En SaaS kundeonboarding sjekkliste hjelper bedrifter med å sikre en jevn brukeropplevelse ved å følge nøkkeloppgaver for kundesuksess. Dette verktøyet er nyttig for kundesuksessledere, kontoadministratorer, og nye SaaS-kunder for optimal produktadopsjon.
En sjekkliste for SaaS-kunder er et verktøy som brukes av kundesuksessledere for å holde styr på nøkkeloppgavene som må fullføres i løpet av starten på en kundes reise med en ny Software as a Service (SaaS)-applikasjon. Disse trinnene vil hjelpe kunden med å få mest mulig ut av SaaS-en din og unngå potensielle veisperringer som kan føre til tidlig avgang.
Vellykket onboarding med en ny SaaS-applikasjon avhenger av hvor enkel den er å bruke og hvor raskt kunden kan se resultater fra bruk av programvaren. Hvis innføringsprosessen for kunden er lang, komplisert eller mangler nøkkeltrinn, vil det sannsynligvis fraråde nye klienter å bruke programvaren og få dem til å slutte.
En SaaS kundeonboarding-sjekkliste kan hjelpe kundenes suksess ledere holder styr på nøkkeloppgavene som må fullføres under starten av en kundes reise og utfører hver enkelt på riktig måte. Ved å implementere disse metodene vil du kunne gi kundene dine en flott brukeropplevelse som holder dem fornøyde med produktet ditt.
En SaaS-kundeonboarding-sjekkliste kan hjelpe kundesuksessansvarlige med å holde styr på nøkkeloppgavene som må fullføres under starten av en kundes reise. Dette vil tillate dem å utføre hver oppgave på riktig måte og gi kundene en flott brukeropplevelse.
Hvis du er en kontoansvarlig, hjelper en SaaS-kundeonboarding-sjekkliste deg med å holde styr på oppgavene som må fullføres for hver kunde. På denne måten kan du gi dem en best mulig opplevelse, og du kan være trygg på at kundene dine får mest mulig ut av SaaS-applikasjonen din.
En sjekkliste for innføring av SaaS-kunder kan hjelpe nye kunder med å få mest mulig ut av programvaren din. Hvis bedriften følger trinnene på en slik sjekkliste, vil kundene raskt kunne se resultater og forbli fornøyde med tjenesten.
Når en ny kunde registrerer seg for SaaS-en din, send dem en utløst hilsen.
Dette er den første interaksjonen en ny kunde har med bedriften din. Det er avgjørende å gjøre dette budskapet så vennlig og imøtekommende som mulig, da det vil sette tonen for fremtidige interaksjoner.
Hilsen din bør inneholde informasjon om hvordan du kommer i gang med programvaren og hva de kan forvente av kundens innføringsprosess. Det er også en god idé å inkludere lenker til nyttige ressurser, for eksempel bedriftens blogg eller FAQ-seksjon.
Når du har hilst på kunden, er det på tide å ta kontakt for å avtale en samtale.
En telefonsamtale er en fin måte å bygge kontakt med en ny kunde på. Det er en mulighet til å introdusere deg selv, bli bedre kjent med dem, lære mer om deres behov og svare på spørsmål de måtte ha.
Send kunden en e-post- eller kalenderinvitasjon med dato og klokkeslett for samtalen, samt en lenke til møtet. Sørg for å inkludere all tilleggsinformasjon de måtte trenge, for eksempel en agenda eller en liste med spørsmål for å forberede samtalen.
Dette er det første nye kunder ser når de logger på, så det vil sette tonen for fremtidige interaksjoner.
Ikke bare er dette en mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk, men det er også en sjanse til å gi litt nyttig informasjon om programvaren din. Dette vil fortelle kundene dine hva de kan forvente og hvordan de kan få mest mulig ut av SaaS-applikasjonen din.
Opprett en selv ved hjelp av HTML, CSS og JavaScript, eller bruk et verktøy som Appcues for å lage og administrere hilsenene dine.
Under samtalen eller møtet, spør hva kunden ønsker å oppnå ved å bruke SaaS.
Å ha en klar forståelse av kundens onboarding-mål betyr at du vil kunne skreddersy onboarding-prosessen til deres spesifikke behov. Dette vil hjelpe dem å se resultater raskere og øke sjansene deres for å lykkes med å bruke produktet ditt.
Arbeid med klienten for å identifisere deres spesifikke mål med å bruke programvaren din. Når du har en god forståelse av hva de håper å oppnå, kan du lage en liste over onboarding-oppgaver slik at de best kan bruke SaaS-applikasjonen din for å oppnå disse målene.
Når kundens mål er satt, er det på tide å utnevne noen til å se over fremdriften mot å nå dem.
En god kundesuksesssjef vil hjelpe kunden med å få mest mulig ut av programvaren din ved å gi veiledning og støtte. De vil være der for å svare på spørsmål, gi råd og overvåke hvordan kunden har det.
Velg noen som både har kunnskap om programvaren din og som er flinke til å jobbe med mennesker. Denne personen bør være noen som klienten kan føle seg komfortabel med å kommunisere med og kan stole på for å hjelpe dem å nå sine mål.
Typen du velger vil avhenge av behovene til bedriften din og kundene dine.
SaaS-introduksjonsprosessen bør utformes for å møte de spesifikke behovene til virksomheten din og kundene dine. Hvis det er for langt eller komplisert, risikerer du å miste kunder før de i det hele tatt har begynt.
Selvbetjent onboarding betyr at kunder kan komme i gang med å bruke programvaren din uten hjelp fra deg, noe som ofte gjør den til det beste alternativet for enkle applikasjoner med lav læringskurve. En low-touch onboarding-modell krever at du gir litt hjelp, men kundene kan fortsatt stort sett finne ut av ting på egenhånd. En high-touch-modell er best for mer komplekse applikasjoner når kunder trenger betydelig hjelp for å lykkes.
Dette lar deg identifisere områder der kunden kan slite.
Hvis du sjekker inn hvordan kunden utvikler seg, vil du hjelpe deg med å måle fremgangen mot å nå målene og oppdage potensielle problemer. Som et resultat vil du kunne hjelpe dem og sørge for at de holder seg på rett spor.
En av de mest effektive metodene er å bruke en datadrevet tilnærming . Dette betyr å samle informasjon fra en rekke kilder for å få et fullstendig bilde av kundens fremgang.
“a-ha!” øyeblikket er når en kunde plutselig innser verdien av produktet ditt.
“a-ha!” øyeblikk er avgjørende for å drive produktadopsjon og hindre kunder fra å churne. Det er det punktet hvor de innser det fulle potensialet til produktet ditt og hvordan det kan hjelpe dem å nå sine mål.
For det første kan du spørre eksisterende, fornøyde kunder når de opplevde det gjennom undersøkelser, intervjuer eller til og med bare tilfeldige samtaler. Du kan også se etter mønstre i dataene dine for å identifisere når det er mest sannsynlig at ulike kunder vil ha sine Eureka-øyeblikk.
Dette er sekvensen av hendelser som fører en klient fra først å bruke programvaren til å ha sin “a-ha!” øyeblikk med det.
Ved å forstå trinnene som fører frem til “a-ha!” øyeblikk, kan du jobbe for å sikre at alle kunder har en jevn og vellykket reise til det. Dette vil til syvende og sist bidra til å redusere churn og øke produktadopsjonen.
Begynn med å kartlegge de forskjellige trinnene som fører frem til “a-ha!” øyeblikk, og deretter reversere dem for å lage en kundebane. Når du har fått banen, kan du identifisere potensielle veisperringer og jobbe med å fjerne dem.
Å ha en samling artikler, produktveiledninger og andre ressurser tilgjengelig, vil hjelpe kundene med å bruke SaaS-en.
De kan være verdifulle ressurser for kunder som sliter med å bruke produktet ditt eller som har spørsmål om det. Ved å gi dem svarene de trenger, kan du redusere sannsynligheten for å gi opp og snurre.
Lag artiklene selv, ansett noen andre til å skrive dem for deg, eller bruk et verktøy for å generere dem automatisk. Til sammen bør du ha som mål å ha minst 100 artikler i kunnskapsbasen din.
Veiledninger av alle slag er en fin måte å hjelpe kundene med å lære å bruke produktet ditt.
Hvis kunder ikke kan finne ut hvordan de skal bruke produktet ditt, vil de sannsynligvis gi opp og slutte. Ved å gi dem trinnvise veiledninger, kan du øke sjansene for at de blir langsiktige kunder eller til og med merkevareforkjempere.
Du kan enten lage dem selv eller leie noen andre til å gjøre det for deg. Det er flere forskjellige måter å lage opplæringsprogrammer på, men en video er ofte den mest effektive.
Dette er en flott måte å tilby støtte til kunder i sanntid mens de bruker programvaren din.
Kunder som sliter med å bruke SaaS-en kan trenge hjelp i sanntid. Å tilby denne typen støtte vil hjelpe dem med å få mest mulig ut av produktet ditt og redusere sannsynligheten for at de velger bort.
Det er flere forskjellige chatbot- og live assistanseverktøy tilgjengelig, så du må bestemme deg for hvilken som er riktig for din bedrift. Når du har tatt avgjørelsen din, kan du begynne å sette opp verktøyet og trene produktteamet ditt i hvordan det skal brukes.
LiveAgent er et kraftig verktøy som tilbyr en flott måte å tilby utmerket kundestøtte.
Ved å gi støtte gjennom en helpdesk, kan du øke kundetilfredsheten og lojaliteten. Det er fordi du vil kunne løse problemene deres og hjelpe dem med å få mest mulig ut av SaaS-en.
Du må registrere deg for en konto og deretter begynne å konfigurere funksjonene.
For å vite hvordan du gjør det, sjekk ut LiveAgent-kunnskapsbasen. Du vil finne mange nyttige opplæringsprogrammer der som hjelper deg med å starte programvaren uten problemer.
Når du bruker flerkanals helpdesk-programvare, kan du tilby sømløs kundeservice på tvers av alle kanaler. Ved å bruke denne løsningen vil du kunne forbedre responstiden din og svare på kundehenvendelser raskere – noe som gjør kundene dine lykkeligere tross alt.
LiveAgent tilbyr en gratis prøveversjon, slik at du kan utforske nøkkelfunksjonene og se om det passer for bedriften din når som helst.
Denne prosessen skal være så enkel som mulig for de nye kundene dine, så reduser antall trinn og sørg for at registreringsprosessen er kort og enkel. En komplisert registreringsprosedyre vil bare fraråde potensielle kunder.
Jo raskere en ny kunde begynner å bruke programvaren din, jo bedre. Når de har registrert seg, gi dem en omvisning i produktet eller send dem en e-post med instruksjoner om hvordan de kommer i gang.
SaaS-en din bør skreddersys til hver kunde ved å legge til et personlig preg, så sørg for at du samler inn data om deres preferanser og bruker den til å skreddersy kundens ombordstigningsreise til dem. Dette kan inkludere ting som å sende dem målrettet innhold eller gi dem en personlig produktomvisning.
Kundenes meninger er avgjørende for å forbedre onboarding-strategien din, så innhent tilbakemelding regelmessig og bruk den til å gjøre positive endringer. Du kan gjøre dette gjennom en oppfølgings-e-post, appmeldinger, spørreundersøkelser, intervjuer osv. Brukernes meninger som deles på nettet kan også fungere som sosialt bevis, og fungere som en positiv forsterkning for å oppmuntre flere potensielle kunder til å bruke SaaS-en din.
Å la potensielle kunder prøve ut SaaS-en din før de forplikter seg til et kjøp er en fin måte å øke konverteringene på. Bare sørg for at prøveperioden er lang nok til at de får en god følelse av produktet uten å begrense en enkelt funksjon og hindre potensielle kunder i å oppleve dets fulle potensial.
Det første trinnet er å gjøre kundestrategien din enkel og lett å følge. Få dem raskt oppdatert på hver kjernefunksjon ved å gi en henvisningskilde til mye nyttig introduksjonsmateriell som opplæringsprogrammer og veiledninger, og tilby støtte slik at kundebasen din kan få hjelp om nødvendig.
For det første er det viktig å tydelig definere hva du vil at nye kunder skal gjøre – enten det er å registrere seg for en gratis prøveperiode, foreta et kjøp eller noe helt annet. Når du kjenner målet ditt, kan du jobbe bakover for å finne ut trinnene som trengs for å komme dit. Deretter må du sørge for at SaaS-introduksjonsprosessen er strømlinjeformet og lett å forstå. Du kan bestemme deg for at lavberørings-onboarding, en selvbetjeningsfokusert tilnærming, er den beste måten å redusere gjennomføringstiden.
Noe av det viktigste for å øke kundebevaringsgraden er å sørge for at de er fornøyde med produktet eller tjenesten din. Ta opp eventuelle kundeklager og prøv å løse dem så raskt som mulig, i tillegg til å sjekke inn med kundene dine regelmessig for å se hvordan de har det og hvilke behov de har. Hvis du proaktivt kan løse eventuelle problemer før noen blir misfornøyde, vil du være i en mye bedre posisjon til å hindre dem fra å snurre seg og gjøre dem til lojale kunder.
Generelt, å gjøre det så snart som mulig etter at en kunde har registrert seg for tjenesten din, gir deg den beste sjansen til å sikre at de forstår hvordan du bruker produktet eller tjenesten og kan få mest mulig ut av det. Det er også viktig å opprettholde regelmessig kommunikasjon med kunder for å identifisere områder der de kan trenge mer hjelp.
Vis takknemlighet til dem for å ha valgt virksomheten din – et enkelt takkekort kan hjelpe kundene til å føle seg verdsatt. Sørg også for at de får en positiv opplevelse – førsteinntrykket er viktig, så du må gjøre alt du kan for å sikre at førstegangskunder liker å gjøre forretninger med deg helt fra begynnelsen.
Kundesenter overgang sjekkliste
Oppdag den ultimate sjekklisten for en sømløs overgang til ny kundesenterprogramvare. Lær hvordan du analyserer behovene dine, evaluerer leverandører, og sikrer en smidig overgang for fortsatt topp kundeservice. Besøk nå for å starte prosessen uten problemer!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team