Hva er en oppfordringsknapp?
Oppfordringsknapper (også kjent som CTA-knapper) er klikkbare knapper som inspirerer besøkende på nettstedet til å utføre en spesifikk handling (ønsket konvertering). Det kan være alt du vil at de besøkende skal gjøre, for eksempel å abonnere på et nyhetsbrev, registrere deg for en gratis prøveversjon, planlegge en demo, legge en vare til en handlekurv, sende inn et kontaktskjema, starte en live chat, fylle ut et registreringsskjema, ta en spørreundersøkelse, besøke en bestemt nettside osv. CTA-knapper kan enten ta sikte på å umiddelbart konvertere besøkende eller tjene som verdifulle trinn i salgstrakten for å fullføre sekundær konverteringsmål.
CTA-knapper kan vanligvis finnes på hjemmesider, landingssider, produktsider, prissider, salgse-poster, nyhetsbrev, på slutten av artikler eller blogger innlegg og i nettannonser. De kan også plasseres nesten hvor som helst der du ønsker å fange de besøkendes oppmerksomhet, engasjere og lokke dem til å utføre ønsket handling og forbedre konverteringsfrekvensen. Dette er grunnen til at handlingsfremmende knapper vanligvis er de største, de lyseste og tar den mest fremtredende posisjonen på siden de er plassert.
Hvorfor er oppfordringsknapper så viktige?
Suksessen til nettstedet ditt bestemmes av hvor godt det kan konvertere besøkende og potensielle kunder til betalende kunder. Hver gang besøkende lander på nettstedet ditt, forventer de noen veiledning om hva de bør gjøre videre. Ellers kan de bli forvirret og forlate siden din uten å gjøre noe mer. Imidlertid, f.eks. ifølge en studie av Small Biz Trends a>, mangler rundt 70 % av B2B-nettsteder for små bedrifter handlingsfremmende uttrykk.
Strategisk plasserte handlingsfremmende knapper skaper en bedre brukeropplevelse for besøkende, fanger oppmerksomheten deres, oppmuntrer dem til å ta de neste trinnene, øk engasjementet. De hjelper deg også med å forbedre målkonverteringene dine, og bidrar til den samlede konverteringsfrekvensen for nettstedet. Nærmere bestemt, når det kommer til landingssidene dine, kan en visuelt tiltalende, godt plassert CTA-knapp til slutt gjøre forskjellen mellom en konvertering og en retur. Suksessen til e-postmarkedsføringskampanjene dine avhenger også i stor grad av effektiviteten til e-CTAene dine.
Hvordan legger du til en handlingsfremmende knapp på et nettsted?
Når du legger til handlingsfremmende knapper på nettstedet ditt, er det tre viktige faktorer du må vurdere for å sikre at de effektivt engasjerer besøkende og genererer konverteringer. CTA-knapper må plasseres riktig, designet for å være enkelt og uanstrengt å se.
- knappplassering: Tenk på de mest passende plasseringene for CTA-knappene dine. De skal plasseres i overskrifter, sidepaneler og nederst på sidene.
- knappdesign: Velg riktig CTA-knappdesign – vurder formen på knappene, størrelsen og fargen, slik at de ser visuelt tiltrekkene ut. Test ulike knappealternativer for å se hva som får flest klikk.
- tekst eller kopi: Skriv kopien som er kort, rett på sak og handlingsdyktig. Det skal gi en klar indikasjon på hva som skjer når besøkende klikker på knappen.
Hvordan få oppfordringsknappen til å skille seg ut?
Utformingen av en handlingsfremmende knapp spiller en nøkkelrolle i å forbedre konverteringsfrekvensene på nettstedet ditt. En oppmerksomhetsfangende CTA-knapp er en sum av ulike kritiske elementer (farge, kontrast, form, størrelse og kopi). Her er noen gode fremgangsmåter for hvordan du kan få handlingsfremmende knapper til å skille seg ut på nettstedet ditt:
- velg riktig knappfarge
Selv om det ikke er noen entydig tilnærming til hvilken farge som fungerer best for CTA-knapper – lyse farger som rød, grønn, gul og oransje er rapportert å gi bedre resultater, mens svart, hvit, grå og brun anbefales unngås i de fleste tilfeller. HubSpot testet f.eks. røde og grønne CTA-knapper og fant ut at den røde CTA-knappen overgikk den grønne med 21 %.
- kontrast med omgivelsene
Generelt anbefales det å bruke farger med høy kontrast mot bakgrunnsfargen og de omkringliggende elementene for å sikre at CTA-knappene dine enkelt kan fange brukerens oppmerksomhet. Når det er sagt, skal fargen fortsatt passe inn i ditt generelle nettsteddesign og fargeskjemaet.
- vær oppmerksom på størrelsen
Selv om en handlingsfremmende knapp må være stor nok til å kunne leses enkelt på både stasjonære datamaskiner og mobiler, bør den ikke være vesentlig større enn resten av nettsideelementene. Sørg også for å legge til nok hvit plass rundt knappen for å få den til å skille seg ut.
- finn den beste formen
Når det gjelder formen på CTA-knappen, kan det være lurt å velge enten skarpe eller avrundede kanter. Selv om begge alternativene er ganske vanlige, anses oppfordringsknapper med avrundede kanter for å være mer tiltalende for det menneskelige øyet.
- bruk handlingsfokusert kopi
Handlingsverb (som Bli med, Bestill, Få, Krav, Last ned), sammen med «Nå» eller andre ord som formidler følelsen av at det haster, er kjent for å forbedre effektiviteten til CTA-knapper. En studie fant at bruk av førstepersonsspråk (‘Få min gratis mal’ i stedet for ‘Få din gratis mal’) kan forbedre CTR-frekvensen din med 90 %.
Hva er en god klikkfrekvens for handlingsfremmende oppfordringer?
Det er ingen enhetlig målestokk for hva som anses som en god klikkfrekvens for handlingsfremmende knapper. I følge Vye-undersøkelsen er imidlertid gjennomsnittet klikkfrekvensen for ulike typer handlingsfremmende elementer (knapper, tekster og bilder) er 4,23 % på tvers av alle bransjer, mens gjennomsnittlig CTR for oppfordringsknapper spesifikt er 5,31 % (sammenlignet med 2 ,06 % for CTA-er kun for tekst og 3,53 % for utformede, bildebaserte CTA-er). Undersøkelsen avslørte også at gjennomsnittlig CTA-klikkfrekvens kan variere betydelig fra bransje til bransje. Dermed har finansbransjen, e-handel, logistikk- og eiendomsbransjen de høyeste CTA-klikkfrekvensene, mens elektriske, medisinske/helsetjenester , og teknologien er blant de laveste.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hva er en oppfordringsknapp?
En oppfordring til handling-knapp (en CTA-knapp) er en knapp som tar sikte på å engasjere besøkende på nettstedet og potensielle kunder og oppmuntre dem til å utføre ønsket handling som å besøke en bestemt side, abonnere på et nyhetsbrev, legge en vare til en handlekurv, registrere deg for en gratis prøveversjon, starte en live chat osv. CTA-knapper er vanligvis plassert på hjemmesider, landingssider, prissider, nyhetsbrev, salgs-e-poster og annonser.
Hvorfor er oppfordringsknapper så viktige?
Hver gang besøkende surfer på nettstedet ditt, gjør handlingsfremmende knapper det klart for dem hvilke neste trinn de bør ta - ellers kan de rett og slett hoppe av uten å konvertere. Dermed spiller CTA-knapper en kritisk rolle i å engasjere besøkende på nettstedet, veilede dem gjennom kjøpsreisen og bidra til økningen i konverteringer.
Hvordan legger du til en handlingsfremmende knapp på et nettsted?
For å legge til en handlingsfremmende knapp på nettstedet ditt og sikre at den effektivt konverterer besøkende, tenk på hvor den vil bli plassert, hvordan den vil se ut og hva den vil si. Velg riktig plassering (overskrifter, sidefelt, bunner av siden), design (form, størrelse og farge som vil få det til å se attraktivt ut for besøkende på nettstedet ditt), og tekst som tydelig forteller hva som skjer når du klikker på knappen.
Hvordan får jeg oppfordringsknappen min til å skille seg ut?
For å få CTA-knappen til å skille seg ut, velg fargen som passer best til nettstedets design (rød, grønn, oransje og gul anbefales generelt). Sørg for at den skiller seg godt ut i kontrast til bakgrunnsfargen din og er stor nok til å trekke oppmerksomhet uten å overskygge resten av innholdet. Bruk handlingsfylt tekst som gir en følelse av at det haster, og husk at bruk av førstepersonsspråk i tillegg kan forbedre CTR for oppfordring til handling.
Hva er en god klikkfrekvens med oppfordring til handling?
Selv om det ikke finnes noen universell målestokk for hva som kan betraktes som en god klikkfrekvens for handlingsfremmende knapper, fant forskningen fra markedsføringsbyrået Vye ut at den gjennomsnittlige CTR-raten for ulike typer handlingsfremmende elementer er 4,23 % på tvers. alle bransjer (5,31 % spesifikt for CTA-knapper). Dette tallet kan imidlertid variere mye avhengig av bransjen.
Etter å ha lært om oppfordring til handling-knapp, kan det være nyttig å forstå hva som gjør en god oppfordring til handling. Utforsk definisjonen av en oppfordring til handling (CTA) og oppdag hvordan synlighet, overbevisende design, og handlingsbar tekst spiller en rolle.