Hva er en tilpasset rolle?
Egendefinerte roller er en funksjon som gir muligheten til å opprette egendefinerte administratorroller for kundestøtteagenter i LiveAgent-systemet. Denne funksjonen lar administratorer begrense agentadministratorrettigheter eller gi dem tilgang til bestemte deler av LiveAgent-systemet. Det er nyttig for å effektivt styre ansvar for agenters jobboppgaver. Denne funksjonen kan brukes som et alternativ til vår innebygde rollefunksjon som tilbyr forhåndsdefinerte roller.
Eiere kan få tilgang til denne funksjonen i LiveAgent-konfigurasjon og håndplukke tillatelsene for agenter for å spesifisere rolledefinisjonen. På den måten kan du legge til tilpassede roller til brukere og nøyaktig definere hva en bestemt agent kan gjøre innenfor rollen sin i selskapet.
Hvordan sette opp egendefinerte roller i LiveAgent
Å sette opp egendefinerte roller i LiveAgent er en enkel prosess. Vær oppmerksom på at du må ha All-inclusive-planen for å kunne sette opp egendefinerte roller. Først av alt, åpne LiveAgent-kontoen din og gå til konfigurasjonsalternativer. Klikk på Egendefinerte roller i venstre menypanel, eller alternativt på Egendefinerte roller-ikonet i den innledende konfigurasjonsskjermen.
Når du er i denne delen, klikker du på Opprett en egendefinert rolle. Skriv navnet på rollen du vil spesifisere, og velg deretter tilgjengelige tillatelser. Klikk på opprett rolle nederst i vinduet, og du er ferdig. Du kan også endre eksisterende tillatelser når som helst etter å ha opprettet rollen.
Hvordan bestemme hvilke tillatelser den nye tilpassede rollen trenger
Den beste tilnærmingen er å segmentere kundestøtteagentene dine etter spesialitet og vurdere hvilke LiveAgent-tillatelser som er best egnet for deres rolle i brukerstøtten. For eksempel bør en agent som presterer godt i en kundesenterinnstilling ikke bare ha tilgang til telefonsenter-funksjoner, men også kunnskapsbase-funksjoner. Dette kan være nyttig når du legger til ny informasjon, for eksempel svar på vanlige spørsmål fra kunder over telefon. Det samme gjelder for en live chat agent, som også vil kreve e-post med billettfunksjoner for å komme i kontakt med en kunde etter en oppløsning av en live chat-forespørsel.
Hvis du er helt ny på å lage en egendefinert rolle fra bunnen av og velge tillatelser for agentene dine, start enkelt og lag grunnleggende roller først. Legg til tillatelser for hver agent i henhold til dine eller deres preferanser. Hvis de trenger flere eller færre tillatelser, kan du alltid redigere dem når det er nødvendig og justere ansvar.
Hvilke tillatelser egendefinerte roller kan ha
Egendefinerte roller tilbyr en rekke tillatelser i egendefinerte roller som kan kombineres og blandes for maksimal fleksibilitet. Ta en titt på den fullstendige listen over tillatelser nedenfor.
Agenter
- Administrer agenter
- Opphevet som standard
Agentstatus
- Administrer agentstatuser
- Opphevet som standard
Telefoner
- Se telefoniinnstillinger
- Opphevet som standard
- Rediger telefoniinnstillinger
- Opphevet som standard
- Administrer agentenheter
- Opphevet som standard
Rangering
- Se rangeringer av andre agenter
- Opphevet som standard
- Slett agentrangeringer
- Opphevet som standard
Billett
- Svar i billett
- Tildelt som standard
- Opprett ny billett
- Tildelt som standard
- Tøm slettet billett
- Opphevet som standard
- Utfør masseaksjoner på utvalgte billetter
- Opphevet som standard
Smarte svar
- Administrer hermetiske meldinger
- Opphevet som standard
- Administrer forhåndsdefinerte svar
- Opphevet som standard
Kunnskapsbase
- Administrer kunnskapsbaser og deres innstillinger
- Opphevet som standard
- Administrer kunnskapsbaseinnhold
- Tildelt som standard
Kontakter
- Rediger kontakter
- Tildelt som standard
- Slett kontakter
- Tildelt som standard
Tag
- Administrer tagger
- Opphevet som standard
Redigering av egendefinerte roller
I tilfelle du trenger å redigere egendefinerte rolletillatelser og legge til eller fjerne tilleggsprivilegier, kan du alltid gjøre det i konfigurasjonsskjermen. Gå til Konfigurasjon > Egendefinerte roller i LiveAgent-kontoen din og klikk på rollen du vil rekonfigurere. Et nytt vindu åpnes. I dette vinduet kan du endre navnet på rollen, samt endre tilgangsnivået til brukere ved å klikke på Endre-knappen ved siden av Endret tillatelser. Tillatelsesendringsprosessen forblir den samme som det første oppsettet.
Slik fjerner du egendefinerte roller
Når du er i Konfigurasjon > Egendefinerte roller, klikk på rollen du vil fjerne. Rull ned i det nye vinduet og finn delen “Faresone”. Du kan slette hvilken som helst egendefinert rolle ved å klikke på Slett-knappen. Merk at når du sletter en rolle, er det ingen vei tilbake. I tilfelle du ønsker å gjenopprette en tidligere slettet rolle, må du opprette en ny og velge tillatelsene på nytt.
Improve your team workflow and specify permissions for each team member with LiveAgent.
Get started with our free 14-day trial, and create your own custom roles.?
Frequently Asked Questions
How do I get an admin role in LiveAgent?
The only way to get an admin role in LiveAgent is when another admin or the account owner assigns it to you and gives you the necessary permissions within the system.
Are custom roles available for every LiveAgent plan?
The custom roles feature is available only in the All-inclusive LiveAgent plan. Users with other LiveAgent plans can utilize only predefined roles in their accounts.
What are predefined roles in LiveAgent?
Predefined roles are used to specify agent permissions in the LiveAgent system. There are four types of predefined roles - Owner, Admin, Agent, and Test Role. All roles differ in their level of access to the help desk system.
Oppdag hvordan LiveAgent's Facebook-integrasjon kan revolusjonere kundeservice med effektiviserte meldingshåndteringer, forbedret responstid, og økt produktivitet. Besvar Facebook-forespørsler direkte fra LiveAgent-panelet og oppretthold høy kundetilfredshet. Start din gratis prøveperiode nå og hold dine agenter fokuserte og organisert, alt mens du sparer tid og penger!