Hva er forskjellen mellom personalisering og tilpasning?
Forskjellen ligger i metoden for å gjøre kundeopplevelsen individualisert. De hjelper deg begge med å tilby tjenester på en unik måte, men de gjør det annerledes.
De begge …
… ser ut til å bety det samme. Personalisering og tilpasning brukes ofte om hverandre fordi betydningene deres overlapper hverandre. Og sikkert, på det grunnleggende definisjonsnivået, individualiserer de begge kundeopplevelsen, og som sådan er de begge strategier for kundeengasjement. De baserer begge sin individualisering på forbrukerpreferanser, og deres felles mål er å lage skreddersydde meldinger.
Men de …
… har forskjeller i teknologien. De bruker distinkte teknologiske mekanismer for å oppnå det samme målet. I digital teknologi er personalisering og tilpasning derfor ikke utskiftbare.
De er forskjellige når det gjelder nødvendig handling. Personalisering gjøres for brukeren, og tilpasning gjøres av brukeren. Med andre ord er de forskjellige i den enkelte brukers involveringsnivå. I det første tilfellet (tilpasning) får du servert en deilig sandwich uten innsats. I den andre (tilpassing) får du gjøre det slik du vil ha det.
Ikke versus, personalisering og tilpasning
Disse kundeengasjementstrategiene er ikke opp mot hverandre som et valg som skal tas fordi de har samme mål i markedsføringskampanjer. Bare at de oppnår det med forskjellige verktøy. I hovedsak med mer eller mindre intrikat automatisering.
Under personalisering blir innhentede data filtrert av algoritmer for å anta og i hovedsak gjette. Mens tilpasningsprosessen bruker spesifikt matet data som er lagt inn av brukeren, noe som krever at valgene gjøres. Paradoksalt nok er sistnevnte en mer “personlig” prosess, som forårsaker forvirring av begrepene.
Personalisering
Effektiv personalisering bruker aggregerte kundedata metodisk for å dramatisk påvirke brukeropplevelsen. Virkningen er slående fordi brukeren ikke er bevisst involvert i prosessen.
Smarte algoritmer gransker egenskapene til brukere og vår nettadferd. Basert på disse dataene tilbyr de oss relevante produkter, tjenester eller relevant innhold. Et eksempel på personalisering er når du mottar reklamemeldinger som virker skummelt å peke eller er helt feilaktige. Som om du får en appetittvekkende sandwich, du aldri visste at du ville ha, eller en vegansk burger til tross for at du er en alteter. Algoritmer kan ta feil.
Det teknologiske steget fra tilpasning til personalisering er faktisk en avgrunn. Du trenger kraftige algoritmer for å gjøre personalisering godt. Tross alt vil du ikke ende opp med å tilby kundene dine en svampekake.
Tilpassede tjenester
Ønsker du å presentere og nyte en individuell tilnærming? Tilpass. Forbedre brukeropplevelsen ved å gjøre valg og tilby individuelle tjenester. Forbered smørbrødet selv.
Fremtiden for personalisering og tilpasning er her, ved å tilby unik omsorg og minneverdige opplevelser, skreddersy brukeropplevelsen til individuelle behov.
For eksempel: La oss forestille oss at du jobber i et kundeserviceteam og at du blir tildelt en oppgave du ikke har peiling på. Du bruker evigheter på å lete etter den optimale løsningen mens kollegaen din, som sitter ved siden av deg, kunne ha gjort oppgaven på noen få minutter eller fortalt deg om den.
Å bli tildelt personlig tilpassede oppgaver ville føles bra på jobben. Egentlig trenger du ikke kraftige algoritmer og separate utviklingsteam for det. Du kan sette opp automatiseringsregler for å gjøre valget for deg. På denne måten får du tildelt skreddersydde oppgaver slik at alle kan gjøre det de kan best.
Tilpasset opplevelse
I en tid med overbelastning av informasjon og overarbeid, ønsker vi alle fokusert kommunikasjon velkommen. Hver enkelt kunde, enten fra din kundebase eller anonyme brukere, ønsker å ha en positiv brukeropplevelse. Og bedrifter ønsker å gi det. Du ønsker å bruke ulike markedsføringskanaler for å tilby relevante produkter sammen med støtte til kundene dine når de ønsker det og på deres foretrukne plattform.
Tilpassning nå
Teknisk sett, mens personalisering bare kan gjøres med kraftige algoritmer, kan du starte individualisering ved å tilpasse akkurat nå med tilpasset markedsføring i sanntid.
customer service culture
Du kan bruke sanntidstilpassede tjenester via live chat eller e-postmarkedsføring. Enten du informerer i nyhetsbrev, promoterer nytt innhold til kunder eller sender ut målrettede undersøkelses-e-poster, vil du at de skal være individualiserte. Akkurat som bedriften din skreddersyr bilder for å opprettholde en levende tilstedeværelse på nettet, slik at den kan individualisere skrevne tekster, e-poster og appmeldinger til segmenterte målgrupper.
For å øke hastigheten og lette arbeidsmengden kan du bruke e-postmaler, komplette forhåndsskrevne meldinger eller appmeldinger. Hvis du målretter målgruppen din med infografikk, kan du også følge opp med omnikanal-støtte og e-poster.
Hvordan du bruker tilpasning avhenger av markedsføringserfaring, budsjett, merkevarebilde, visjon og selskapets retning du har tenkt å ta.
Design your own templates
LiveAgent gives you the power to design your own customer email templates, thus helping you to improve the customer service. Curious about all the opportunities?
Frequently Asked Questions
Hvordan hjelper personalisering og tilpasning bedrifter med å forbedre kundeservicen?
De forbedrer kundeservicen ved å tilby mer effektiv, fokusert og raskere støtte. Individualisering av kundeservicen forbedrer kundeopplevelsen, og foredler dermed kundereisen. Kvalitativ forbedring av kundeservicen øker sjansene for å konvertere prospekter til kunder og kundebehold.
Hva er forskjellen mellom personalisering og tilpasning som brukt på e-handelsteknologi?
Teknisk sett involverer personalisering i e-handel algoritmer med programmerte instruksjoner for spesifikke oppgaver. De må være veldig kraftige for å målrette og individualisere godt. Tilpasning lar virksomheter og kunder sette opp automatiseringer, det vil si til individualisert kundestøtte for andre virksomheter og/eller kunder.
Hvorfor tilpassing erstatter tilpasning?
Fordi datainnsamling og analyse blir mer og mer sofistikert og tilgjengelig for bedrifter. Brukere kan også finne det vanskelig å ta informerte beslutninger om hva de skal velge eller til og med hva de vil ha, så de kan ønske sofistikert individualisering velkommen.
Etter å ha forstått forskjellen mellom personalisering og tilpasning, kan det være nyttig å lære mer om tilpass betydning. Denne artikkelen gir en dypere innsikt i hvordan tilpasning påvirker kundeservice og gir eksempler på praktisk anvendelse.
Har du behov for å forbedre din kundeservice?
Ønsker du å forbedre kundeservicen din? LiveAgent tilbyr feilsikre tips for å tilpasse strategiene dine med en perfekt balanse mellom automatisering og menneskelig kontakt. Utforsk hvordan du kan tilby personalisert service, lynrask respons og flerkanals kundestøtte. Start din gratis prøveperiode i dag og skap uforglemmelige kundeopplevelser med et avansert kundebehandlingssystem!