Hva er kostnaden per kontakt?
It is one of the most important key performance indicators (KPI) in call center environments. It plays a key part in the cost-benefit analysis. Cost per contact measures how much does each interaction with the customer cost.
Alle kundesenteroperasjoner som å ta telefonen eller sende en e-post gjenspeiles i kontaktsenterkostnadene. Dette inkluderer også en allokering av budsjett for dine ansattes lønn, kostnader til selskapets teknologi, samt betalinger for all programvare du trenger.
KPI for kostnad per kontakt er knyttet til gjennomsnittlig behandlingstid (AHT), responstid og kostnad per samtale. Det er også relatert til kundetilfredshetsscore og kundeservicekvalitet.
Hvordan beregne kostnaden per kontakt?
Det er ganske enkelt å beregne kostnaden per kontakt i ditt kundesenter. Du må dele de totale kundesenterkostnadene på antall kundekontakter du har i en gitt tidsperiode (ukentlig, månedlig, kvartalsvis, osv.).
En grunnleggende formel for beregning av kostnader er som følger:
Kostnad per kontakt= Totale kundesenterkostnader / Antall kundekontakter
Kundekontakt omfatter ulike måter å nå ut til kundene dine på. Dette kan være oppringninger til kunder, e-poster, sosiale medier-omtaler osv. og kombinasjonen av disse. Sørg for å definere denne variabelen når du bruker formelen for kostnad per kontakt.
Det er også viktig å huske at blant annet faktorer som agentproduktivitet, lønnssatser og eliminering av rotårsaker kan i stor grad påvirke kostnadene per kontakt.
Hvordan redusere kostnadene per kontakt?
Det er noen få alternativer for hvordan du kan redusere kostnadene per kontakt. Det du trenger å huske er at selv om du kan redusere driftsbudsjettet, bør kvaliteten på kundeservicen du tilbyr aldri reduseres.
Her er noen tips for å redusere kostnadene per kontakt i kundesenteret ditt:
- interactive voice response (IVR) – It can help your agents with the caller verification process, handling unresponsive callers, etc.
- callback feature – It allows your clients to choose whether they want your agents to call them later, once they are available.
- ACD routing – You can configure how the calls are routed to the center agents based on pre-defined rules.
- self-service option – This empowers your customers to resolve their issues on their own.
- call center software – Make sure you use integrated call center software. It not only allows you to streamline your customer interactions, but it is also more budget-friendly. One of these affordable cloud-based services is, for example, LiveAgent call center software.
Reduce your costs
LiveAgent offers wide range of call center features that can improve quality of your call center services and also reduce costs. Curious to see for yourself?
Watch a video about the cost per contact
Cost per contact is a term used to describe the cost of customer support when calculated on the basis of the total number of contacts associated with it. LiveAgent help desk software provides a cost-effective solution for customer service with an intelligent ticket system, multi-channel support, and knowledge base automation. It enables businesses to save time and resources by providing quicker customer interactions and reducing manual work. LiveAgent can also help to reduce customer wait times, allowing for seamless interactions. Furthermore, it can help to keep track of customer interactions and improve customer satisfaction.
Frequently Asked Questions
Hvorfor er kostnaden per kontakt viktig?
Denne kundesenterberegningen er viktig fordi den gir innsikt i kundesenterets driftskostnader, og den hjelper deg med å fordele kontaktsenterbudsjettet mer effektivt. Beregningen for kostnad per kontakt tar hensyn til faktorer som kostnad per samtale, gebyr for kontaktsenterteknologi, agentlønninger, chatkostnader, skatt, kontorlokaler, stasjonær databehandling, programvarelisensiering og andre diverse utgifter.
Hvordan beregner du kostnaden per kontakt?
Det er en enkel formel du kan følge: Kostnad per kontakt= Totale kundesenterkostnader / Antall kundekontakter Du kan bruke denne formelen til å beregne kostnaden per kontakt i en bestemt tidsperiode - ukentlig, månedlig, årlig, etc.
Hva er gjennomsnittlig kostnad per kontakt?
Bransjegjennomsnittet er rundt $7,16, men det kan variere avhengig av kommunikasjonskanalene du bruker og kompleksiteten til virksomheten din. Mer komplekse produkter eller tjenester, for eksempel, vil IT-løsninger ha høyere kostnader per kontakt fordi kundene deres vanligvis krever mer støtte.
Etter å ha lært om kostnad per kontakt, kan det være nyttig å utforske kostnad per samtale. Dette vil gi deg innsikt i hvordan man kan beregne og redusere kostnadene per samtale, som er viktig for å forbedre effektiviteten i kundeservice.
Utforsk fordelene med VoIP-telefonnumre for bedrifter: spar kostnader, forbedre kundeservice og enkelt håndter flere samtaler samtidig. Lær hvordan du skaffer et VoIP-nummer, forskjellene fra vanlige numre, og hvordan du identifiserer VoIP-brukere. Perfekt for både intern og ekstern kommunikasjon. Besøk for å forstå hvordan VoIP kan transformere din virksomhets kommunikasjon!