Smarte markedsførere vet om potensialet til sosiale medier-aktiviteter for å nå forretningsmål. Siden milliarder av mennesker bruker sosiale medier daglig, er alle eksisterende eller potensielle kunder av produkter og tjenester. Det er ingen overraskelse at annonsering i sosiale medier er det nest mest dominerende formatet innen digital annonsering (søkeannonser er det første) og vokser, ifølge forskerteamet fra Statista.
Hva er betalte sosiale medier?
Det er en type annonsering på sosiale medieplattformer som bedrifter betaler for. Alternativene inkluderer betaling per klikk, influencer-markedsføring, videoannonser der du betaler for plassering osv.
Betalte sosiale medier har fordelen av økt eksponering, hastighet og frekvens ved å nå enten et bredere eller et mer spesifikt publikum.
Budsjett for sosiale medier
Prisene for annonsering på sosiale medier varierer. De kan starte på så lite som noen få cent om dagen, men uten øvre grense. Derfor krever strategier for merkevarens betalte markedsføring på sosiale medier forretningsavgjørelser og mål. En god reklamekampanje for sosiale medier må ha en gjennomtenkt økonomisk plan, fordi hvis budsjettet for sosiale medier går tom midt i kampanjen, kan det ha negative effekter på hele investeringen.
Velge den sosiale medieplattformen
Hver sosiale medieplattform henvender seg til forskjellige målgrupper. Derfor er det viktig å velge riktig plattform for dine formål. Facebook-annonser kan nå nesten tre milliarder brukere, men hvis du velger å fokusere på betal-for-klikk-annonser, vær oppmerksom på at LinkedIn har den høyeste CPC-en mens Twitter-annonser den laveste. (november 2021, Statista)
Det visuelle innholdet i kampanjen på sosiale medier må selvfølgelig være attraktivt, ikke minst fordi Facebook-annonser belønner kreative kampanjer med prisfordeler.
Målretting mot publikum på sosiale medier
For å oppnå målene dine bør annonsering på sosiale medier skreddersys til spesifikke målgrupper. Det er mest fornuftig å tenke på publikumssegmenter når du planlegger annonseringskampanjen på sosiale medier, fordi interessene for produkter og merker varierer med yrke, alder, geografisk plassering osv.. Du ønsker for eksempel ikke å selge snøskuffer i ørkenen. Den mest ideelle målgruppen er den som ligner på dine eksisterende kunder. Basert på ideelle kunder kan du skape ditt lookalike-publikum når du seiler til nye territorier i det store antallet brukere av sosiale medier.
Med betalte sosiale medier får du hastighet, målretting og frekvens, men det er best å kombinere det med organiske sosiale medier.
Sørg for at du overvåker sosiale medieaktiviteter angående virksomheten din og merkevaren din, og at du svarer tilstrekkelig.
Social media management under one roof
Social media support by LiveAgent is quick, efficient and cost-effective. Try it today.
Frequently Asked Questions
Når er riktig tidspunkt å begynne med betalte sosiale medier?
Når du har planlagt din annonseringsstrategi for sosiale medier og bestemt deg for budsjettet. Dessuten er det godt å være hjemme på organiske sosiale medier.
Hvordan integrere en betalt strategi for sosiale medier?
Først av alt, vær tydelig på annonseringsmålene dine og hvilken rolle den organiske og betalte annonseringen i sosiale medier har i den. Bruk begge til det de kan best.
Hvilken sosiale medieplattform er best for betalte sosiale medier?
Det avhenger av merkevaren din og virksomheten din. Facebook har flest brukere, Instagram er mer fokusert på det visuelle, LinkedIn fokuserer på profesjonelt nettverk og Twitter holder deg oppdatert på nyheter og trender.
Når du har forstått det grunnleggende om betalte sosiale medier, kan det være nyttig å lese om hvordan du setter opp et effektivt budsjett for sosiale medier. Dette vil hjelpe deg med å maksimere avkastningen på investeringene dine. Deretter kan du se på hvordan velge den sosiale medieplattformen som passer best for din målgruppe. Dette er viktig for å nå ut til de rette menneskene. For å sikre at du treffer riktig publikum, bør du også lære om målretting mot publikum på sosiale medier. Dette kan øke effektiviteten av kampanjene dine betydelig. Til slutt, hvis du ønsker å forbedre din kundeservice, kan du utforske flere ressurser som kan hjelpe deg med dette. Å forbedre kundeservice kan gi deg et konkurransefortrinn.
Sjekkliste for sosiale medier oppsett
Oppdag LiveAgent sin sjekkliste for oppsett av sosiale medier, perfekt for bedriftseiere, markedsførere og sosiale medier-administratorer. Den gir en trinnvis guide for å sette opp sosiale mediekontoer effektivt, fra valg av plattformer til sikring av passord. Spar tid og øk din tilstedeværelse på sosiale medier med denne praktiske sjekklisten! Besøk siden for å lære mer.