Hva er en Kunnskapsbase?
“En kunnskapsbase er en samling av informasjon om et bestemt emne.”
Hva er en intern Kunnskapsbase i LiveAgent?
Den interne kunnskapsbasen er i hovedsak selvbetjening for dine ansatte. Som antydet vises den kun internt. Det betyr at bare dine ansatte kan se det. Intern KB (Knowledge Base) kan være en kilde til viktig bedriftsinformasjon. Det kan også forbedre effektivitet, ytelse og ansattes kunnskap.
Hvilken informasjon kan du dele i den interne kunnskapsbasen?
Den interne KB kan inkludere:
- Opplærings prosessen
- Fakturering/Fakturering
- Firmainformasjon
- Organisasjonsstruktur
- Nyheter om selskapet – priser, arrangementer
- Løpende kampanjer/salg
- IT-selvbetjening for forskjellige avdelinger (veiledninger, videoopplæringer og mer.)
Hvordan kan du organisere kunnskapsbasen din i LiveAgent?
For å holde bedriftens kunnskapsbase organisert, lag ganske enkelt forskjellige kategorier for forskjellige emner. Du kan for eksempel lage forskjellige seksjoner for innføringsprosessen, bedriftsnyheter og veiledninger. Dette vil skape en struktur der de ansatte enkelt kan finne den informasjonen de trenger.
I tillegg kan du legge til et Forum og Forslag/Tilbakemelding-alternativ for hver kategori. Dermed har hver agent tilgang til databasen med vanlige spørsmål og svar som har blitt stilt av andre agenter. Dette reduserer i stor grad tiden det tar for hver agent å løse problemet sitt.
Hvordan lager du en intern kunnskapsbase?
Den interne kunnskapsbasen er vanligvis en del av en mer kompleks programvare, for eksempel helpdesk-programvare. I et slikt system kan du lage både interne og eksterne kunnskapsbaser.
Trinn 1 – Logg inn/opprett LiveAgent-konto
Det første trinnet er å logge på LiveAgent-kontoen din. Hvis du ikke har en, kan du gjerne bruke vår 14-dagers gratis prøveperiode.
Trinn 2 – Naviger til kunnskapsbasen
Etter at du har logget på, navigerer du ganske enkelt til kunnskapsbasen som vist på skjermbildet nedenfor.
Trinn 3 – Lag kategorier
For forbedret organisasjon, lag kategorier basert på bedriftens behov og preferanser. Klikk på opprett og fyll inn alle nødvendige detaljer.
Ikke glem å velge intern tilgang hvis du vil at informasjonen skal være privat og kun tilgjengelig for medlemmer av organisasjonen din.
Trinn 4 – Begynn å lage
Etter at du har opprettet kategoriene dine, kan du begynne å fylle dem med innhold. Du kan opprette artikler, fora eller forslags-kategorier.
Hvis du har LiveAgent, les vår dybdekunnskap basisveiledning eller sjekk ut videodemoen nedenfor.
Hva er fordelene med en Intern Kunnskaps Base?
Fordelene inkluderer:
- Forbedret kundeopplevelse
- Forbedret agenteffektivitet
- Høyere salg
- Bedre merkevareimage
- Forbedret nivå av kundeservice
- Høyere produktivitet
- Forbedret medarbeiderkunnskap
Eksempler fra virkeligheten:
Opplærings-prosessen
Opplærings-prosessen kan noen ganger være lang og anstrengende, spesielt hvis du ikke har et skikkelig styringssystem. La oss ta en titt på et eksempel. Firmaet ditt har fått et nytt medlem av kundeservice avdelingen. Derfor må du sørge for at den ansatte er oppdatert med bedriftens informasjon, opplæringen og organisasjonsstrukturen.
Oftere enn ikke er mengden av ny informasjon/kunnskap ganske stressende å huske for en ny ansatt. Derfor kan det å ha en intern kunnskapsbase sikre at agenten går jevnt gjennom opplæringen. All informasjon vil være der, slik at den nye agenten også kan gå tilbake og reflektere over den interne informasjonen ved behov.
Nye selskapsoppdateringer/informasjon
Selv en erfaren kundeservice medarbeider vet ikke alle svarene. Noen ganger er det merkevare oppdateringer, nye kampanjer eller juridiske endringer som agenter kanskje ikke er klare over. Når du er i en klemme og ikke vet hvor du skal finne svar på spørsmålet ditt, er det bare et sted å gå — den interne kunnskapsbasen. Den interne kunnskapsbasen gjør at du raskt kan søke etter informasjon. Som et resultat kan alle agenter yte rask og god kundeservice
Hvordan kan du velge programvare for å skape en intern kunnskapsbase av høy kvalitet?
1. Skriv ned bedriftens behov og preferanser
2. Undersøk på nettsteder for programvarevurdering
3. Finn den beste helpdesk-programvaren
4. Sammenlign pris, funksjoner, brukervennlighet og tilpasningsalternativer
5. Registrer deg for engratis prøveperiode, test hver programvare og ta en endelig avgjørelse.
Would you like to have your own Internal Knowledge base?
LiveAgent is a help desk solution for companies that want to improve their customer service.
Kjenner du ikke til LiveAgent?
LiveAgent er en skybasert brukerstøtte- og kundestøtteprogramvare som hjelper bedrifter med å yte utmerket kundeservice, overvåke kundetilfredshet og redusere de totale kostnadene for kundestøtte.
For å være mer spesifikk, viser systemet alle kundeservice billetter på ett sted. Dermed vises e-poster, anrop, SoMe-henvendelser og livechatter i ett grensesnitt og jevnt fordelt mellom kundeservice agentene dine. Som et resultat kan ethvert selskap som bruker helpdesk-programvare håndtere kundeforespørsler fra forskjellige støttekanaler på en effektiv måte.
Andre populære funksjoner i LiveAgent:
Vil du vite mer? Sjekk ut alle LiveAgent-funksjoner.
Want to create an omnichannel experience?
LiveAgent offers a free 14-day free trial to those that want to improve their customer service right away.
Oppdag hvordan LiveAgent's Facebook-integrasjon kan revolusjonere kundeservice med effektiviserte meldingshåndteringer, forbedret responstid, og økt produktivitet. Besvar Facebook-forespørsler direkte fra LiveAgent-panelet og oppretthold høy kundetilfredshet. Start din gratis prøveperiode nå og hold dine agenter fokuserte og organisert, alt mens du sparer tid og penger!