En sjekkliste for å sette opp sosiale mediekontoer for bedrifter, dekker valg av plattformer, profilbilder, passord, URLer og hashtags. Hjelper bedriftseiere, markedsførere og sosiale medier-administratorer med å organisere og starte effektivt.
Ønsker du å sette opp bedriftskontoer for sosiale medier, men vet ikke hvor du skal begynne? Ikke bekymre deg, vi har dekket deg.
Her vil vi gi deg en sjekkliste for oppsett av sosiale medier for å hjelpe deg med å sette opp kontoene dine raskt og enkelt.
Følg disse enkle trinnene, så er du snart på vei til suksess i sosiale medier.
Som bedriftseier vil du vite at sosiale medier er viktig. Det er en fin måte å få kontakt med kundene dine og bygge et forhold til dem. Men med så mange sosiale medier der ute, kan det være vanskelig å holde styr på alt.
Det er her en sjekkliste for oppsett av sosiale medier kommer godt med siden det er lett å glemme noe når det er så mange detaljer å vurdere.
Hvis du ønsker å sette opp sosiale mediekontoer for bedriften din, men ikke vet hvor du skal begynne, kan en sjekkliste hjelpe deg med å huske alle viktige detaljer. Dette vil spare tid og få din tilstedeværelse på sosiale medier raskt i gang.
For noen som er ansvarlige for markedsføring på sosiale medier i bedriften deres, kan en sjekkliste for oppsett av sosiale medier være et nyttig verktøy for å holde styr på alt. Som et resultat kan du være sikker på at alle sosiale mediekontoer for virksomheten din er satt opp og fungerer problemfritt.
Hvis du starter en ny kampanje for sosiale medier, vil en sjekkliste for oppsett av sosiale medier liste opp alt du trenger å gjøre for å komme i gang. Ved å følge en kan du fokusere på å gjennomføre kampanjen og oppnå de ønskede resultatene.
Før du begynner å opprette kontoer for sosiale medier, er det viktig å finne ut hva målene dine er.
Hvis du ikke vet hva du vil oppnå, vil det være vanskelig å lage en strategi for sosiale medier og typen innhold som er i tråd med målene dine. Som sådan kan det hende du ikke ser resultatene du håper på. Ved å ta deg tid til å definere målene dine kan du fokusere innsatsen på sosiale medier og øke sjansene for suksess.
Vil du bruke sosiale medier for å komme i kontakt med kunder, bygge merkevarebevissthet eller drive trafikk til din nettside? Når du vet hva målene dine er, kan du lage deler av innhold som stemmer overens med dem. Dette vil hjelpe deg å få mest mulig ut av sosiale medier for bedriften din.
Nå som du vet hva målene dine for sosiale medier er, er det på tide å velge nettverkene som vil hjelpe deg å nå dem.
Ikke alle sosiale nettverk er skapt like, og noen vil være bedre egnet for virksomheten din enn andre. Ved å velge de riktige sosiale plattformene kan du få innholdet ditt sett av de personene som mest sannsynlig er interessert i det.
Gjør noen undersøkelser på hvert sosiale nettverk for å se hvilke som er mest populære blant målgruppen. Ved å finne ut hvilke nettverk de bruker, kan du lage innhold som er skreddersydd spesifikt for hvert enkelt.
Når du har konfigurert kontoene dine for sosiale medier, er det viktig å tildele oppgaver blant teammedlemmene dine.
Sosiale medier kan være mye arbeid, så det er viktig å la alle i teamet ditt vite hva deres plikter er. Å opprettholde en sterk sosial tilstedeværelse ved å gjøre alle oppmerksomme på sitt ansvar vil bidra til å nå dine mål.
Lag en liste over alle sosiale medieoppgaver som må gjøres, for eksempel å lage innhold, planlegge innlegg, svare på kommentarer og overvåke analyser. Deretter tildeler hver plikt et spesifikt teammedlem for å få alle sosiale medieoppgaver ivaretatt i tide.
Ditt brukernavn for sosiale medier er hvordan folk vil identifisere deg på hvert nettverk du oppretter en konto på.
Velge en som er både unik og lett å huske, vil hjelpe brukere av de forskjellige sosiale nettverkene med å finne bedriftsprofilen din. Ved å ha et konsistent brukernavn på tvers av alle de forskjellige sosiale mediekontoene dine, kan du gjøre det enklere for folk å komme i kontakt med deg.
Tenk på noen forskjellige alternativer for brukernavnet ditt på sosiale medier, og bruk deretter et verktøy som NameCheckr for å se om de er tilgjengelige. Når du har funnet en som ikke allerede er tatt, prøv å bruke den på så mange sosiale nettverk som mulig for å skape en konsistent tilstedeværelse.
Disse bildene er hvordan folk visuelt vil identifisere deg på sosiale medier.
Profilbildet ditt er vanligvis det første noen ser når de besøker din sosiale mediekanal, så det er viktig å male virksomheten din i et positivt lys. Forsidebildet ditt er nok en mulighet til å vise frem hvem du er og hva du driver med, så velg et bilde som vil fange folks oppmerksomhet og få dem til å ønske å lære mer om deg.
Velg hva slags melding du vil sende med profilene dine på sosiale medier for å gjøre et godt inntrykk. Hvis du har problemer med å finne det riktige profilbildet, bør du vurdere å bruke et verktøy som Canva for å lage et.
Nå som du har gjort research og har all informasjonen du trenger, er det på tide å sette opp sosiale profiler.
Dette er et nødvendig skritt for å bygge en tilstedeværelse på nettet. Den lar deg samhandle med potensielle og nåværende kunder, dele informasjon om bedriften din og få kontakt med andre bedrifter i bransjen din.
Gå til nettsidene til de forskjellige sosiale nettverkene du vil opprette en konto på, og fyll ut nødvendig informasjon.
Velg påloggingsinformasjonen for hver sosiale mediekonto du oppretter.
Nå som du har opprettet kontoene dine for sosiale medier, er det på tide å fylle ut sidene dine på dem.
Din sosiale medieprofil er en av de første tingene potensielle kunder vil se når de besøker siden din. Å fylle ut profilen din fullstendig med all nødvendig informasjon og mer kan gi dem en bedre ide om hvem du er og hva du handler om, pluss at det vil forbedre søkemotoroptimalisering (SEO).
Sørg for å fylle ut all nødvendig informasjon i hver sosiale medieprofil, for eksempel en biografi, firmanavn, nettsted, kontaktinformasjon osv.
Tips! LiveAgent-støtte for sosiale medier-programvare kan brukes til å forenkle kommunikasjonen på sosiale mediekontoer takket være avansert automatisering. Å koble sammen alle de forskjellige nettverkene dine slik at hver melding havner i én innboks effektiviserer måten du håndterer kundeforespørsler på.
Få en egendefinert nettadresse som du kan bruke for sosiale medieprofiler.
Å ha en gjør det lettere for folk å finne deg på nettet, og det er et annet element som kan bidra til å forbedre SEO. Dette kan igjen føre til flere besøkende på nettstedet og potensielle kunder.
Gå til den sosiale mediekanalen du vil kreve en forfengelighets-URL for og se etter alternativet for å gjøre det, som vanligvis er plassert i seksjonen for innstillinger eller kontoinformasjon (de fleste sosiale nettverk tillater dette). Når du finner den, følger du bare instruksjonene derfra.
Hvis du har en fysisk plassering, sørg for å legge til adresse og åpningstider i profilene dine på sosiale medier.
Å legge til denne informasjonen kan bidra til å forbedre din lokale SEO, noe som kan føre til mer fottrafikk i bedriften din. Det er også nyttig for potensielle kunder som kanskje vil vite om du har åpent og når de kan komme innom.
De fleste sosiale medienettverk har muligheten til å legge til denne informasjonen i profilen din, vanligvis i delen for innstillinger eller kontoinformasjon. Fyll ut feltene der med relevant informasjon og lagre endringene dine.
Disse digitale identifikatorene er en fin måte å få innholdet ditt sett av flere mennesker, og de kan også hjelpe deg med å komme i kontakt med andre som er interessert i lignende emner.
Hashtags kan forbedre rekkevidden til innleggene dine på sosiale medier ved å gjøre dem mer synlige for brukere som søker etter det aktuelle emnet. De er også en fin måte å komme i kontakt med andre som deler interessene dine.
En måte er å gjøre et søk på hver sosiale medieplattform etter termer relatert til emnet ditt og se hva som dukker opp. En annen er å bruke et hashtag-forskningsverktøy som Hashtagify.
Nå er det på tide å begynne å tenke på hvordan du skal måle suksessen din.
Key Performance Indicators (KPIer) vil hjelpe deg med å spore fremgangen din og se om innsatsen på sosiale medier gir resultater. Dette kan være alt fra nettstedtrafikk til beregninger for engasjement i sosiale medier.
Noen ting du bør vurdere når du angir KPIer for din tilstedeværelse på sosiale medier inkluderer nettstedtrafikk, sosiale medierengasjement (liker, kommentarer, delinger), genererte potensielle salg og salg gjort. Å spore disse nøkkelberegningene vil gi deg en god idé om hvorvidt din tilstedeværelse på sosiale medier hjelper deg med å nå forretningsmålene dine.
Etter at du har fullført alle de foregående trinnene, gjenstår det bare å publisere det første innholdet ditt på sosiale medieprofiler.
Dette er din mulighet til å gjøre et godt inntrykk og sette tonen for fremtidige innlegg. Tenk litt over hva du skal si og hvordan du skal si det.
Den beste måten å nærme seg det på vil avhenge av den sosiale mediekanalen du bruker. For eksempel, hvis du legger ut på Facebook, vil du kanskje skrive en kort oppdatering om bedriften din og inkludere en lenke til nettstedet ditt, mens hvis du legger ut på Twitter, kan du dele et blogginnlegg eller en artikkel du tror følgerne dine ville finne interessant.
Nå som du kjenner konfigurasjonsprosessen for sosiale medier, nedenfor er noen tips du bør følge når du oppretter sosiale medieprofiler.
Ikke alle sosiale medieplattformer er skapt like. Det er ingen vits i å lage profiler på sosiale medieplattformer som målgruppen din ikke bruker. Gjør din research og finn ut hvor din ideelle bruker er mest aktiv på sosiale medier, og fokuser innsatsen der.
Sjekk at firmalogoen og hodebilder osv. er av høy kvalitet og riktig bildestørrelse som passer for den sosiale medieplattformen du bruker. For eksempel vil du ikke bruke et lavoppløselig bilde på Facebook fordi det vil se pikselert ut når det forstørres.
Din tilstedeværelse på sosiale medier bør være en forlengelse av virksomheten din. Dette betyr at du bruker det samme fargeskjemaet, logoen og det generelle utseendet og følelsen på tvers av alle sosiale medieprofiler, fordi konsistens vil hjelpe folk til å gjenkjenne merkevaren din lettere.
Dine profiler for sosiale medier er viktige fordi de bidrar til å gi folk en ide om hva virksomheten din handler om, og de brukes av søkemotorer til å indeksere sidene dine. Dette betyr at du bør ta deg tid til å skrive beskrivelser som er både informative og søkeordrike.
Det er viktig å oppdatere sidene dine på sosiale medier regelmessig med den nyeste informasjonen om virksomheten din. Dette inkluderer detaljer som endringer i adresse, telefonnummer, nettside osv.
Hvis du akkurat har begynt, kan det ta noen uker å få alt satt opp og se bra ut, men når du først har fått ting til å gå, bør det ikke ta mer enn et par timer hver uke å opprettholde din tilstedeværelse på sosiale medier. Selvfølgelig, hvis du sikter etter høye nivåer av engasjement og rekkevidde, må du bruke mer tid og krefter, men til syvende og sist er det opp til deg hvor mye tid du vil bruke på sosiale medier for bedriften din.
Det første trinnet er å bestemme forretningsmålene dine, deretter kan du utvikle beregninger for å spore fremdriften mot å nå dem. Hvis du for eksempel ønsker å øke merkevarebevisstheten, kan du spore antall følgere eller likes siden din mottar. Nøkkelen er å skreddersy beregningene dine slik at de gjenspeiler målene dine nøyaktig, slik at du kan måle suksess og gjøre nødvendige justeringer underveis.
— wp:paragraf –> Innleggsplanen din bør være minst et par ganger i uken hvis du ønsker å bygge merkevarebevissthet, men du vil poste oftere – minst én gang om dagen – hvis du ønsker å generere potensielle kunder eller salg. Men hvis du bare prøver å holde følgerne engasjert, bør 3-5 ganger i uken være tilstrekkelig.
Det avhenger av din bransje og målmarked, men noen av de mest populære sosiale medieplattformene for bedrifter inkluderer Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Hver har sine unike styrker og funksjoner, så det er viktig å skreddersy strategien for sosiale medier deretter.
Det gir en måte å nå ut til potensielle kunder og skape forbindelser med dem. Tidligere ville bedrifter stole på tradisjonelle markedsføringsmetoder for å nå sine målgrupper, men sosiale medier har endret det. I dag bruker folk mer tid enn noen gang på sosiale medier, noe som gir en enorm mulighet for bedrifter til å få kontakt med sine ideelle brukere. Så hvis du ikke bruker markedsføring på sosiale medier for å markedsføre virksomheten din, går du glipp av mange potensielle kunder.
Starte en Etsy-butikk sjekkliste
Vil du åpne en Etsy-butikk? Gjør deg klar til å selge som en proff ved å starte en Etsy-butikksjekkliste.
Kundesenter-oppsett-sjekkliste
Effektiv sjekkliste for oppsett av kundesenter: målsetting, anropsvolum, programvarevalg og trening. Optimaliser for suksess!
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team