Hvem er live chat-agenter?
Live chat-agenter er ansatte som svarer på kundespørsmål og forespørsler gjennom live chat. Live Chat er en funksjon av helpdesk-programvaren. Den brukes i mange virksomheter for å gi sanntidssvar på kundehenvendelser.
Hvis du vil lære mer om hvordan du kan forbedre live chat-støtten og kundetilfredsheten, kan du lese LiveAgent – Helpdesk-programvare.
Hvilke ferdigheter trenger de å ha?
Agenter må være effektive med datamaskiner, være raske til å svare og ha kunnskap om all dataprogramvare som brukes av virksomheten din, samt bedriftens produkter eller tjenester. Agenter bør strebe etter å være hjelpsomme, kommunisere profesjonelt og lukke live chat-økter med kunder høflig.
I tillegg til alle de ovennevnte ferdighetene, må agenter være i stand til å multitaske. Å svare på kundeforespørsler via live chat krever at kunderepresentanter svarer kunden raskt mens de leter opp ytterligere informasjon om kunden. Derfor kan de raskt undersøke kundens problemstilling, og deretter presentere en løsning i tide.
Hvor raskt må live chat-agenter svare kunder?
Agenter forventes å svare på kundeforespørsler på under tre minutter. Forventet responstid varierer imidlertid fra bransje til bransje. Derfor er det viktig å slå opp bransjestandarder når du setter forventninger til responstid for agentene dine. Du kan angi responstiden i kundeserviceprogramvare, for eksempel LiveAgent.
Hvis du vil lære mer, kan du lese LiveAgent – kundeserviceprogramvare.
Bonustips for å forbedre Live Chat-agenters effektivitet
Live chat-agenter svarer vanligvis også på kundehenvendelser fra andre kanaler. Som for eksempel sosiale medier eller e-post. Her er noen tips for å forbedre deres daglige arbeidsflyt for å øke produktiviteten.
1. Skrivetest for Live Chat Agenter
Live chat skrivetest er et flott verktøy for å teste hvor effektivt ditt kundeservice/supportteam er. LiveAgent tilbyr denne testen gratis. Som et resultat kan du forbedre live chat-agentenes ferdigheter så vel som CX. Her er en gratis skrivetest for live chat.
2. Kundeserviceprogramvare
Et kundeservicesystem er et nyttig verktøy for enhver bedrift som håndterer kundehenvendelser på tvers av flere kanaler. Videre lar det teamet ditt håndtere kunder effektivt. Du trenger ikke å bytte mellom grensesnitt lenger. Svar ganske enkelt på alle kundehenvendelser fra én Universell innboks.
Fordeler med kundeserviceprogramvare:
- Økt fortjeneste
- Lojale kunder
- Effektiv arbeidsflyt for støtte for live chat
Kundeserviceprogramvarefunksjoner for forbedret live chat-støtte:
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
3. Kundeportal
Ved å ha en kundeportal med vanlige spørsmål, veiledninger, videoer, kan du tilby 24/7 kundestøtte uten ekstra kostnader. Dessuten kan kundeservicen din effektivt gi informasjon ved å veilede kunder til disse dybdeinformasjonsartiklene. En annen stor fordel er at live chat-operatørene kan fokusere på viktige kundehenvendelser mens de informative spørsmålene besvares på nettstedet ditt.
Try out LiveAgent for FREE
Provide the necessary work environment for your live chat agents. Try out stellar customer service software for free and improve your overall business.
Frequently Asked Questions
Hvem er live chat-agenter?
Live chat-agenter er ansatte i kundeserviceteamet som svarer på kundespørsmål og forespørsler via live chat. Det er en funksjon i støtteprogramvaren og brukes til å få kunden til å svare i sanntid.
Hva er oppgavene til en live chat-agent?
Hovedoppgaven til en live chat-agent er først og fremst å hjelpe kunder. En live chat-agent må være effektiv på datamaskinen for å svare raskt på kundenes behov. Må ha kunnskap om produktene og tjenestene som tilbys av selskapet, samt demonstrere gode kommunikasjonsevner som gjør at du kan hjelpe kunder når de har et problem, f.eks. med kjøp eller service av produkter. I tillegg må agenten kunne utføre flere aktiviteter samtidig.
Hva live chat-agenter har ikke lov til å gjøre?
Live Chat-agenter kan ikke utføre oppgaver som ligger utenfor de tekniske mulighetene til live chat, samt oppgaver som de ikke er autorisert for og begrenset til av f.eks. loven.
Etter å ha lært om live chat-agenter, kan det være nyttig å utforske hvordan live chat kan forvandle besøkende til fornøyde kunder. Oppdag fordelene ved å bruke live chat for å senke driftskostnader og øke kundetilfredsheten.
For de som ønsker å ta kundeservice til neste nivå, anbefales det å se nærmere på ulike chat-verktøy. Lær hvordan du kan bruke dem effektivt og hvilke ekstra funksjoner som kan styrke din nettkommunikasjon med kunder.
Oppdag LiveAgents alt-i-ett flerkanals kontaktsenterprogramvare, som strømlinjeformer kundekommunikasjon på tvers av plattformer for en sømløs opplevelse. Med 24/7 kundeservice, ingen konfigureringsavgift, og en gratis prøveperiode, kan du effektivt administrere kundeinteraksjoner fra ett sted. Perfekt for både små og store bedrifter, gir det forbedret sikkerhet, reduserte kostnader og økte salgsmuligheter. Prøv gratis i dag!