Sosiale medier har blitt en integrert del av samfunnet vårt. Det er en plattform for å komme i kontakt med venner og familie, handle på nettet, tjene penger og i økende grad også for markedsføringsformål. Markedsføring på sosiale plattformer kan være gratis eller betalt.
Hva er de viktigste forskjellene mellom betalte sosiale medier og organiske?
De begge…
… involverer å engasjere seg med eksisterende og vinne nye målgrupper på sosiale medier-plattformer for å markedsføre, selge , og annonsere for produktet, virksomheten eller merkevaren din. De bruker begge eksisterende sosiale plattformer og krever tilstedeværelse på sosiale medier. Og for å bli brukt effektivt, trenger de begge litt ferdigheter.
Men…
… organiske sosiale medier er gratis.
Er det bedre med betalte enn organiske medier?
Det avhenger av budsjettet og forretningsmålet ditt. Noen sier at organiske innlegg er mer ekte. På den annen side kan betalte innlegg målrette et publikum bedre, men kan skade deg mer enn hjelpe hvis det gjøres feil, fordi du taper penger og tid. Den gode nyheten er at man kan lære seg å bruke dem effektivt. Faktisk er det mest fornuftig å kombinere begge strategiene.
Begge strategiene mislykkes hvis det ikke er noen levering på løftene eller hvis du ikke svarer på følgerne på sosial media.
Improve your social media customer service with LiveAgent
Social media support under one roof.
Se en video om organiske kontra betalte sosiale medier
Organiske sosiale medier er innhold skapt, delt og promotert av fans eller følgere som svar på en merkevare eller bedrifts meldinger, mens betalte sosiale medier er innhold som en merkevare eller bedrift betaler for å legge ut på markedet med mål om å oppnå et ønsket resultat for eksempel flere følgere eller mer engasjement. Med LiveAgent helpdesk-programvare kan bedrifter effektivt administrere sine organiske og betalte sosiale mediekampanjer. LiveAgent integreres med sosiale mediekanaler og tilbyr funksjoner som automatiserte svar, dybdeanalyse, vanlige spørsmål, kunnskapsbaser og mye mer. Dette gjør det mulig for team å svare raskt og effektivt på henvendelser fra sosiale medier når som helst og fra hvor som helst.
Frequently Asked Questions
Er organiske sosiale medier døde?
Nei. Men det har utvilsomt endret seg mye. For å bruke potensialet er det viktig å tilpasse seg disse endringene. Så lenge folk samhandler på sosiale medier, vil det være et organisk aspekt ved det.
Hvorfor legge ut organisk sosialt innhold?
For å opprettholde en organisk sosial tilstedeværelse av merkevaren din, samhandle med og støtte nåværende kunder, informer dem om nyheter og stelle forholdet ditt.
Hvordan kombinere betalte og organiske sosiale medier?
Ta deg ferdigheter til å bruke dem begge til sitt beste potensial. Bruk for eksempel organisk for å opprettholde gode, støttende relasjoner med nåværende kunder og betalt for å nå ut til nye målgrupper.
Etter å ha lært om forskjellene mellom organiske og betalte sosiale medier, kan du dykke dypere inn i hva som virkelig skiller dem. Les videre for å forstå hva er de viktigste forskjellene mellom betalte sosiale medier og organiske. Utforsk også om det er bedre å fokusere på betalte medier fremfor organiske. Vi har også en engasjerende video om organiske kontra betalte sosiale medier som gir deg en visuell sammenligning. Og hvis du ønsker å forbedre kundeservicen din, finner du nyttige tips i vår Frequently Asked Questions.
Sjekkliste for sosiale medier oppsett
Oppdag LiveAgent sin sjekkliste for oppsett av sosiale medier, perfekt for bedriftseiere, markedsførere og sosiale medier-administratorer. Den gir en trinnvis guide for å sette opp sosiale mediekontoer effektivt, fra valg av plattformer til sikring av passord. Spar tid og øk din tilstedeværelse på sosiale medier med denne praktiske sjekklisten! Besøk siden for å lære mer.