Hva er en kundetilfredshetsundersøkelse?
Survey is an examination of opinions, behavior made by asking people questions.
Undersøkelser fylles ut av kundene etter deres erfaring med støttepersonalet. Også kjent som kundetilfredshetsundersøkelser. Disse undersøkelsene spør kunden om hvordan de ble behandlet av kunderepresentanter.
Ikke alle kunder fyller ut skjemaet. Noen ser det som bortkastet tid og ikke verdt det, så de hopper over å fylle det. Likevel er det verdifull informasjon for selskapet.
Alle agenter prøver sitt beste for å sørge for at kunden får en god opplevelse. Noen ganger er kunden så frustrert over produktet at han/hun kan fylle ut spørreskjemaet feil. Dette skyldes feiltolkning av kunden.
Hva bør en kundetilfredshetsundersøkelse inneholde?
Før du begynner å lage undersøkelsen, er det viktig å fastslå:
- Verktøyet du skal bruke
- Hvem prøver du å målrette mot med undersøkelsen (kan være et spesifikt segment av kundene dine)
- Mål din bedrift vil bruke for å evaluere suksessen til undersøkelsen
Hvordan bestemme mål for kundetilfredshetsundersøkelsen?
Å velge SMART mål før du lager tilfredshetsundersøkelsen er avgjørende.
Når du brainstormer mulige mål, sørg for at de er:
- S – spesifikt
- M – målbar
- A – oppnåelig
- R – relevant
- T – tidsbestemt
Etter det kan du begynne å lage spørsmål som passer for merkevaren din.
Typer spørsmål:
- Åpen
- Lukket
- Flervalg
- Ranger type spørsmål
- Skala spørsmål
Det er viktig å nøye vurdere hvilke som passer for dine mål. For å ha en nyttig undersøkelse, må du gjøre respondentenes opplevelse enkel. Bruk derfor flervalgsspørsmål eller lukkede spørsmål for å få nøyaktige svar. Hvis du er usikker, gi alternativet for det åpne svaret. Men ikke overdriv med mindre du ønsker å miste respondenter.
Til slutt, lag din kundetilfredshetsundersøkelse med denne enkle strukturen:
1. Den første delen bør handle om respondentens/kundenes bruk av produktet eller tjenesten din.
2. Den neste delen bør handle om kunden. Finn ut viktig demografisk informasjon som alder, plassering. Dette hjelper deg med å bestemme målgruppen din også.
3. Bruk vurderingstype spørsmål eller skala spørsmål.
4. Gi respondenten mulighet til å uttrykke sine meninger med åpne spørsmål.
5. Oppsummer undersøkelsen mot slutten og la respondenten få vite hva som vil skje med svarene deres.
Hvordan kan kundeserviceprogramvare hjelpe dine vurderinger av kundeservicetilfredshet?
LiveAgent er kundeserviceprogramvare, som ble laget for å få dine kunderepresentanter til å jobbe effektivt og effektivt. Den tilbyr også en integrasjon kalt Nicereply. Gjennom denne integrasjonen kan du effektivt samle inn tilbakemeldinger fra kunder.
Les mer om LiveAgent Feedback-integrasjoner her.
Fordeler med å bruke LiveAgent -for å øke kundetilfredsheten:
- Forbedret responstid
- Live Chat – ta opp kundens problemer umiddelbart
- Økt produktivitet i dine avdelinger
- CRM system
- E-post, sosiale medier, samtaler og chat-forespørsler fra ett grensesnitt
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hva er en kundetilfredshetsundersøkelse?
Kundetilfredshetsundersøkelser er undersøkelser fullført av kunder etter deres erfaringer med støttepersonell. Spørsmålene i en slik undersøkelse dreier seg vanligvis om hvordan kundene ble betjent av agenter. En slik undersøkelse lar deg få verdifull tilbakemelding på kundeservice.
Hva er elementene i kundetilfredshetsundersøkelser?
I kundetilfredshetsundersøkelser bør det stilles spørsmål som vil avdekke et bredt bilde av kundeservice. Vanligvis er dette spørsmål som: Hva er ditt generelle tilfredshetsnivå? Hva er sannsynligheten for å kjøpe et produkt fra et bestemt selskap igjen? Hva er sannsynligheten for at du vil anbefale tjenestene til vennene dine?
Hvordan gjennomføre en kundetilfredshetsundersøkelse?
For å gjennomføre en kundetilfredshetsundersøkelse, må du definere spørsmålene du vil stille ham slik at svarene er så effektive som mulig for deg. Det er også ekstremt viktig å velge hvilken kanal undersøkelsen skal gjennomføres gjennom. Dette kan være å ringe kunder, sende e-post til kunder, sende et kort med svarkort og konvolutt, eller en nettbasert spørreundersøkelse.
Etter å ha lært om kundetilfredshetsundersøkelser, er det nyttig å forstå hvorfor det er viktig å ha en helpdesk-sjekkliste. Denne sjekklisten kan hjelpe deg å organisere dine mål og sette opp systemer som vil forbedre kundeopplevelsen. Du kan også utforske hva kundetilfredshet er, slik at du kan få et bedre innblikk i hvordan dette påvirker virksomheten din. Å forstå kundetilfredshet hjelper deg å utvikle strategier for å forbedre tjenestene dine.