Hva er livstidsverdi?
I forretningsmessige termer er livstidsverdien eller (LTV) den pengeverdien eller verdien du kan oppnå fra en kunde med hensyn til deres forhold til bedriften din.
Lifetime Value er en veldig sterk menneskelig ressurs- og finansieringsindikator. Selv om det er sterkt avhengig av estimering, men det gir et klart bilde av antall kunder du kan oppnå i årene som kommer, og hvor fordelaktig det er for deg å få et klientell. I tillegg gir den en kostnadsnytteanalyse (CBA) av om du skal få kunder, og kostnadene ved å få en kunde.
Frequently Asked Questions
Hva er livstidsverdi?
Kundens levetidsverdi, det vil si CLV eller LTV, er en av nøkkelstatistikkene som lar deg spore en kunde som en del av kundeservicen. Den lar deg bestemme hvor verdifull en kunde er for din bedrift basert på hele kunde-selskap-forholdet. Denne indikatoren hjelper bedrifter med å utvikle strategier for å skaffe nye kunder og beholde de som allerede har kjøpt noe.
Hvordan beregne levetidsverdi?
For å beregne den langsiktige verdien til en kunde, må du først beregne gjennomsnittsverdien av kjøpene de har gjort, og deretter multiplisere dette tallet med den gjennomsnittlige frekvensen av kjøp. Slik bestemmer du kundens verdi. I neste trinn må du gange den med kundens forventede levetid.
Hvordan forbedre livstidsverdien?
Det er flere hensyn for å øke kundens levetidsverdi. For det første kan du levere verdifullt innhold som engasjerer kundene dine. For det andre vil effektiv kundeservice være et sentralt tema her. Det er også viktig å lytte til kundene dine i tillegg til å tilby dem en personlig tilpasset opplevelse.
Etter å ha lært om livstidsverdi, kan det være nyttig å forstå hvilke verktøy som kan forbedre kundeservice. Les mer om kundeserviceverktøy for å se hvordan de kan hjelpe bedriften din med å yte bedre service.