Hva er MOS i VoIP?
Mean opinion (MOS) er et mål eller en beregning som brukes til å måle VoIP samtalekvalitet eller lydkvalitet. I stedet for å beskrive kvaliteten på VoIP-samtalene i vage termer, som god eller dårlig, gir VoIP MOS VoIP deg et objektivt mål på talekvalitet.
Generelt sett er MOS mellom 1 og 5, der 5 betyr den beste VoIP-samtalekvaliteten og 1 betyr lav servicekvalitet. Disse poengsummene er mer enkle å sammenligne enn subjektive tester og kommentarer som “Jeg har mange hakkete taleanrop.”
Måling av talekvalitet med MOS er også nyttig når du sammenligner to forskjellige VoIP-anropsleverandører. For eksempel kan du finne ut at en VoIP-tjeneste for bedrifter har konsekvent bedre MOS-numre enn en gratistjeneste. I så fall er det fornuftig å velge tjenesten med bedre samtalekvalitet (dvs. høyere MOS-nummer).
Når du har dårligere samtalekvalitet på en VoIP-samtale, kjør en MOS-sjekk.
Dette nummeret vil hjelpe deg å ha en mer informert samtale med din tekniske støtteavdeling.
La oss nå ta en dypere titt på gjennomsnittlig meningsscore (MOS) og hvordan dette kvalitetsmålet beregnes.
Måling av MOS
I praksis bruker de fleste programvare for å beregne en MOS. Så du trenger ikke å åpne Excel eller bruke en kalkulator for å komme opp med beregningen manuelt. Når det er sagt, er det nyttig å vite hvordan en MOS beregnes for å forstå den bedre.
første trinn i å beregne en MOS er å samle følgende datapunkter. Merk at du kan bruke programvare for overvåking av nettverksytelse for å samle disse numeriske måldataene raskere.
- utbredelsesforsinkelse – Mål tiden det tar for et individuelt digitalt signal å reise over hele nettverket. Mer komplekse nettverk med rutere, svitsjer og andre forsinkelser har en tendens til å ha en høyere utbredelsesforsinkelse. Sagt på en annen måte, denne beregningen måler enveisforsinkelsen for data å reise fra datamaskinen din til personen du ringer.
- pakkeoverføringsforsinkelse – Denne tidsberegningen representerer tiden som trengs for å konvertere informasjon som lyden av samtalen til digital informasjon (dvs. talepakker) og til slutt dekode den i den andre enden. Merk at bruk av en ikke-komprimert kodek kan ha en lavere pakkeiseringsforsinkelse.
- jitter buffer – De digitale dataene som representerer samtalen din kommer ikke alltid som forventet. Som et resultat er det nødvendig med forsinkelser for å kompensere for forskjeller i pakkens ankomsttid. Når prosentandelen av pakketap går opp, må talepakkene sendes på nytt. Dette forårsaker flere behandlingsforsinkelser og en bufferforsinkelse. Til syvende og sist, problemer med jitter buffer oversettes til problemer med VoIP (voice over Internet protocol).
Når du begynner å lære mer om overvåking av nettverksytelse, er det noen flere begreper du kanskje vil vite for å diagnostisere VoIP-problemer.
- RTP-pakke – Sanntidsprotokoll (RTP) flytter taleinformasjonen eller talepakkene over nettverket. Ulike faktorer som pakketap, jitter og latens påvirker hvorvidt RTP-pakkeoverføringer fungerer jevnt. Forståelse av RTP-pakkeytelse er avgjørende for å forstå VoIP-statistikk på riktig måte.
- pakketelling – Denne beregningen er nyttig fordi den setter pakketap inn i kontekst. For eksempel, hvis VoIP-anropet ditt har 50 pakker per sekund og du mister 5 pakker per sekund, mister du en betydelig del av anropet til pakkefallet. Pakketallene som er involvert varierer avhengig av VoIP-kodeken som brukes.
- pakketapssimulering – Før du starter en VoIP-samtale, kan du bruke pakketapssimulering for å estimere talekvaliteten til samtalen. For virksomhetskritiske applikasjoner som viktige forretningssamtaler, er det lurt å bruke pakketapssimulering for å diagnostisere problemer.
Hva er fordelene med en god MOS for VoIP?
VoIP-tilkoblingen din må opprettholde en god MOS for å få mest mulig ut av IP-telefoni.
Generelt sett er en akseptabel poengsum 4,3 til 5. Men kvaliteten på taleanrop kan anses som “ok” når din gjennomsnittlige meningsscore faller til 3.6. Hvis du ser individuelle poengsum falle under 3,6, kan samtalen din begynne å høres ut som en robotstemme.
Merk at det er nyttig å måle MOS-en flere ganger i løpet av dagen for å bestemme gjennomsnittsscore. Ved å ta flere tiltak, kan du finne tidspunkter da Internett-tilkoblingen din har lavere båndbreddebruk.
Å bruke MOS til å beskrive kvaliteten på stemmen din over IP er mye bedre enn vage beskrivelser som «robotstemme» eller «utmerket kvalitet». Når du har flere gjennomsnittlige meningspoeng tilgjengelig, kan du bedre diskutere måter å unngå kvalitetsproblemer på samtalene dine med nettverksingeniører.
Hvordan øke MOS-resultatene dine?
Ingen ser frem til dårlig VoIP-kvalitet. Før du bytter tilbake til tradisjonelle taleanrop, ikke gi opp håpet. Det er noen enkle måter du kan få bedre lydsignaler på.
Søk hjelp fra Internett-leverandøren
Begynn med å spørre Internett-leverandøren din om måter å unngå overbelastning av nettverket. De kan fortelle deg om måter å forbedre samtalekvaliteten på i hele nettverket. For å illustrere problemene du møter, tilbyr du å kjøre et pingverktøy mens du er i samtalen med teknisk støtte. I et mer omfattende bedriftsnettverk kan IT bruke overvåkingsverktøy for nettverksenheter for å diagnostisere årsaken til VoIP-helseproblemer. I noen situasjoner kan en nettverksvurdering bidra til å finne årsaken til nettverksnedsettelser.
Du kan bli fortalt at hele nettverket opplever nettverksfeil på grunn av nødvedlikehold. I den situasjonen kan du være uheldig. Vurder å flytte samtalene til et annet tidspunkt, slik at du kan unngå dårlig kvalitet på samtalene dine. Ellers kan du spørre Internett-leverandøren om tips om bedre administrasjon av nettverkstrafikken der du befinner deg for å prioritere telefonsamtaler.
Sørg for å diskutere nettverksforsinkelse med Internett-leverandøren din hvis de ikke tar det opp.
Internettleverandøren din kan ha flere tips basert på deres erfaring med nettverksovervåking.
Spør VoIP-tjenesteleverandøren om råd
Et høyytelses VoIP-nettverk er designet for å unngå hakkete anrop, men de skjer fortsatt noen ganger. Forutsatt at du jobber med en profesjonell VoIP-leverandør som bruker en rask kodek for VoIP-samtaler, kan du kjøre noen tester. De kan kjøre testing av erfaringskvalitet (også kjent som QoE for VoIP). Dette tiltaket vurderer synet på deg som den menneskelige brukeren som foretar taleanrop. I tillegg kan de kjøre en gjennomsnittlig meningsscore (MOS) for å forstå din digitale signalsituasjon bedre.
Etter å ha samlet inn denne informasjonen, spør din VoIP-tjenesteleverandør hva som kan gjøres for å unngå ytterligere forringelse av talekvaliteten. De kan foreslå å kjøre en fastvareoppdatering på modemet eller ruteren. I tillegg kan bytte til en annen mikrofon bidra til å redusere bakgrunnsstøy under telefonsamtaler. Generelt sett kan en VoIP-leverandørplan ha mindre kapasitet til å forbedre kvaliteten på talesignalet.
For å oppsummere er det noen måter du kan forbedre VoIP MOS på og få bedre samtaler.
- Bevaring av båndbredde – Slå av andre enheter og applikasjoner før du ringer, slik at det ikke er noen hindring for VoIP-trafikk.
- kodekhastighet – Spør VoIP-tjenesteleverandøren din om du kan endre kodekhastigheten. Standardverdiene i kodekinnstillinger er ikke ideelle i alle situasjoner.
- high-fidelity-lyd – Vurder å bruke et støyreduserende hodesett under samtaler fordi dette kan hjelpe deg med å dempe bakgrunnsstøy.
Etter hvert som du gjør fremskritt med å forbedre stemmekvaliteten din, er det noen flere termer du kan støte på.
- ratingfaktor – Dette refererer til en teknisk formel kalt E-modellen. E-modellen skrives som R = Ro – Is – Id – Ie + A + W. Hver variabel i modellen er en egen ratingfaktor som til syvende og sist beskriver kvaliteten på samtalen.
- fordelfaktor – En variabel i E-modellen representerer bekvemmelighet for sluttbrukeren. Modellen antar at folk kan tolerere lavere stemmekvalitet for enkelhets skyld (dvs. mange menneskers vilje til å tolerere kvalitetsproblemer på en mobiltelefonsamtale).
- ng>grunnfaktor – Det er “Ro” i E-modellen. Det refererer til bakgrunnsstøyeffektene som kan påvirke kvaliteten på faktoren.
Ready to start using VoIP services?
LiveAgent created the call center features to provide superior customer communication via phone.
Frequently Asked Questions
Hva er MOS-verdien i VoIP?
Mean opinion score (MOS) er et mål eller en beregning som brukes til å måle kvaliteten på VoIP-samtaler. MOS er mellom 1 og 5, der 5 betyr den beste VoIP-samtalekvaliteten og 1 betyr lav servicekvalitet.
Hva utgjør MOS?
MOS er basert på flere faktorer, inkludert forplantningsforsinkelse, pakkeiseringsforsinkelse og jitterbuffer. En godt konfigurert VoIP-server har mindre sannsynlighet for problemer, men de kan ramme enhver VoIP-tjeneste.
Hvordan måler du MOS?
Selv om det er mulig å måle MOS manuelt, er det få som gjør det på den måten. Hvis du prøver å forbedre ytelsen til VoIP-bordtelefoner i et stort selskap, bruk nettverksverktøy i stedet. Spesialiserte nettverksverktøy kan også gjøre det enkelt å måle latens på nettverket.
Hva er en god MOS for VoIP?
En god MOS for VoIP er mellom 4,3 til 5. Når det er mulig, gjør en innsats for å få MOS-en din nærmere 5.
Hva er en god internetthastighet for VoIP?
De fleste eksperter foreslår en Internett-hastighet på 5 megabit nedlasting og opplasting for moderne VoIP. Denne hastigheten gjør det også mulig å surfe på nettet og sende en e-post mens du foretar et VoIP-anrop. Når du deler en Internett-tilkobling med mange andre mennesker (f.eks. 100 – 999 brukere i en stor bygning), kjøp den raskeste Internett-tjenesten du har råd til.
Hva er fordelene med MOS?
MOS er et nyttig diagnoseverktøy for å forbedre ytelsen til VoIP-samtaler. I stedet for bare å beskrive en VoIP-samtale som god eller dårlig, kan du få en objektiv poengsum på opptil 5. Når den brukes sammen med andre nettverksmålinger som latens, kan MOS fremskynde løsningen av VoIP-kvalitetsproblemer.
Hva påvirker test VoIP MOS?
Flere hovedfaktorer påvirker MOS-en din: VoIP-tjenesteleverandøren, Internett-leverandøren og nettverket. For å øke test-MOS og nyte bedre VoIP-samtaler, arbeid med å optimalisere hver MOS-faktor.
Etter å ha lært om MOS VoIP, kan det være nyttig å forstå mer om VoIP. Her kan du finne ut hva VoIP er, og hvordan det kan optimaliseres. Finn også ut forskjellene mellom VoIP og enhetlig kommunikasjon, samt hvilke fordeler og ulemper som finnes. Dette vil gi deg en helhetlig forståelse av hvordan du kan forbedre kommunikasjonstjenestene dine.
Utforsk fordelene med VoIP-telefonnumre for bedrifter: spar kostnader, forbedre kundeservice og enkelt håndter flere samtaler samtidig. Lær hvordan du skaffer et VoIP-nummer, forskjellene fra vanlige numre, og hvordan du identifiserer VoIP-brukere. Perfekt for både intern og ekstern kommunikasjon. Besøk for å forstå hvordan VoIP kan transformere din virksomhets kommunikasjon!