Hva er GSM?
GSM eller Global System for Mobile Communication er en vanlig standard (for å beskrive protokoller) for digitale mobilnettverk som brukes i trådløs telefoni. Den brukes i Europa og noen andre deler av verden for å digitalisere, komprimere og overføre data.
Forgjengerne til denne avanserte mobiltelefontjenesten var analoge. Men med den voksende brukerbasen kunne ikke analoge systemer holde tritt med bruken av mobiltelefoner og mobilnettverk. Behovet for å innføre en enhetlig europeisk standard for digitale mobilnettverk var byggekraften bak utviklingen av dette avanserte mobiltelefontjenestesystemet. GSM er et varemerke for GSM Association (GSMA) som forener mobiloperatører, representerer deres interesser og jobber sammen med industrien.
GSM-telefonsystemet overfører mobildata og taletjenester. Nettverket overfører taleanrop og brukerdata på 850MHz, 900MHz, 1800MHz og 1900MHz frekvensbånd. GSM (2G) bruker TDMA-teknikken (divisjonsmultippeltilgang) i taleanrop og annen kommunikasjon. GSM digitaliserer og komprimerer data og sender dem nedover en kanal sammen med to andre datastrømmer der hver har sin spesielle tidsluke.
Forskjellen mellom GSM- og CDMA-mobilnettverk
Selv om disse to teknologiene er like ved første øyekast, er ikke de samme. CDMA, eller Code Division Multiple Access ble introdusert med 2G- og 3G-generasjoner som en vanlig standardprotokoll for trådløs kommunikasjon. Det meste av verden bruker GSM bortsett fra USA og noen deler av Canada og Japan som bruker CDMA.
Noen av de viktigste forskjellene mellom de to inkluderer:
- CDMA bruker EVDO dataoverføringsteknologi, mens GSM bruker EDGE
- GSM er mindre utsatt for stråling under overføring
- GSM er SIM-spesifikk, mens CDMA er håndsettspesifikk og krever ikke SIM-kort
- GSM muliggjør global roaming, mens CDMA ikke gjør det
Ready to build your call center?
LiveAgent's VoIP call center phone system is equipped with numerous advanced features. Try them out today!
Frequently Asked Questions
Hva er sammensetningen av GSM-nettet?
De fire delene av GSM-nettverket er en mobilenhet med SIM, basestasjon og aksessnettverk, svitsjesystem og kjernenett. Disse delene fungerer sammen for å komponere GSM-telefonnettverket.
Hva er begrensningene for GSM?
Selv om GSM-nettverket brukes til de fleste individuelle samtaler og annen trådløs kommunikasjon, inkluderer noen av begrensningene behovet for operatører for å installere repeatere for å øke dekningen, elektronisk interferens, ventetid med et høyere antall brukere og en begrenset dataoverføringshastighet .
Er GSM sikker?
GSMs standardiserte sikkerhetsstrategier sikrer at det er blant de sikreste telekommunikasjonssystemene som finnes. Den beholder konfidensialiteten og anonymiteten til en GSM-bruker, og derfor opprettholder den ende-til-ende-sikkerhet på tvers av nettverket.
Etter å ha lest om GSM i kundesupport-ordboken, kan det være nyttig å utforske hvordan du kan forbedre kundeservice med mobile helpdesk-apper. Disse appene gir fleksibilitet og effektivitet i kundestøtten din, slik at du enkelt kan håndtere forespørsler uansett hvor du er.
For de som bruker Microsoft Exchange Server, er det verdt å sjekke ut hvordan du kan integrere denne tjenesten med LiveAgent for å forbedre kommunikasjonen. Integrasjonen kan gi deg en mer sømløs opplevelse i håndteringen av e-poster og kalenderhendelser.
Hvis du vil forstå mer om hvordan håndtere kundesamtaler på telefon, kan du lese om telefonbillettering. Dette systemet hjelper med å organisere og holde oversikt over alle samtaler du har med kunder.
For å forbedre sanntidskommunikasjon med kundene, kan du se på hvordan nettprat kan være et effektivt verktøy. Nettprat gir mulighet for rask respons og øker kundetilfredsheten betydelig.
Til slutt, hvis du jobber innen utdanning eller ikke-statlige organisasjoner, kan du dra nytte av å bruke live-chat i din kundestøttestrategi. Live-chat gir en direkte kommunikasjonskanal som kan være veldig nyttig for å engasjere med studenter og medlemmer.