Hva er en innkommende samtale?
Det er en samtale som initieres av kunden og dirigeres til selskapets kontaktsenter. Disse innkommende samtalene hÄndteres vanligvis av helpdesk-agenter i innkommende kundesentre. Ikke alle innkommende samtaler hÄndteres pÄ den fÞrste kontakten. Noen kundehenvendelser krever mer tid og krefter for Ä bli lÞst pÄ en vellykket mÄte.
Det er to hovedtyper av innkommende samtaler:
- innkommende anrop til kundeservice â Disse anropene foretas av eksisterende kunder som Ăžnsker Ă„ lĂžse deres klager eller henvendelser. Kundeserviceagenter prĂžver Ă„ lĂžse dem sĂ„ snart som mulig for Ă„ opprettholde et hĂžyt nivĂ„ av kundetilfredshet.
- salgsinnkommende samtaler â Et annet navn for dem er «varme samtaler». Disse samtalene initieres vanligvis av potensielle kunder som har spĂžrsmĂ„l om et produkt eller en tjeneste. Agenter som hĂ„ndterer denne typen samtaler svarer pĂ„ kundespĂžrsmĂ„l og prĂžver Ă„ be om et salg.
Innkommende vs. utgÄende anrop
Hovedforskjellen mellom de to er hvem som initierer dem. I innkommende kundesentre mottar agenter anrop fra kunder som prÞver Ä lÞse et slags problem eller et spÞrsmÄl. I utgÄende kundesenter ringer agenter til eksisterende eller potensielle kunder. Disse kan omfatte telefonsalg, oppfÞlgingstelefoner, markedsundersÞkelser osv.
Hvordan hÄndtere innkommende samtaler
Alle kundesentrerte selskaper vet at kundeopplevelse bÞr vÊre i forkant av deres sinn. Det er viktig at hver kundebehandler i ditt kundesenter er opplÊrt pÄ riktig mÄte og har de rette ferdighetene til Ä hÄndtere telefonsamtaler.
Videre mÄ de vÊre oppdatert pÄ produktene og tjenestene dine for Ä gi best mulig kundeservice.
LĂžpende coaching og seminarer hjelper agenter med Ă„ utvikle disse ferdighetene og lĂŠre inn og ut av produktene dine.
Noen av de viktigste fremgangsmÄtene for vellykkede innkommende samtaler inkluderer:
- bygge relasjoner
- bevare en positiv holdning â Ă svare en frustrert kunde i en negativ tone vil ikke hjelpe noen.
- gir personlig tilpasning â FĂ„ den som ringer til Ă„ fĂžle seg viktig og verdsatt.
- Ă„ holde deg oppdatert â Innringere liker ikke utmattende ventetider. Ă lete etter deres profiler eller lese gjennom gamle interaksjoner kan ta verdifull tid ut av kundens dag. Av denne grunn bĂžr brukerstĂžtteprogramvare integreres med CMS.
- forstĂ„ behov â VĂŠr forstĂ„elsesfull, hĂžflig og hjelpsom til enhver tid.
Bygge en strategi for innkommende samtaler
HovedmÄlet med Ä bygge en innkommende samtalestrategi er Ä forbedre kundeopplevelsen. Inbound call center-lÞsninger er blant de dyreste kundestÞttetjenestene. Derfor mÄ du vite hvordan du best kan allokere ressursene dine for Ä fÄ mest mulig ut av budsjettet ditt.
Bruk pÄlitelig kontaktsenterprogramvare
Hvis du Þnsker Ä holde kundeservicen oppdatert med moderne standarder, bÞr du vurdere Ä bruke flerkanals kontaktsenterprogramvare (for eksempel LiveAgent). Den lar deg hÄndtere kundehenvendelser fra flere kanaler som samtaler, e-poster, meldinger i sosiale medier osv.
Ulike kunder foretrekker ulike mÄter Ä kommunisere pÄ, og du mÄ vÊre klar til Ä levere.
Gi selvbetjeningsalternativer
Ikke alle kundene dine er opptatt av Ä nÄ ut til deg med alle problemer de kan stÞte pÄ. Dette er grunnen til at det er nÞdvendig Ä ha selvbetjeningsmuligheter. Det gir ikke bare kunden din mulighet til Ä lÞse sine egne spÞrsmÄl, men det gjÞr det ogsÄ mulig for deg Ä bedre administrere agentressursene du har tilgjengelig. PÄ denne mÄten slipper agentene dine Ä svare pÄ enkle spÞrsmÄl, og de vil kunne fokusere pÄ mer krevende problemer.
Bruk riktig teknologi
Det er mange tekniske alternativer for innkommende callsentre. Identifiser dine behov og invester deretter i den beste lĂžsningen.
Noen av egenskapene du bÞr huske pÄ inkluderer:
- interaktiv stemmerespons â IVR lar innringere navigere gjennom telefonsystemet fĂžr de snakker med noen av de innkommende kundesenteragenter.
- automatisk samtaledistribusjon â ACD ruter oppringere til forskjellige agenter eller avdelinger basert pĂ„ forhĂ„ndsdefinerte kriterier.
- CRM-integrasjon â Dette gir agenter enkel tilgang til alle registrerte interaksjoner med kunder.
- anropssenterprogramvare â Ă„ ha en altomfattende helpdesk-programvare som lar agentene dine administrere billetter, analysere samtaleopptak og se hele anropshistorikken er avgjĂžrende nĂ„r du kjĂžrer en innkommende anropskampanje.
Spor beregninger
Det er et utall av beregninger Ä fÞlge med pÄ nÄr det kommer til drift av et kundesenter. Tross alt er de de beste mÄtene Ä identifisere omrÄder som trenger forbedring.
Noen av de mest betydningsfulle beregningene i innkommende kundesentre er:
- opplĂžsningshastighet for fĂžrste kontakt â prosentandelen av henvendelser som ble lĂžst ved fĂžrste interaksjon
- gjennomsnittlig behandlingstid â gjennomsnittlig tid det tar Ă„ hĂ„ndtere en samtale
- gjennomsnittlig ventetid â industristandarden er rundt 20 sekunder
- kundetilfredshet
- avbruddsfrekvens â prosentandelen av anrop som ble avbrutt av kunder fĂžr de nĂ„dde en kundeserviceagent
- tjenestenivĂ„ â prosentandelen av anrop som ble besvart innen en spesifisert tidsperiode
Definer dine prosedyrer og retningslinjer
NĂ„r du har all teknologien og personalet du trenger, ta deg tid til Ă„ tydelig angi retningslinjene dine. SĂžrg for at de overholder lokal lov. Du kan leie en advokat for Ă„ finne ut om alt er i samsvar med gjeldende lover.
Lag medarbeiderhÄndbÞker som tydelig angir rettigheter og plikter for hver stilling i kontaktsenteret ditt. SÞrg for at alle forstÄr bedriftskulturen din og kan representere merkevaren din.
Create a seamless service experience
Boost your customer support efforts with LiveAgentâs multichannel contact center today.
Frequently Asked Questions
Hva betyr innkommende samtale?
Enkelt sagt er innkommende anrop en interaksjon nÄr en kunde kontakter support- eller salgsteamet ditt pÄ telefon. NÄr kundeserviceteam mottar en innkommende samtale, handler det vanligvis om en henvendelse eller et problem en kunde kan ha. NÄr en kunde henvender seg til salgsteamet ditt, har de vanligvis et spÞrsmÄl om selskapets produkter eller tjenester.
Hvordan skal du hÄndtere innkommende samtaler?
SÞrg for at agentene dine er godt forberedt og opplÊrt til Ä yte best mulig kundeservice. De skal vÊre empatiske, hjelpsomme og de skal strebe etter Ä bygge langvarige relasjoner med kundene. Tross alt er hovedformÄlet med innkommende samtaler Ä gi en kundeopplevelse pÄ hÞyt nivÄ.
Hvor mange samtaler bÞr en inngÄende agent ta?
Det er svÊrt vanskelig Ä anslÄ den gjennomsnittlige mengden innkommende samtaler en agent bÞr ta. Dette er hovedsakelig fordi innkommende samtaler er reaktive og antallet avhenger i stor grad av ulike eksterne faktorer. En enkel formel for Ä beregne antall innkommende anrop agenter tar i lÞpet av en viss periode er som fÞlger: Antall innkommende anrop / Antall agenter = Antall anrop per agent
Etter Ä ha lÊrt om innkommende anrop, kan det vÊre nyttig Ä forstÄ mer om samtalevolum. Denne artikkelen forklarer hva samtalevolum er, samt gir innsikt i hvordan du kan hÄndtere hÞyt samtalevolum effektivt.
Ved Ä bygge en god strategi for innkommende samtaler, sikrer du at kundeservicen din er i toppklasse. Utforsk hvordan du kan hÄndtere innkommende samtaler ved Ä bruke riktig teknologi og gi selvbetjeningsalternativer.
Oppdag de 25 beste ringesenter-programvarene for 2024 med LiveAgent. Nyt krystallklar lyd, maskinvarefri stÞtte, og avanserte funksjoner som IVR, ACD og HD-videosamtaler. FÄ 24/7 kundeservice og en gratis prÞveperiode uten kredittkort. Forbedre kommunikasjon og skap en sÞmlÞs kundereise med vÄr omnikanale skybaserte lÞsning. Start din gratis prÞveperiode nÄ!
Effektiv programvare for utgÄende kundesenter
Oppdag LiveAgents kraftfulle utgÄende kundesenterprogramvare for 2023, som forbedrer salgs- og markedsfÞringsinnsatsen din med sÞmlÞs CRM-integrasjon. Nyt 24/7 kundeservice, ingen konfigureringsavgift, og muligheten til Ä avbryte nÄr som helst. Start en gratis prÞveperiode uten behov for kredittkort og lÞft kundekommunikasjonen din til nye hÞyder.