig fordi det vil hjelpe laget ditt til å unngå å gjenta de samme feilene. Dessuten gir det teamet ditt en ide om hva du bør passe på.
På noen forskjellige måter. Du kan føre en skriftlig logg eller bruke programvare som lar deg spore anrop og klager, for eksempel. Uansett hvilken metode du velger, sørg for å holde dokumentasjonen oppdatert slik at den er så nyttig som mulig.
Dette er forholdet mellom utført arbeid delt på total kapasitet. Så, for eksempel, hvis en agent er på kundeanrop i tre timer av et åtte timers skift, vil utnyttelsen for den agenten den dagen være 37,5 % (3 timer utført arbeid delt på 8 timers arbeidskapasitet).
Tiden en agent bruker i klar tilstand og venter på at innkommende anrop skal besvares av dem. Denne beregningen kan hjelpe deg med å ta mer nøyaktige bemanningsbeslutninger.
Dette er den gjennomsnittlige tiden det tar å håndtere en kundehenvendelse og/eller løse problemet.
Prosentandelen av innringere som legger på før de når en agent eller snakker med en i mer enn noen få sekunder.
Prosentandelen av kundehenvendelser som blir løst ved første forsøk. Hvis denne raten er høy, vil kundeopplevelsen sannsynligvis være på et veldig godt nivå.
En numerisk vurdering som gjenspeiler hvor fornøyd eller ikke kundene er med tjenesten de har mottatt.
En sjekkliste for kundesenteradministrasjon er en liste over daglige oppgaver som utføres av veiledere i denne avdelingen for å bekrefte at de administrerer teamene sine effektivt. Vi har allerede laget en for deg ovenfor.
Å administrere et team i et kundesenter kan være utfordrende, men det er viktig for veiledere å holde seg organisert. De bør lage en daglig oppgaveliste og sørge for at de krysser av for hver oppgave etter hvert som den er fullført.
En effektiv kundesenterleder er en person som vet hvordan de skal håndtere utfordringer og motivere teammedlemmene sine. De har utmerkede kommunikasjonsevner, kan enkelt gi konstruktive tilbakemeldinger på ytelsesproblemer, og viktigst av alt er de alltid der for sine ansatte (enten det er under en krise eller bare en vanlig arbeidsdag).
Det er fem hovedoppgaver for callsenterledere: planlegging, organisering, dirigering, kontroll og bemanning. De er i hovedsak ansvarlige for å gi veiledning til ansatte, samt overvåke hvor godt de utfører de tildelte oppgavene (og ta korrigerende tilbakemeldinger når det er nødvendig).
Ledere er ansvarlige for å sikre at deres kundesenterteam yter utmerket kundeservice. Dette inkluderer oppgaver som opplæring av ansatte i hvordan de skal håndtere vanskelige samtaler, overvåking av KPIer og kundeklager.
Å være en god veileder i et kundesenter krever tålmodighet, empati og forståelse for hva som motiverer folk. Du må også være i stand til å kommunisere effektivt med dine ansatte: gi dem tilbakemelding om deres prestasjoner (både positive og negative) slik at alle føler seg komfortable med å jobbe sammen. Er det noen jobbferdigheter du må ha for å være veileder i et kundesenter? En slik rekke ferdigheter inkluderer: mellommenneskelige ferdigheter; lederegenskaper; problemløsende ferdigheter; tidsstyringsevner og kommunikasjonsevner.
Kundesenter overgang sjekkliste
Oppdag den ultimate sjekklisten for en sømløs overgang til ny kundesenterprogramvare. Lær hvordan du analyserer behovene dine, evaluerer leverandører, og sikrer en smidig overgang for fortsatt topp kundeservice. Besøk nå for å starte prosessen uten problemer!
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vår omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsområder, og øk fortjenesten. Bruk verktøy som LiveAgent for å samle data og overvåke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team