Sjekklisten for å starte en Etsy-butikk guider deg fra opprettelse til salg, administrasjon og markedsføring. Den er nyttig for kunstnere, håndverkere og småbedriftseiere som ønsker å sikre et solid grunnlag for en vellykket Etsy-butikk.
Tenker du på å starte en Etsy-butikk? I så fall må du ha alle nødvendige forsyninger.
Her gir vi en sjekkliste over alt du trenger for å komme i gang. Fra å sette opp butikken din til å lage din første oppføring.
Selv om du kanskje har gode ideer til dine hjemmelagde smykker eller vintagefunn, vet du kanskje ikke nøyaktig hvordan du driver en butikk.
La oss vise deg hvordan.
Uansett hva du planlegger å selge på Etsy, vil det å ha en sjekkliste over alt du trenger før du åpner butikken din forhindre at du går glipp av noen skritt for å gjøre den til en suksess.
Følgende sjekkliste er en rask og enkel måte å unngå å støte på problemer med Etsy-butikken din under oppsettsprosessen (og etterpå).
Artister
Du kan selge kunstverkene dine på Etsy og bli butikkeier enten du maler, tegner, skulpterer eller en hvilken som helst annen type kunstner. Denne sjekklisten hjelper deg med å ta første skritt mot å tjene penger på lidenskapen din.
Produsenter av hjemmelagde, vintage og håndverksutstyr
Lurer du på om en Etsy-butikk passer for deg? Hvis du ønsker å selge unike skatter som håndverk eller vintageartikler, er Etsy et flott sted å finne publikum og nisje. Ved å gi deg følgende sjekkliste gjør vi det enkelt for deg å starte din nettvirksomhet.
Småbedriftseiere
Bli lagt merke til – Etsy er en markedsplass for folk som leter etter unike gjenstander. Enten du nettopp har begynt eller er en erfaren profesjonell, vil denne sjekklisten sikre at Etsy-butikken din har et solid fundament.
Før du kommer ordentlig i gang, må du analysere om produktet eller tjenesten du ønsker å selge, er verdt å bruke tid og energi på å drive som en bedrift.
Etsy er en fantastisk plattform for salg av håndlagde og håndverksartikler. Du må imidlertid være trygg på at det er etterspørsel etter det du ønsker å selge.
Begge er gratis, så du bør definitivt sjekke dem ut før du åpner din første Etsy-butikk.
Uten en Etsy konto kan du rett og slett ikke komme i gang.
Det er mye dyrere og mer komplisert å åpne en nettbutikk uten en Etsy-konto. Etsy er et godt alternativ til å betale for hosting og et webdomene for nettbutikken din hvis du nettopp har begynt og vil se hvordan det går. I tillegg til å minimere risikoen for å kaste bort mye penger, vil Etsy også gjøre at du blir lagt merke til.
Har du nettopp innsett at drømmen din om å starte en liten nettbasert virksomhet er i ferd med å bli en realitet, og du er i ferd med å få panikk?
Pust dypt inn og klikk her for å opprette en Etsy-konto.
Ta det med ro, vi hjelper deg gjennom hele prosessen.
Merk: Gjenstandene dine må være håndlagde, håndarbeid eller vintage (minst 20 år gamle), og du må være minst 18 år gammel (med mindre kontoen din er registrert av en forelder eller foresatt).
Skriv inn e-postadressen din eller registrer deg med en eksisterende Google-, Facebook- eller Apple-konto. Deretter er det bare å legge til navnet ditt og angi et passord. Du er inne.
Nå som du har en Etsy-konto, er det på tide å angi butikkpreferansene dine. Disse inkluderer aspekter som språket og valutaen du vil bruke, samt posisjon og skatteinformasjon.
Disse innstillingene avgjør hvordan butikken din ser ut for kjøpere, og vil også påvirke ting som frakt og avgifter.
Begynn å sette opp butikken din ved å klikke Åpne Etsy-butikken din.
Velg standard butikkspråk du vil bruke for å beskrive varene dine.
Merk: Velg nøye – du kan ikke endre dette, men du kan legge til andre språk senere.
Deretter velger du butikkland og butikkvaluta. Kunder fra andre land vil automatisk se produktpriser i lokale valutaer.
Det siste trinnet ditt er å velge informasjon om deg selv som best beskriver deg, for eksempel om det å selge er en heltidsjobb eller ikke.
Det er på tide å navngi butikken din. La oss ta en titt på tipsene våre.
Butikktittelen din er en av de første tingene kjøpere vil se når de finner Etsy-butikken din, så det er viktig å velge et navn som gjenspeiler produktene du selger og merkevarebildet du ønsker å projisere.
Merk: Etsy-butikknavn må være mellom 4 og 20 tegn lange, og kan endres senere.
Det er avgjørende å lagerføre Etsy-butikken din med inventar, fordi uten produkter vil du ikke kunne selge noe.
Folk foretar kjøp basert på hva de kan se. For at potensielle kunder skal se for seg å bruke produktene dine, er det avgjørende å publisere bilder av høy kvalitet.
I følge Etsy er de beste bildene de som viser produktene fra alle vinkler, viser produktdetaljer og demonstrerer hvordan du bruker dem.
Basert på Etsys 2020-analyse, er det mer sannsynlig at kjøpere kjøper elementer vist i videoer.
Merk: Noen av print on demand-produkter som selges gjennom Etsy må distribueres via nettsteder som Printful eller Skriv ut. Etsy krever vanligvis at folk setter opp produktene sine (keramikk, klokker, skjorter, smykker, vesker, telefonvesker osv.) på denne andre siden for å legge produktene sine på Etsy.
Nå er det på tide å fortelle verden om produktene dine og hvorfor folk kommer til å elske dem.
Det er et obligatorisk trinn, så du vil ikke kunne legge til noe nytt element uten å gjøre det.
Merk: Bruk forhåndsvisningsknappen for å se hvordan oppføringen din vil se ut etter publisering.
Formidle tydelig behandlingstiden til kundene slik at de har realistiske forventninger når det gjelder leveringer.
Ellers kan kjøpere bli utålmodige og kansellere bestillingene sine, noe som kan føre til negative anmeldelser og tap av virksomhet.
Legg til alle detaljer, for eksempel hvor du vil levere til, hvilke tjenester kjøpere kan velge i kassen, og om du tilbyr gratis levering eller ikke.
Ikke glem å legge til nøyaktige dimensjoner og varens vekt, inkludert når den er pakket.
Merk: Du kan lagre alle disse alternativene for fremtidige oppføringer som en leveringsprofil.
Destinasjonslandet kan pålegge importavgifter, toll og avgifter på pakker som leveres internasjonalt.
Hvis du ikke følger loven, utsetter du deg selv for å betale store bøter. Etsy kan også utestenge butikken din.
Tollklareringsgebyrer, avgifter og skatter er vanligvis kjøperens ansvar. I noen land er Etsy forpliktet til å kreve inn moms fra importerte varer og betale dette til myndighetene.
Hvis en kjøper og en selger befinner seg i forskjellige land, informerer Etsy kjøpere om at tilleggsavgifter og avgifter kan påløpe.
Merk: Etsy endret nylig loven (1. juli 2022) om at alle som sender til Tyskland må søke om sertifisering fra den tyske regjeringen. Hvis du likevel ikke registrerer deg og sender pakken til Tyskland, kan du bli bøtelagt €200 000. Lær mer her.
Fortell Etsy hvordan du vil få betalt.
Etsy tilbyr mange forskjellige betalingsalternativer, så du må velge den som passer deg best.
Etsy Payments er det mest populære alternativet som selgere velger. Med dette alternativet vil du godta PayPal-, Apple Pay- og Etsy-gavekort og ha mer kontroll over økonomien din. Å kjøpe på denne måten er mye tryggere, så kjøpere vil stole mer på deg til gjengjeld.
Merk: For å motta betalingsinnskuddene dine fra Etsy, må du sette opp en bankkonto og bostedsadresse i betalingsinnstillingene.
Det er verdt å merke seg det faktum at Etsy ble designet primært for amerikanske borgere, så de mest fleksible betalingsalternativene er hovedsakelig tilgjengelige for dem. Hvis du er fra Europa, kan det hende du har problemer med å delta. Reglene avhenger av ditt land. Sjekk dem for å finne den mest passende betalingsbehandleren for å motta betalinger.
Selv om butikkbanneret og butikklogoen er separate grafikk, jobber de sammen for å fortelle Etsy-kundene om merkevaren din.
Som en kort velkomstmelding til potensielle kunder må butikkfronten din være fengende, lett å forstå og relevant for det du selger. Når kjøpere kommer inn i butikken din, må butikkfronten din umiddelbart formidle hva virksomheten din handler om.
Det er enkelt å designe Etsy-butikkfronten din ved hjelp av deres innebygde verktøy.
Du kan laste opp bilder, legge til tekst i Om-delen og til og med bruke HTML for å tilpasse butikkens utseende.
Merk: Butikkikonet vil vises mye mindre på Etsy-appen, aktivitetsfeeder og kvitteringer. Ta hensyn til dette når du designer logoen din.
Banneret ditt er sannsynligvis det første kundene dine kommer til å se når de besøker butikken din.
Etsy gir en mulighet til å koble butikken din til sosiale medieplattformer som Pinterest, Twitter, Facebook og Instagram.
Dette er en fin måte å markedsføre produktene dine og nå et bredere publikum. Ved å dele produktene dine på sosiale mediesider kan du tiltrekke deg nye kunder og øke salg.
Gå til Sosiale medier-delen i butikken din, og klikk deretter på sosiale mediekontoer for å koble Etsy til profilene dine.
Fra Sosiale medier-seksjonen kan du også lage raske innlegg og dele viktige oppdateringer om Etsy-butikken din.
Etsy tilbyr seks typer innlegg:
For å nå dine potensielle kunder via sosiale medier mer effektivt bør du vurdere å implementere slike verktøy som LiveAgent støtteprogramvare for sosiale medier. Den lar deg sette opp automatiseringsregler og håndtere alle meldingene dine på sosiale medier fra én universell innboks.
Etsy-annonser er en flott måte å markedsføre produktene dine på, både i søkeresultater og på andre Etsy-sider.
Ved å investere i betalt promotering kan du nå et bredere publikum og potensielt tiltrekke deg nye kunder.
Hvordan begynne å bruke Etsy Ads?
Merk: Dette er det maksimale beløpet du er villig til å bruke på å annonsere for varene dine per dag, som du kan endre når som helst. Standard minimum daglig budsjett er $1.
Etsy vil deretter matche produktene dine med relevante kunder.
Når du oppretter en annonsekampanje, må du huske at du bør:
På tvers av Etsy-nettstedet, som betyr Etsy Search, Category Pages og Market Pages på både Etsy.com og Etsy-appen.
For å starte eller slutte å annonsere individuelle oppføringer, gå til Etsy Ads og administrer alle dine nåværende kampanjer derfra.
Du kan tilby prisreduksjoner på varene dine, frakt eller begge deler.
De er en fin måte å lokke kjøpere på, spesielt hvis du nettopp har startet. Ved å tilby rabatter kan du trekke oppmerksomhet til butikken din og gjøre det mer sannsynlig at folk vil kjøpe fra deg.
Etsy tilbyr selgere tre måter å rabatt på varer i butikkene deres: Salg, kampanjekoder og målrettede tilbud.
Gå til Butikksjef > Markedsføring-fanen > Salg og rabatter, og konfigurer alle rabatter der.
Du har slike rabatttyper å velge mellom som prosentvis rabatt, fast beløp eller gratis standardfrakt.
➡️ Hvis du trenger mer informasjon, sjekk ut Etsys brukerstøtte.
Noen tips for å tilby varerabatter:
Bare sørg for å angi noen retningslinjer slik at du ikke ender opp med å tape penger på hvert salg.
Mange Etsy-selgere er avhengige av disse fellesskapsområdene for å utvide virksomheten sin, så delta i samtalene med andre selgere.
Det er et flott sted å koble til, nettverk og finne samarbeidspartnere. Chat med andre selgere for å finne ut hva som er nytt på Etsy, be om råd eller diskuter hva du liker.
Den beste måten er å bli med i noen av de mange teamene som er tilgjengelige.
Hvis du har mottatt din første bestilling, men ikke vet hva du skal gjøre videre, har Etsy et flott verktøy i Shop Manager for å holde styr på alt.
Ved å bruke Shop Manager kan du se hvilke bestillinger som er betalt for og sendt, samt skrive ut fraktetiketter fra ett sted. Hold også kjøperne oppdatert på statusen til kjøpene deres for å bygge tillit og få dem til å komme tilbake for mer.
Etter at du har mottatt din første bestilling, gå til Shop Manager og oppdater bestillingsstatusen. På denne måten vil kjøperen vite at du har mottatt bestillingen og jobber med den. Du kan også legge igjen en melding hvis du har spørsmål om kjøpet deres.
Merk: Ved å klikke Fullfør bestilling kan du legge til en valgfri merknad til kjøper, et sporingsnummer, en fraktleverandør for pakken og angi forsendelsesdatoen.
Når du har sendt varen, merker du bestillingen som sendt i Shop Manager. Dette vil sende kjøperen et varsel om at bestillingen deres er på vei.
Shop Manager lar deg også:
Når du har mottatt en bestilling, send kjøperen en rask melding om takknemlighet gjennom Etsy.
For det første er det rett og slett god oppførsel. Ved å takke kundene dine begynner du å bygge relasjoner med dem og øke sjansene for at de kommer tilbake for å kjøpe fra deg igjen i fremtiden. Dessuten, hvis det noen gang skulle oppstå problemer med en bestilling, kan det å takke kunden på forhånd spre situasjonen.
I meldingen din bør du:
Pakk bestillingen med kjærlighet, så er det på tide å sende den.
Du kan spare tid og penger ved å implementere en effektiv oppfyllelses- og fraktstrategi.
Merk: Når en fraktetikett kjøpes på Etsy, fullføres bestillingen automatisk og en forsendelsesmelding sendes til kjøperen på etikettens forsendelsesdato.
Ikke glem å be om noen få ord fra kjøperen om deres opplevelse med produktet ditt.
Å be kjøperne om anmeldelser er en fin måte å få tilbakemelding på produktene dine for å forbedre virksomheten din. Anmeldelser er også viktige for å bygge tillit hos potensielle kunder.
Etsy lar kjøpere legge igjen anmeldelser etter at bestillingene deres har ankommet.
Kjøperne dine kan gi deg en vurdering fra 1 til 5 stjerner sammen med en melding. Disse anmeldelsene kan ses av publikum i butikken din. Og ikke bekymre deg for å få anonym tilbakemelding. Kjøpere kan bare legge igjen anmeldelser hvis de er logget på Etsy.
Merk: Du kan rapportere anmeldelser som du mener bryter med Etsys retningslinjer.
Fastslå om ideen din er en levedyktig forretningsmulighet
Hvis du ønsker å få mest mulig ut av den nye virksomheten din, kan LiveAgent hjelpe. Det er et verktøy som gir mange funksjoner som er nyttige for å gi utmerket kundeservice, for eksempel live chat, billettsystem og omnikanal-innboks for sosiale medier. Prøv det gratis!
Definitivt – det er en av de ledende nettmarkedsplasser over hele verden . Du kan tjene godt på en Etsy-butikk, og det koster ikke mye å drive en.
Kjøperen betaler for frakt på Etsy. Dette er noe du må ta hensyn til når du skal prise varene dine. Kostnaden for emballasjematerialer bør også vurderes.
Etsy bruker Direct Checkout for å behandle betalinger for selgere. Med Direct Checkout kan kjøpere betale med kreditt- eller debetkort, Etsy-gavekort eller PayPal. Når du mottar en betaling for en bestilling, vil den bli satt inn på din Etsy betalings-konto. Derfra kan du overføre pengene til bankkontoen din.
Ja – faktisk er det mange som gjør det. Det er viktig å starte med et produkt som folk ønsker å kjøpe. Dette kan virke åpenbart, men det er verdt å si fordi så mange mennesker prøver å selge ting som ingen vil ha. Gjør undersøkelsene dine for å bekrefte at det er et marked for det du ønsker å selge.
Etsy anbefaler minst 10 fordi jo flere oppføringer du har, jo mer sannsynlig er det at kunder finner deg. Dette vil gi deg et godt utvalg av varer å velge mellom og vil også hjelpe deg med å måle kundenes interesse.
Du må være minst 18 år gammel og ha et kreditt- eller debetkort for å åpne en Etsy-butikk. Du må også oppgi noen få andre opplysninger som ditt juridiske navn, adresse og telefonnummer.
Det er noen avgifter du må være klar over: Etsy-oppføringsavgifter – Du vil bli belastet $0,20 for hver vare du legger ut for salg på Etsy.com eller Etsys mobilapper. Hver oppføring har en varighet på 4 måneder, eller til varen er solgt. Etter dette tidspunktet vil du bli belastet med et oppføringsgebyr igjen hvis du velger å reliste varen.Transaksjonsgebyrer – Når du foretar et salg gjennom Etsy.com, vil du bli belastet med et transaksjonsgebyr på 6,5 % av den totale noteringsprisen pluss beløpet du belaster for levering og gaveinnpakning.Betalingsbehandlingsgebyrer – Hvis du bruker Etsy Payments (som er den anbefalte metoden), vil det være et lite gebyr for hver transaksjon. Etsy Payments er den enkleste måten å få betalt på Etsy, siden den lar kjøpere bruke kredittkort, debetkort, Etsy-gavekort og PayPal.
For å begynne å selge på Etsy, må du opprette en konto og sette opp butikken din. Du må også opprette oppføringer for produktene dine, som hver skal inneholde et bilde, produktbeskrivelse, pris, fraktinformasjon og søkeord.Du må også velge en betalingsmåte for kundene dine. Etsy tilbyr direkte utsjekking og PayPal som betalingsalternativer.Bruk sjekklisten ovenfor for å unngå å gå glipp av noen avgjørende trinn når du starter Etsy-butikken din.
Start din egen podcast med vår omfattende sjekkliste fra LiveAgent! Lær å etablere mål, finne din nisje, identifisere lyttere, og velge riktig podcastutstyr. Perfekt for bedrifter, skapere og bloggere som ønsker å engasjere et bredere publikum. Følg vår steg-for-steg guide for å lansere en vellykket podcast som bygger autoritet og troverdighet. Klar til å dele dine ideer med verden? Besøk siden nå!
Sjekkliste for sosiale medier oppsett
Oppdag LiveAgent sin sjekkliste for oppsett av sosiale medier, perfekt for bedriftseiere, markedsførere og sosiale medier-administratorer. Den gir en trinnvis guide for å sette opp sosiale mediekontoer effektivt, fra valg av plattformer til sikring av passord. Spar tid og øk din tilstedeværelse på sosiale medier med denne praktiske sjekklisten! Besøk siden for å lære mer.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team