Hva er konverteringsfrekvens?
Det er den uttrykte prosentandelen av brukere som har besøkt nettstedene dine og oppfylt et forhåndsdefinert mål. I hovedsak er det en beregning som brukes til å måle baseline-brukerantallet av faktiske brukere, bestemme målgruppen og handling-til-trafikk-balansen på et gitt nettsted.
Denne beregningen er viktig for markedsførere, spesielt når de tester ut nye markedsføringstaktikker eller kampanjer før de legger dem ut. Det er viktig for å forbedre kundeopplevelsen.
Hvordan beregne konverteringsfrekvens
Det er ganske enkelt å beregne den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen, så lenge du kan angi et konverteringsmål. Konverteringssporing kan gjøres gjennom tredjepartsapplikasjoner som Google Ads eller Google Analytics, som nøyaktig viser konverteringsantallet på en gitt side.
Typer konverteringsfrekvens
Det finnes mange forskjellige typer konverteringsfrekvenser, og de avhenger alle av hvilken type konvertering du ønsker, kampanjenivå og søkeordnivå.
Mikro – konverteringer, destinasjonssidekonverteringer og oppbevaringsfrekvenser er de vanligste typene konverteringer.
Deretter kan du se B2B eller B2C-produkt fra en annen vinkel, maksimer produktsidevisningene dine og optimaliser produktfunksjonene dine.
Viktigheten av konverteringsfrekvens
Konverteringsfrekvenser er det viktigste aspektet ved markedsføringstiltakene dine. De er det største målet for nesten alle reklamekampanjer, uansett type. Videre er de den primære driveren bak forstyrrende annonsering, som er en stadig mer populær forretningstaktikk.
De hindrer deg i å betale ekstra annonseringskostnader og hjelper deg med å holde alt innenfor budsjettet. Ved å forstå dem kan du lage en handlingsplan som vil resultere i lønnsomme reklamekampanjer.
Konverteringsfrekvenser er også avgjørende beregninger for å administrere kunder og brukere. Når du vet hva kundene dine er opptatt av og hva de misliker, kan du forbedre opplevelsen deres, men enda viktigere, du kan redusere potensielle negative opplevelser.
Hva er en god konverteringsrate på nett?
Det er mange konverteringsfrekvensberegninger der ute, som alle indikerer forskjellige resultater. De gjennomsnittlige konverteringsratene vil variere fra bransje til bransje. Som et eksempel, i e-handel har de en tendens til å være litt høyere enn for for eksempel SaaS-leverandører.
Hva er en god konverteringsrate etter bransje?
Det avhenger av feltet. Nedenfor viser vi fem sektorer og konverteringsfrekvenser som anses som gode*:
- Profesjonelle tjenester – 12,3 %
- Lovlig – 4,3 %
- Bil – 2,5 %
- B2B-tjenester – 7,0 %
- Finansiell – 4,7 %
*Data hentet fra organiske konverteringsfrekvenser
Hva er en god konverteringsfrekvens på nett etter land?
For å nøyaktig representere konverteringsfrekvenser etter land, har vi tatt e-handelssektoren som et eksempel. De fem beste utøverne var:
- Tyskland – 2,22 %
- USA – 1,96 %
- Storbritannia – 1,88 %
- Danmark – 1,80 %
- Nederland – 1,78 %
*Data hentet fra konverteringsfrekvenser etter land
Hva er en god konverteringsfrekvens på nett etter enhet?
De tre enhetene vi skal vurdere når vi definerer konverteringsfrekvensen etter enhet, vil være datamaskin, mobil og nettbrett:
- Desktop – 3,90 %
- Mobil – 1,80 %
- Nettbrett – 3,49 %
Data ble hentet fra den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen for nettstedet i 2. kvartal 2019
Hvordan øke konverteringsfrekvensen
Optimalisering av konverteringsfrekvens er ikke en enkel prosess. Markedsavdelinger trenger tid til å gjøre research. Digital markedsføring er et tøft felt, og mange ting foregår bak lukkede dører. Et godt eksempel er direkte responsmarkedsføring, som målretter prospektet direkte for konvertering.
For å øke konverteringsfrekvensen din trenger du noen nøkkelelementer, for eksempel:
- markedsføringsmateriale
- markedsføringsstrategi
- markedsføringstaktikker
Konverteringsfrekvenser avhenger av å tiltrekke potensielle kunder og konvertere dem til betalende kunder. I tillegg kan markedsføringsteam oppmuntre flere kunder ved å bruke kundeuttalelser og andre tilbakemeldinger fra brukere.
Uansett markedsføringstaktikk, vil du alltid at skriftlig innhold skal være en del av det. Det betyr at du bør ha mye blogginnhold, blogginnlegg, bransjeblogger og mange artikler. Å ha en artikkelserie er alltid nyttig for å holde leserne engasjert. Det gir også data for markedsføringsteamene dine og hjelper dem derfor med å beregne konverteringsfrekvenser.
Hvordan kan en besøkende øke konverteringsfrekvensen for potensielle kunder?
Enkelt sagt, jo flere besøkende til nettstedet ditt, desto flere potensielle kunder genererer du. Jo flere potensielle kunder du genererer, jo mer data samler du inn om hver kunde som besøker nettstedet ditt.
Som et resultat vil teamet ditt kunne optimere både intern og ekstern drift ved å generere ytterligere potensielle kunder og beregne nøyaktige konverteringsfrekvenser. Derfor vil du kunne gjøre flere besøkende til kunder og øke konverteringen din.
Enhance your customer experience
Improve your customer service with LiveAgent's multi-channel help desk software..
Frequently Asked Questions
Hva er en konverteringsfrekvens?
Det er en beregning som brukes i en rekke felt, fra markedsføring til forretningsutvikling. Det er med på å avgjøre hvor vellykket nettannonseringen din er.
Hvordan beregne konverteringsfrekvens?
For å finne ut konverteringsfrekvensene dine, må du samle inn data gjennom de digitale plattformene dine og behandle dem med verktøy som Google Ads og Google Analytics.
Hvilke typer konverteringsfrekvenser finnes?
De viktigste typene konverteringsfrekvensberegninger er konverteringsfrekvens for nye besøkende, utgangssider, verdi per besøk, kostnad per konvertering og tilbakevendende besøkende.
Hvor viktig er konverteringsfrekvensen?
Konverteringsfrekvenser er en viktig beregning i enhver moderne virksomhet, uavhengig av bransje. De spiller en viktig rolle i markedsføring og forretningsutvikling.
Hva er en god konverteringsrate på nett?
Konverteringsfrekvensen du kan vurdere som optimal, vil avhenge av bransjen og selve nettstedet. Generelt blir alt mellom to og fem prosent sett på som en god konverteringsrate på nettet.
Hvordan øker du konverteringsfrekvensen?
Den beste måten å øke konverteringsfrekvensen på og dermed utvide kundebasen er å utarbeide tilstrekkelig materiale, strategier og taktikker.
Hvordan kan en besøkende øke konverteringsfrekvensen for potensielle kunder?
En besøkende kan øke potensielle konverteringsfrekvenser ved å besøke nettstedet ditt. Når de gjør det, gir de tilstrekkelige data som kan behandles og analyseres. Jo mer data de gir, jo bedre for bedriften din.
Når du har fått en forståelse av hva konverteringsfrekvens betyr, kan du lære mer om optimalisering av konverteringsfrekvens. Dette vil gi deg innsikt i hvordan du kan forbedre resultatene dine ved å øke konverteringsfrekvensen over tid.
Start din egen podcast med vår omfattende sjekkliste fra LiveAgent! Lær å etablere mål, finne din nisje, identifisere lyttere, og velge riktig podcastutstyr. Perfekt for bedrifter, skapere og bloggere som ønsker å engasjere et bredere publikum. Følg vår steg-for-steg guide for å lansere en vellykket podcast som bygger autoritet og troverdighet. Klar til å dele dine ideer med verden? Besøk siden nå!
Kundeservice revisjon sjekkliste
Optimaliser kundeservicen din med vår omfattende revisjons-sjekkliste. Evaluer tjenestekvalitet, identifiser forbedringsområder, og øk fortjenesten. Bruk verktøy som LiveAgent for å samle data og overvåke KPI-er. Forbedre kundeopplevelsen i dag!
Optimalisering av konverteringsfrekvens
Bli kjent med mer om konverteringsfrekvensoptimalisering. Forstå dybdeforklaring fra fagfolk.
Øk konverteringsraten med LiveAgent
Forbedre konverteringsraten ved å tilpasse aspekter av din kundeservicestrategi slik som implementering av livechat og sanntid kundestøtte.