Definisjon av en oppfordring til handling (CTA)
En oppfordring til handling (CTA) er et markedsføringsbegrep som refererer til en spesifikk del av et markedsføringsbudskap som forsøker å overtale brukere til å utføre ønsket handling. CTAer brukes på hvert trinn i salgstrakten. En oppfordring til handling kan ganske enkelt oppmuntre til engasjement (f.eks. lese et annet blogginnlegg, registrere deg for et nyhetsbrev, laste ned en e-bok) eller motivere til et umiddelbart kjøp. Det er en viktig del av enhver inngående digital markedsføringsstrategi. CTA-er brukes av markedsførere både på nettsteder og i e-postmarkedsføringskampanjer for å forbedre brukerengasjementet, veilede potensielle kunder gjennom kjøpsprosessen og generere konverteringer.
En oppfordring til handling kan vises som en klikkbar knapp (en handlingsfremmende knapp), et banner, en hyperkoblingstekst eller et popup-skjema på et nettsted. Det er typisk skrevet i form av handlingsfraser med imperative verb, som ‘registrer deg, ‘ring nå’, ‘finn ut mer’, ‘kjøp nå’ osv. Tanken er å motivere brukere til å ta neste steg ved å gjør det åpenbart og overbevisende, noe som øker sjansen for at de fortsetter gjennom konverteringstrakten din. En kraftig CTA kan også gi brukerne en sterk grunn til å kjøpe umiddelbart. «Kjøp i dag for å få 50 % rabatt» eller «Bestill før midnatt for å få en gratis gave» er noen eksempler på CTA som skaper en følelse av at det haster.
Hva gjør en god oppfordring til handling?
Synlighet
En oppfordring til handling må være lett merkbar for å umiddelbart fange oppmerksomheten til en potensiell kunde og ha en høyere klikkfrekvens. Skriftstørrelsen skal være stor nok til å skille seg ut fra resten av kopien på siden.
Overbevisende design
En god oppfordring til handling er en kombinasjon av overbevisende språk og et overbevisende design. Lyse farger som grønn, rød, gul og oransje er kjent for å gi bedre resultater enn andre for CTA-knapper. Fargen skal også stå i kontrast til hovedfargetemaet på siden.
Handlingsbar tekst
Autoritative språk og handlingsverb som «klikk», «shop», «start» fungerer vanligvis bra for handlingsoppfordringen. Det er også vanlig å skrive teksten fra en besøkendes perspektiv («Start min gratis prøveperiode» i stedet for «Start din gratis prøveperiode»).
Følelse av at det haster
En effektiv strategi er å sikre at CTAen din formidler en følelse av at det haster og skaper FOMO (‘Kjøp nå så lenge beholdningen rekker’, ‘Registrer deg innen fredag for å få 15 % RABATT’). Det hjelper å tvinge besøkende til å iverksette tiltak umiddelbart.
Nytteorientert
Noen av de beste CTAene er fordelsorienterte og fremhever tydelig fordelene brukere vil få ved å utføre en spesifikk handling (‘Få et svar på under 60 sekunder’).
Eksempler på en oppfordring til handling
Handlingsoppfordringer kan plasseres nesten hvor som helst på et nettsted. Her er noen av de vanligste handlingsfremmende eksemplene basert på hvor de er plassert på nettsiden.
Vedvarende topptekst/bunntekst CTA
Denne typen CTA forblir statisk enten øverst eller nederst på skjermen uavhengig av rulling. Det sikrer at CTA forblir synlig og lett tilgjengelig uansett hvor besøkende er på siden, men den forstyrrer ikke det faktiske innholdet.
Skjemaer for valg av sidefelt
Sidefeltfangstskjemaer og sidefeltannonser er noen av de mest effektive CTAene. Disse er plassert i et godt synlig område på en nettside og brukes ofte til å bygge e-postlister (‘Abonner nå’).
Slutt på innhold CTA
Denne oppfordringen til handling vises på slutten av et innhold, vanligvis en artikkel/ blogginnlegg. Det hjelper med å engasjere blogglesere som når dette punktet på en side og dermed sannsynligvis er mer sannsynlig å konvertere.
Popup-oppfordring med avslutningsintensjon
Disse CTA-ene utløses når noen er i ferd med å klikke av siden din (vanligvis når musen går mot X-knappen) og er en fin måte å fange potensielle kunder før de spretter. En studie viser at popup-vinduer med exit-intensjon fanger 35 % av folk som er i ferd med å forlate .
Hvordan vet du om oppfordringen til handling fungerer bra?
Konsekvent måling av suksessen til handlingsfremmende oppfordringer, inkludert A/B-testing av forskjellige versjoner, vil hjelpe deg med å forbedre responsen og konverteringsfrekvenser. Det anbefales å måle effektiviteten til CTAen din ved å holde styr på og analysere disse to beregningene:
- Click-through rate (CTR): CTR måles ved å dele det totale antallet unike besøkende på antallet besøkende som klikker på en CTA-knapp. I følge Vye-undersøkelsen er gjennomsnittlig CTR for et handlingsfremmende element er 4,23 prosent på tvers av alle bransjer. Antallet kan imidlertid variere betydelig fra bransje til bransje.
- innsendingsfrekvens: Innsendingsfrekvens er prosentandelen av besøkende som klikket på CTA-knappen og deretter sendte inn informasjonen sin/ fylte ut et skjema eller tok en annen ønsket handling du vil at de skal utføre.
Til slutt er det endelige målet med enhver oppfordring til handling å lede besøkende til å ta en endelig beslutning (vanligvis å kjøpe produktet eller tjenesten din). Dette er grunnen til at hvis CTAen din fungerer bra, bør du se økt potensiell generering og konvertering.
Engage with website visitors and potential customers
Improve your customer service game with LiveAgent's help desk software packed with features!
Frequently Asked Questions
Hva er en oppfordring til handling (CTA)?
En oppfordring til handling (CTA) er en uttalelse som brukes i markedsføring for å motivere brukere til å utføre en bestemt ønsket handling. Det kan variere fra bare å engasjere potensielle kunder (som å oppmuntre brukere til å abonnere på nyhetsbrevet ditt) til å be dem om å kjøpe umiddelbart. CTAer presenteres vanligvis som knapper eller hyperlenkede tekster og kan finnes på ethvert stadium av en konverteringstrakt.
Hva gjør en god oppfordring til handling?
En god oppfordring til handling er lett merkbar og tiltrekker umiddelbart besøkendes oppmerksomhet. Den har et overbevisende design og inkluderer handlingsvennlig tekst som oppfordrer brukere til å iverksette tiltak umiddelbart. Noen av de mest effektive CTA-ene formidler en følelse av at det haster og fremhever fordelene brukerne vil få ved å klikke på CTA-knappen.
Hva er eksempler på en oppfordring til handling?
Den vanligste og mest effektive CTA fremhever umiddelbart fordeler. Den er synlig, overbevisende, godt designet med handlingsrettede tekster og en følelse av at det haster. Statisk plassert som vedvarende CTA-er for topptekst/bunntekst, skjemaer for valg av sidefelt, CTA-er for slutten av innholdet og popup-vinduer med exit-intensjon.
Hvordan vet du om oppfordringen til handling fungerer bra?
Mål det. Det viktigste er klikkfrekvensen din (delen av besøkende som klikker på CTA-knappen), og du kan også holde oversikt over innsendingsfrekvensen (prosentandelen av besøkende som klikket på CTAen din og deretter sendte inn et skjema eller tok en annen ønsket handling ). Til syvende og sist, hvis CTAen din fungerer bra, bør du se forbedrede konverteringer.
Når du har lært om hva en oppfordring til handling er, kan du dykke dypere inn i Definisjon av en oppfordring til handling (CTA) for å forstå hva som gjør en CTA effektiv. Du vil også finne det nyttig å lese om hvordan du kan skape Overbevisende design som fanger oppmerksomheten til dine kunder. Hvis du er nysgjerrig på ekte eksempler, sjekk ut Eksempler på en oppfordring til handling for å se hvordan forskjellige typer CTA kan brukes i praksis. Til slutt, hvis du vil evaluere effektiviteten av dine CTA-er, kan du lese om Hvordan vet du om oppfordringen til handling fungerer bra? for verdifulle innsikter.