Hva er en kundeengasjementmodell?
En kundeengasjementmodell er en tilnærming bedrifter bruker for å bygge og opprettholde langvarige relasjoner gjennom hele kundereisen. Målet med en kundeengasjementmodell er å forbedre kundeopplevelsen, øke konverteringene, forbedre oppbevaringen og kundens levetidsverdi for å sikre konsekvent inntektsvekst. Kundeengasjement-modeller er generelt klassifisert i følgende grunnleggende typer:
Vanlige typer kundeengasjementmodeller
Høyt-berøringsengasjementsmodeller
Høyt-berøringsengasjement opplæring-modeller fungerer vanligvis bra for programvareselskaper som selger høye, komplekse bedriftsløsninger. Onboarding-interaksjonen starter ofte med en introduksjon fra salgsteamet og kan videre involvere live online eller personlige treningsøkter og ukentlige innsjekkinger med en dedikert salgsagent eller en customer success manager tildelt hver kunde. Det bidrar til å sikre jevn produktadopsjon, effektiv produktbruk samt kontinuerlig kundesuksess. High-touch engasjement-tilnærming gjør det mulig å skreddersy onboard-opplevelsen til kundenes behov og forretningsmål, og justere den basert på hvordan kundene reagerer.
Modeller med lavt berøringsengasjement
Lavt-berøringsengasjementmodeller er egnet for SaaS og B2B-selskaper som selger høyt volum, men billigere og mindre komplekse løsninger . Modellen med lavt berøringsengasjement involverer færre kontaktpunkter med kunder, mens interaksjoner for det meste er teknologiassistert og automatiserte. Onboarding-prosessen starter vanligvis med en automatisert onboarding-e-post som fremhever produktfunksjoner og fortsetter med en automatisert onboarding-e-postsekvens. Kunder blir vanligvis også assistert gjennom selvbetjente ressurser som videoguider, opplæringsprogrammer, kunnskapsbase-artikler og automatiserte chat-roboter.
Hybride engasjementsmodeller
Som regel bruker de fleste selskaper en kombinasjon av de to modellene og endrer sin kundeengasjementstrategi basert på faktorer som kostnader og produktkompleksitet. En hybrid tilnærming kan kombinere high-touch onboarding med en low-touch post onboarding-tilnærming. Samtidig kan noen selskaper primært bruke en low-touch onboarding-modell sammen med en high-touch post-engasjement-tilnærming. Det kan oppstå når en kunde enkelt registrerer seg for et produkt eller en tjeneste, men kan slite med vellykket onboarding og krever personlig assistanse for å sikre suksess i det lange løp.
Improve your customer engagement with a complex multichannel solution.
Get started with LiveAgent today and provide the best customer experience with the right toolset.
Frequently Asked Questions
Hvorfor er kunderengasjementmodeller viktige?
Måten virksomheter samhandler med kunder på er kritisk i alle stadier av kundeengasjement – fra å bygge innhold og nå ut til potensielle kunder, til kundeanskaffelse og vellykket opplæring. Å ha en effektiv kundeengasjementmodell på plass hjelper bedrifter med å administrere kundeforhold gjennom hele kundereisen, forbedre kundebevaring og sikre forretningssuksess på lang sikt.
Hvordan velger du riktig engasjementsmodell?
High-touch engasjementsmodeller er bedre egnet for bedrifter som tilbyr høykostnadsprodukter for bedrifter. De involverer ofte mange kontaktpunkter med kunden for å sikre vellykket onboarding og kontinuerlig suksess. Mens du velger low-touch engasjementsmodeller som for det meste er avhengige av automatiserte strategier, gir det mening for billigere og mindre komplekse løsninger.
Hvordan bygge en kundeengasjementmodell?
Å bygge en effektiv kundeengasjementmodell og sikre en engasjert kundebase krever å ha en klar forståelse av hvilken type engasjement som kreves for å møte kundenes forventninger, levere verdi og opprettholde langsiktige relasjoner. Når det er sagt, må en virksomhet sikre at inntektene generert med kunden vil rettferdiggjøre de tilknyttede kostnadene i tilfelle en high-touch-modell blir tatt i bruk.
Etter å ha lært om kundeengasjementmodeller, kan du utforske mer om kunderelasjoner. Dette vil gi deg innsikt i hvordan man bygger og opprettholder sterke bånd til kundene dine.
Du kan også utforske kundedeltakelse. Denne artikkelen vil hjelpe deg å forstå hvorfor engasjement er avgjørende og hvordan du kan måle det effektivt.