Hva er en churn?
Churn skjer når en kunde stopper abonnementet sitt hos bedriften din og slutter å benytte produktene eller tjenestene dine. Churn kalles også kundeavgang. Det er mange problemer som øker en kundeavgang. En av dem er dårlig kundeservice.
Ta alle kundene du mister i løpet av en viss tid og del dette tallet på summen av klienter du hadde i begynnelsen av en valgt tidsperiode. Du kan beregne kundeavgang på denne måten.
Det er bedre å beholde og ta vare på kundene. En måte å gjøre dette på er å tilby en god kundeservice med LiveAgent.
Frequently Asked Questions
Hva er en churn?
Churn rate er en indeks som viser hvor mange kunder som har forlatt oss i en gitt periode. Den viser oss hvor verdifullt produktet du tilbyr er, og hvordan du kan beholde kundene med merkevaren din.
Hvordan beregne churn?
For å beregne churn rate, trekk fra antall brukere som er hos deg ved slutten av måneden fra antall brukere på en gitt dag (f.eks. begynnelsen av måneden). Deretter skal det oppnådde tallet deles på det første antallet brukere og vi får prosenten som er churn rate. For eksempel: (1000-200) / 1000 = 80 % churn rate
Hva kan et selskap gjøre for å redusere churn?
For å redusere avgangen bør selskapet fortsette å analysere hvorfor oppsigelsen skjer. For eksempel kan det hjelpe å kontakte kunder som ønsker å gå bort fra merkevaren. Da får vi to ting – en sjanse til å beholde kunden, og kunnskap om årsaken til å slutte. Kundeutdanning er også ekstremt viktig. Det henger for eksempel sammen med at kunden vet hvem den skal kontakte ved et problem. Hva annet kan du forbedre? Definitivt kundeservice, ettersom det har en enorm innvirkning på kundetilnærmingen, i tillegg til å tilby fortjeneste til kunder som er med merkevaren din og er trofaste mot den.
Etter å ha lest om churn, kan det være nyttig å få en bedre forståelse av hvordan du kan forbedre kundeservicen. Dette kan bidra til å redusere churn og styrke kundeopplevelsen med effektive verktøy og strategier.
Du kan også utforske hva 2-trinns bekreftelse innebærer, og hvordan det kan beskytte både dine og kundenes data. Å forstå denne funksjonen kan gi deg trygghet ved håndtering av kundesupport.
For å få et bredere perspektiv på kundeservice, kan du lese om ulike kundeserviceverktøy. Disse verktøyene kan optimalisere din kundesupportprosess og bidra til å gi en bedre kundeopplevelse.