Hva er omnikanal kundeengasjement?
Omnikanal kundeengasjement er fokusert på å måle og øke kundeinteraksjoner og engasjement på tvers av flere kommunikasjonskanaler. Bedrifter bruker omnikanal kundeengasjement for å forbedre konsistensen i kommunikasjon og kundeinteraksjon på tvers av alle støtte-, salgs- eller markedsføringskanaler. Dette fører vanligvis til økt lojalitet og salg, og redusert kunde-churn eller til og med avbruddsfrekvens for handlekurv. Omnikanal-kundeengasjement er et flott verktøy for å bygge en merkevare og forbedre merkevarebevisstheten, samt skape meningsfulle relasjoner med kunder og store kundepublikum.
Utfordringer med omnikanal kundeengasjement
Å skape og administrere en konsistent opplevelse under omnikanalkommunikasjon kan bli vanskelig på grunn av mange faktorer. Det første aspektet å vurdere er antall ressurser, arbeidskraft og tid som er nødvendig for å administrere alle kommunikasjonskanaler og skape en sømløs opplevelse for kundene . Med et lavere antall ansatte som håndterer kanaler, og mindre tid til å svare, kan det være svært vanskelig å administrere omnikanal-kundeengasjement.
En annen utfordring er å møte kundenes forventninger, gi rettidige svar og administrere innhold. Å svare og svare på meldinger på tvers av flere kanaler innebærer mye fanebytte og noen ganger forvirring, spesielt når en bestemt kunde bruker mer enn én kommunikasjonskanal.
Fordeler med en omnikanal-løsning for kundeengasjement
- Omnikanals kundeengasjementteknikker utføres best med programvare for omnikanalkommunikasjon. Denne typen programvare gjør det enkelt å alltid gi en god kundeopplevelse, takket være foreningen av alle kundestøttekanaler.
- Å lage personlige opplevelser på tvers av kanaler for kunder er enklere når de kan administreres fra ett grensesnitt. Billettprogramvare og andre omnikanalløsninger med markedsføringsverktøy gir brukerne muligheten til å se all kundekommunikasjon innenfor én tråd, uavhengig av kanalen som brukes. Dette gjør svar mye raskere, og omnikanal-kundeengasjement kan forbedres betydelig.
- Økt svarhastighet kan føre til forbedret kundetilfredshet, tiltrekke flere potensielle kunder og bidra til å bygge meningsfulle kunderelasjoner. Agenter a> vil kunne håndtere mye mer i en mindre tidsperiode, samtidig som positive nettopplevelser opprettholdes på tvers av digitale kanaler, som sosiale nettverk.
Improve your customer service
With LiveAgent you can provide each customer with personalized experience, making customer support more fluent and efficient than ever before.
Frequently Asked Questions
Hvordan lage en omnikanal-strategi for kundeengasjement?
For å lage en god omnikanalstrategi med kundeengasjement i tankene, må du finne ut hvilke kommunikasjonskanaler dine kunder bruker mest. Deretter bør du kartlegge kundereisen og finne muligheter og svake punkter å være spesielt oppmerksom på. Deretter må du planlegge innholdet. Match hver del av innholdet på riktig måte i henhold til kanalen. Det samme som fungerer for et nyhetsbrev på e-post, fungerer kanskje ikke for Facebook eller Instagram. Vær klar til å gi en god kundeserviceopplevelse hver gang en kunde kontakter deg via dine digitale kanaler.
Påvirker omnikanalplattformer kundeengasjement?
Omnikanalopplevelser påvirker kundeengasjementet betydelig. Kundesamtaler kan ofte fortsette mellom ulike kanaler lenge etter at de tilsynelatende er ferdige. Å fokusere på en effektiv omnikanal-tilnærming til kommunikasjon kan effektivisere hele kundereisen og føre til kundesuksess mye raskere. Kundeserviceteam som er i stand til å gi en herlig kundeopplevelse via en flerkanalsplattform, kan spare mer tid og ressurser.
Hva er kundeengasjementkanaler?
De er kommunikasjonskanaler som tillater kommunikasjon mellom en bedriftsrepresentant og en kunde. De kan brukes til generell samtale, eller for å øke engasjementet med kunder. De mest brukte kundeengasjementskanalene er e-post, live chat, meldingsapper som Facebook Messenger, Viber eller WhatsApp, og sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter.
Etter å ha lært om omnikanal kundeengasjement, kan det være nyttig å utforske hva omnikanal kundeopplevelse innebærer. Denne artikkelen forklarer viktigheten av en sømløs kundeopplevelse på tvers av ulike kanaler og gir eksempler fra kjente merkevarer som Disney og Starbucks.