Hva er kundeopplevelse?
All interaksjon kunder har med en bedrift og dens tjenester/produkter kalles kundeopplevelse eller CX med andre ord. Det begynner når kunden begynner å forholde seg til et selskap.
CX handler om å gi en effektiv, brukbar og tilfredsstillende opplevelse. Hovedfaktoren er å gi den til hver kunde, hver gang og overalt. Det handler om å overgå kundenes forventninger, hjelpe dem og ta vare på kundene. Det er som et partnerskap, og hver erfaring har innvirkning på det. Invester i CX og det vil øke salget og inntektene dine.
Every contact we have with the customer influences whether they will come back. We have to be great every time or we'll lose them.
Hva er fordelene med god kundeopplevelse?
- lojale kunderv
- nye kunder
- høyere inntekter
- kundedeltakelse
- kundebeholdelse
Hvorfor er kundeopplevelse så viktig?
I følge Harvard Business Reviews , kundeopplevelse har aldri vært viktigere. Studien sier at kunden som hadde en god CX sannsynligvis vil bruke 140 % mer. Dette er i forhold til kunden som hadde en dårlig CX. Å investere i din CX er billigere for bedriften din på lang sikt. Årsaken er at en misfornøyd kunde krever mer for å løse sin misnøye.
En annen faktor som ble nevnt i Harvard business review-studien var kundelojalitet. Den viste at god CX gir 74 % sjanse til å beholde en kunde neste år. Men den stakkars CX forlater selskapet med 43 % sjanse til å beholde kunden neste år.
Hvordan forbedre din CX med kundeserviceprogramvare?
Kundeserviceprogramvare, for eksempel LiveAgent, gir rask og effektiv kommunikasjon med kundene. Kunderepresentanter kan arbeide innenfor én programvare. LiveAgent gir muligheten til å kommunisere med kunder fra flere kanaler.
LiveAgent-funksjoner som forbedrer CX:
- Kunnskapsbase-artikler (selvbetjeningsportal)
- Kundesenter, e-post, sosiale medier, LiveChat
- Hermetiske svar
- Automatisk billettdistribusjon
- Tidssporing
- Avdelinger
- Analyse-oversikt
- Multikanal datainnsamling
- Mobil oversikt over kundehenvendelser
Finn ut mer om alle LiveAgent-funksjoner.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer experience with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hva betyr begrepet kundeopplevelse?
Kundeopplevelse (eller CX) refererer til all interaksjon mellom en kunde og en bedrift. Det inkluderer både erfaringen knyttet til den tekniske siden, så vel som for eksempel opplevelser knyttet til kontakt med en representant for et gitt merke, dvs. kundeservice.
Hva er grunnpilarene i kundeopplevelsen?
Det er seks hovedpilarer i kundeopplevelsen. Den første er personalisering, det vil si å fokusere på kunden for å skape et følelsesmessig bånd med ham. Den andre søylen er ærlighet, som er basert på gjensidig tillit og troverdighet. Den tredje pilaren er forventninger. Poenget her er å være klar over hva kundene forventer og hva som skal gjøres for å overgå dem. En annen stiftelse tar ansvar for å finne en løsning på problemet. Neste punkt er muligheten til å forenkle kundeservicen så mye som mulig, slik at kunden bruker så lite tid og krefter som mulig. Den siste pilaren er empati, det vil si å skape individuelle relasjoner med klienter basert på konteksten til situasjonen.
Hvordan forbedre kundeopplevelsen?
For å forbedre kundeopplevelsen er det første du må gjøre å forstå kunden, sette deg selv i deres situasjon og spørre deg selv: hva kan vi forbedre for å gjøre det bedre? Et like viktig poeng er utmerket kundeservice, som vil tillate deg å effektivt løse kundeproblemer, og også gi deg muligheten til å lytte til dem i sanntid. Å stole på regelmessig tilbakemelding fra kunder er en måte å forbedre kundeopplevelsen din på.
Etter å ha lest om kundeopplevelse, kan det være nyttig å utforske mer om kundebehandling. Her lærer du forskjellen mellom kundeservice og kundebehandling, og hvorfor det er viktig for å bygge tillit og redusere kundefrafall.
Du kan også utvide kunnskapen din med ordliste, som gir en oversikt over viktige termer i kundeservice. Dette kan hjelpe deg med å forstå og bruke riktig terminologi i din egen kundeservicepraksis.