En sjekkliste for samtalekvalitet i kundeservice hjelper agenter, ledere, og revisorer med å levere høy kvalitet ved å redusere bakgrunnsstøy, lytte aktivt, forstå behov, og følge opp. Dette sikrer fornøyde kunder og effektiv problemløsning.
Hvis du er ansvarlig for kundeserviceopplevelsen i bedriften din, vet du at samtalekvalitet er avgjørende. En dårlig kundeservicesamtale kan føre til negative anmeldelser, tapte kunder og til og med reduserte inntekter.
Det er derfor det er viktig å sørge for at teamet ditt gir samtaler av høyeste kvalitet. Vi har laget en sjekkliste slik at teamet ditt kan følge den og levere en best mulig kundeopplevelse.
Det er ingen tvil om at det å tilby utmerket kundeservice er nøkkelen for enhver bedrift. Tross alt er det mer sannsynlig at fornøyde kunder forblir lojale og fortsetter å gjøre forretninger med deg. I tillegg er det også mer sannsynlig at de anbefaler deg til andre.
Når det er sagt, kan det være en utfordring å sikre at kundeserviceteamet ditt yter kvalitetstjenester. Ved å ha et sett med retningslinjer for teamet ditt å følge, kan du sikre at hver samtale blir håndtert profesjonelt og effektivt.
Du kan bruke en kvalitetssjekkliste for kundeserviceanrop for å finne ut om kundeservicerepresentantene dine yter service av høy kvalitet. Det kan identifisere treningsmuligheter for dem. Det kan også hjelpe deg med å sammenligne kontaktsenteret ditt mot andre i din bransje.
Hvis du er en kundeserviceagent, kan det å følge en sjekkliste for samtalekvalitet hjelpe deg med å levere bedre service og unngå potensielle feil. Med en sjekkliste vet du nøyaktig hva som må gjøres på hver samtale.
I tillegg hjelper bruk av en sjekkliste deg med å feilsøke problemer og løse dem raskt. Hvis du stadig må spørre veilederen din om hjelp, kan en kvalitetssjekkliste gi veiledningen du trenger for å løse problemer selv.
Hvis du har ansvaret for å ansette kundeservicerepresentanter, kan en sjekkliste for samtalekvalitet hjelpe deg med å identifisere toppkandidatene.
Du kan også bruke denne sjekklisten til å lære opp nye kundeservicerepresentanter. Med et sett retningslinjer de kan følge, kan du hjelpe dem å lære og komme raskt i gang.
Hvis du fører tilsyn med et kundeserviceteam, kan en kvalitetssjekkliste hjelpe deg med å administrere og identifisere områder for forbedring. Ved å overvåke samtaler regelmessig og gi tilbakemelding, kan du hjelpe teamet ditt med å levere bedre støtte og oppnå forretningsmålene dine.
I tillegg kan en kvalitetssjekkliste hjelpe deg med å utvikle prosesser for å håndtere vanlige kundeproblemer. Sett riktige prosedyrer på plass for å hjelpe teamet ditt med å løse problemer raskt og effektivt.
I tilfelle du er ansvarlig for å revidere kundeservicesamtaler, kan en sjekkliste for samtalekvalitet hjelpe deg med å finne potensialet for endring. Det vil tillate deg å sikre at alle samtaler blir håndtert i henhold til selskapets standarder.
Noe av det mest nødvendige du kan gjøre for å forbedre kvaliteten på samtaler er å redusere bakgrunnsstøy a>. Dette inkluderer både ekstern støy (f.eks. trafikk, konstruksjon) og intern støy (f.eks. støy, ekko).
Hvis kundene dine ikke kan høre deg eller omvendt, vil det være en frustrerende samtale for alle involverte parter. For å ha innsiktsfulle og uforstyrrede samtaler, må kunden og kundesenteragenten kunne høre hverandre.
Ta alltid imot samtaler på stille steder for å redusere ekstern støy. Gi representantene dine klare instruksjoner om hvordan de kan redusere bakgrunnsstøy slik at de kan bruke dem.
Du kan også investere i støyreduserende hodesett for kundesenterteamet ditt. De bidrar til å redusere intern støy og forbedre samtalekvaliteten.
Sørg for at senteragenter stiller inn riktig volum når de snakker.
Hvis volumet er for lavt, kan det hende at kundene ikke hører deg. Hvis det er for høyt, kan det være vanskelig for dem å forstå hva du sier. Finn et glad medium når det kommer til volumet på stemmen din – du vil ikke rope, men du vil heller ikke hviske.
Sørg for at du snakker tydelig og med moderat volum. Hvis du har problemer med å bli hørt, kan du prøve å holde hånden rundt munnen for å få deg til å høres høyere ut.
Du kan også prøve å bruke en stemmeforsterker, som er en enhet du kan ha rundt halsen eller feste til klærne. Dette vil bidra til å styrke stemmen din og gjøre det lettere for kunden å høre deg.
Du må bekrefte kundens kontaktinformasjon før du starter en samtale med dem. Dette inkluderer navn, telefonnummer og e-postadresse.
Hvis du har feil kontaktinformasjon for en kunde, kan dette gjøre det vanskelig å løse problemet eller komme i kontakt med dem i det hele tatt. I tillegg, hvis du trenger å overføre samtalen til en annen avdeling, er det nyttig å ha riktig kontaktinformasjon tilgjengelig.
Slå opp kundens informasjon i bedriftens database. Dette er nyttig hvis kunden har problemer med å oppgi kontaktinformasjonen sin eller hvis du trenger å sjekke den raskt før neste samtale.
Det er avgjørende å være en aktiv lytter på kundeservicesamtaler. Dette betyr at du ikke bare hører hva kunden sier, men også svarer på deres behov.
Aktiv lytting er en viktig del av å tilby skreddersydd kundeservice. Det viser kunden at du er engasjert i samtalen. Aktiv lytting kan også bidra til å forhindre feilkommunikasjon og misforståelser.
Gi kunden din fulle oppmerksomhet, altså ingen multitasking. Prøv å fokusere på samtalen og unngå distraksjoner.
Gjør også notater slik at du alltid kan komme tilbake til det kundene dine har sagt.
Hvis du forstår innringerens behov og bekymringer før du begynner, kan du hjelpe deg med å navigere i samtalen mer effektivt.
Hvis du ikke forstår behovene til den som ringer, kan det være vanskelig å løse problemet. Hvis du ikke er klar over kundens bekymringer, kan du ved et uhell si noe som gjør situasjonen verre.
Bare spør dem direkte – dette er vanligvis den raskeste måten å få en forståelse av hva de trenger. Du kan også sende dem spørreundersøkelser, skjemaer eller meningsmålinger for å engasjere seg i dem. På denne måten kan du samle informasjonen du trenger for salgssamtalen.
Når du har samlet all nødvendig informasjon fra kunden, er det på tide å åpne en billett i LiveAgent. Dette vil bidra til å sikre at problemet løses så raskt som mulig.
LiveAgent er bare et alternativ her, men det kan strømlinjeforme prosessen med å administrere alle billettene dine og hjelpe deg med å få kundeservicen din på rett spor. Alle agenter vil kunne løse problemer raskere og mer effektivt med billetter.
For å åpne en billett i LiveAgent, må du samle inn følgende informasjon fra kunden:
Når du har alle disse dataene, kan du logge på LiveAgent og opprette en ny billett. Fyll ut all nødvendig informasjon slik at agenten som håndterer den kan løse problemet raskt.
Et billettadministrasjonssystem samler all kundekommunikasjon på ett sted. Interaksjoner kan samles inn fra flere kanaler – e-post, sosiale medier, telefonsamtaler og fora – og deretter overføres til billetter.
På denne måten, når en kunde kontakter deg gjennom sin foretrukne kanal, vil du se historikken for kontakten din med dem.
Når du har samlet all nødvendig informasjon og satt opp en billett, bør du fylle den ut på riktig måte.
Billetter sporer fremdriften til et problem, og de kan også brukes til å kommunisere med andre medlemmer av teamet ditt.
Når du fyller ut en billett, må du inkludere all relevant informasjon om problemet, nødvendige detaljer om kunden, samt eventuelle notater du tok under samtalen.
Hvis du trenger det, sjekk bedriftens interne kunnskapsbase for informasjon om problemet. Dette kan være nyttig hvis du ikke er sikker på hvordan du skal løse det.
En intern kunnskapsbase kan være en verdifull ressurs for å løse kundeproblemer og kan hjelpe deg å unngå å gjøre feil.
Bruk søkefunksjonen for å finne spesifikk informasjon. Dette er vanligvis den raskeste måten å finne det du leter etter, og det lar deg begrense resultatene til kun relevant informasjon.
Du kan også bla gjennom kunnskapsbasen etter kategori. Dette kan være nyttig hvis du ikke er sikker på hvilke søkeord du skal se etter i søkefunksjonen.
Når du har samlet all nødvendig informasjon i form av billetter, er det på tide å identifisere alternativene for å løse situasjonen.
En kunde som ikke forstår den foreslåtte løsningen kan kanskje ikke ta en informert beslutning. Dette kan føre til frustrasjon hos kunden. For deg kan det føre til lengre samtaletid når du prøver å forklare alternativene.
Du bør presentere løsningene klart og konsist. Sørg for at du oppgir all relevant informasjon om de forskjellige alternativene, inkludert fordeler og ulemper ved hver. Du bør også gi den som ringer en anbefaling om hvilket alternativ de bør velge i sitt spesielle tilfelle.
I tillegg til spørsmål om alternativene for å løse problemet, vil kunden kanskje fortsatt spørre noe annet om selve problemet.
Det er avgjørende å svare på alle spørsmål kundene måtte ha, slik at de føler seg fullt ut forstått. Hvis du ikke svarer på kundens spørsmål, kan de bli forvirret over hva som skjer. I tillegg kan de føle at du ikke er interessert i å hjelpe dem med å løse problemet. Følgelig kan score for kundetilfredshet lide.
Du bør forutse kundens spørsmål og svare på dem umiddelbart. Hvis du trenger mer tid til å komme med et svar, be kunden om tålmodighet. Bruk skript og maler for de vanligste spørsmålene.
På slutten av samtalen oppsummerer du ordningene som ble gjort. Dette bør inkludere en tidslinje for når og hvordan problemet vil bli løst.
Kunden vet hva de kan forvente, og de slipper å ringe tilbake. Du vil ha alle detaljene på ett sted, som kan brukes til å holde deg ansvarlig.
Når du oppsummerer arrangementene, bør du ikke bare lese av et manus. Tilpass det du sier for hver kunde, og sørg for at du oppgir all relevant informasjon. Vær spesifikk om hva som skal gjøres og når.
Det er nyttig å sende en oppfølgingsmelding etter samtalen. Dette kan være en e-post, tekstmelding eller til og med et håndskrevet notat.
Å sende til og med en kort melding viser kunden at du ønsker å bygge et forhold til dem. Den lar deg også legge til mer informasjon som kan være nyttig.
Dine oppfølgingsmeldinger skal alltid være personlige og relevante. Du kan også inkludere en lenke til transkripsjonen eller opptak av samtalen. Minn klienten om ordningene som ble gjort og når de kan forvente en løsning.
Etter at problemet er løst, bør du sende en takk-e-post.
Et takkebrev viser kunden at du bryr deg om deres tilfredshet. Det er fortsatt hyggelig å takke dem for samhandlingen, selv om problemet ikke er fullstendig løst.
Fokuser på det du vil takke kunden for. Du kan for eksempel takke dem for deres tid, tålmodighet og/eller forståelse. Hvis du gjør det riktig, kan dette være en fin måte å bygge kontakt med kunden på. Det kan være lurt å sende denne meldingen hvis du har tenkt å tilby ytterligere rabatter eller kuponger også.
Når alt er sagt og gjort, er det avgjørende å be om tilbakemelding. Du kan gjøre dette via en spørreundersøkelse, e-post eller til og med via telefon.
Å få tilbakemeldinger fra kunder lar deg forbedre arbeidet ditt. Handlingsbare tilbakemeldinger kan hjelpe deg med å løse problemer, samt unngå å gjøre de samme feilene i fremtiden.
Vær tydelig på hva du leter etter, men gjør det også enkelt for kunden å gi tilbakemelding. Du kan for eksempel be dem om å vurdere deres tilfredshet med samtalen på en skala fra én til fem.
Hvis problemet ble løst under samtalen, bør du lukke billetten.
Å lukke billetten sikrer at kundens problem merkes som løst og hindrer dem i å bli kontaktet igjen om det. Dette hjelper deg med å holde oversikt over hvilke problemer som er løst og hvilke som fortsatt er åpne.
Når du lukker en billett, sørg for at all relevant informasjon er lagt inn i systemet. Dette inkluderer oppløsningen, datoen for samtalen og navnet på kunden. Ta også med eventuelle konstruktive tilbakemeldinger du har mottatt fra kunden.
Det er noen få egenskaper som en vellykket kundeserviceagent bør ha.
En agent bør:
Å ha en positiv holdning kan endre hele dynamikken i en samtale. Hvis en agent føler seg negativ, vil det komme gjennom i stemmen og holdningen deres. Kunden kan fornemme dette og det vil bare gjøre situasjonen verre.
Oppriktighet er viktig i kundeservice fordi klienter kan fortelle når en agent er uoppriktig. Dette kan gjøre potensiell positiv kundeinteraksjon til negativ. Med oppriktighet kan kunder fortelle at en agent er interessert i å hjelpe dem.
En agent må vite hva de snakker om for å gi utmerket kundeservice. Dette inkluderer å være oppdatert på produktinformasjon og forstå selskapets retningslinjer.
Kundeservicesamtaler kan være komplekse, så det er nyttig for agenter å holde samtalen enkel og saklig. Dette inkluderer bruk av klart og konsist språk. I tillegg betyr det at en agent ikke skal forsøke å mersalg til kunden med en gang eller gi for mye informasjon.
Agenter må snakke med klarhet slik at kunden kan forstå dem. Dette inkluderer å uttale ord og snakke i et moderat tempo. I tillegg betyr det å unngå sjargong og bruke enkelt språk.
Å bruke navnet til den som ringer er en måte for agenten å bygge rapport og vise at de er interessert i kunden. Det gjør også at samtalen føles mer personlig, noe som kan bidra til å bygge tillit.
Målet med hver kundeservicesamtale er å gjøre kunden fornøyd. Dette betyr at problemet bør løses og kundenes forventninger oppfylles. Det er også viktig for agenter å takke kunden for deres tid og tålmodighet.
En agent bør:
Tjenestekvaliteten kan måles på flere måter, inkludert ved å se på samtaleklarhet, anropsavbrudd og ekko. Måling av samtalekvalitet kan brukes til å feilsøke problemer med individuelle samtaler eller til å spore trender over tid. Ved å identifisere og løse problemer med samtalekvalitet, kan bedrifter forbedre kundetilfredsheten og redusere kostnadene forbundet med samtaler av dårlig kvalitet.
Overvåking av samtalekvalitet er prosessen med å vurdere kvaliteten på en telefonsamtale. Dette kan gjøres ved å lytte til opptak av samtaler eller ved å bruke spesiell programvare for å overvåke samtalekvaliteten i sanntid. Samtalekvalitetsovervåking kan brukes til å identifisere problemer med et telefonsystem eller vurdere agentytelse.
Det er noen forskjellige parametere for samtalekvalitet, men de viktigste er vanligvis lydklarhet og lydvolum. Lydklarhet er hvor godt personen i den andre enden av samtalen kan høre deg. Dette bestemmes vanligvis av kvaliteten på Internett-tilkoblingen din og avstanden din fra telefonen. Hvis du er for langt unna eller Internett-tilkoblingen er dårlig, kan samtalen være uklar og vanskelig å høre. Lydvolum er hvor høyt du høres ut for den andre personen. Dette bestemmes vanligvis av mikrofon- og høyttalerinnstillingene på telefonen. Hvis du har satt telefonen for lavt eller hvis det er mye bakgrunnsstøy, vil den andre personen ha problemer med å høre deg snakke.
Bransjestandarden for gjennomsnittlig responstid på anrop er så kort som mulig. I dagens hektiske verden forventer kundene at virksomheter er tilgjengelige 24/7. De vil ofte ta virksomheten andre steder hvis de føler at de ikke får den oppmerksomheten de fortjener. Når det er sagt, er det avgjørende å sørge for at teamet ditt er forberedt på å håndtere et høyt volum av samtaler, og at kundeservicerepresentantene dine er opplært til å håndtere innringere raskt og effektivt.
Kundesenter veileder daglig sjekkliste
Oppdag vår daglige sjekkliste for kundesenterveiledere, designet for å sette mål, sjekke bemanning, tildele oppgaver, teste utstyr, og holde teamet produktivt. Perfekt for å sikre sømløse skift og oppnå selskapsmålene effektivt. Besøk for å holde deg organisert og motivert hver dag!
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vår omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsområder, og øk fortjenesten. Bruk verktøy som LiveAgent for å samle data og overvåke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team