Hva er samtaledisposisjon?
I callsentre og kontaktsentre er samtaledisponering etiketten knyttet til utfallet av en innkommende eller utgående samtale. Det er en integrert del av call-center-programvare-løsninger.
Anropsdisponeringskoder er også kjent som anropskoder eller aktivitetskoder. Når en agent fullfører samtalen, blir de bedt om å tildele en korrekt disposisjonskode (disposisjonskategori) som best beskriver samtalen. Disse kategoriene kan variere basert på programvaresystemet som brukes. De fleste kontaktsenterprogramvareverktøy (f.eks. LiveAgent helpdesk-programvare) gjør det mulig å konfigurere egendefinerte samtaledisposisjonskoder i tillegg til å knytte flere koder til en enkelt samtale. Noen av de vanligste eksemplene på anropsdisponeringskategorier er:
- ingen svar
- opptattsignal
- forlatt i kø
- koblet fra
- tilbakeringing
- etterlatt talemelding
- interessert
- ikke interessert
- demo bestilt
- avtale planlagt
- avtale stengt
- krever oppfølging
- ikke ta kontakt
- feil nummer
Hvordan fungerer samtaledisponering?
For eksempel viser et prospekt interesse for å kjøpe eller få mer informasjon om et selskaps produkt på en kald samtale. En salgsrepresentant markerer dem som “interessert” ved å velge riktig kategori fra listen over tilgjengelige alternativer i rullegardinmenyen.
Du kan til og med sette opp noen automatiserte oppfølgingshandlinger, for eksempel å sende demoinvitasjoner, en takk eller en oppfølgings-e-post, eller en dryppkampanje . Alternativt, hvis et prospekt ikke uttrykker noen interesse i det hele tatt, merker en agent dem som “ikke interessert”. CRM-systemet kan deretter flytte dem til en ‘ikke kontakt’-liste i en viss tid til det er rimelig nok å nærme seg det prospektet igjen av salgsteamet ditt.
Hvorfor er samtaledisponering viktig?
- Spar agenter tid – Det fjerner behovet for å legge inn notater manuelt etter hver samtale og gir derfor mulighet for effektiv kontaktsenter-administrasjon .
- Mindre rom for menneskelige feil – Anropsdisponeringsdata er standardisert og automatisert og resulterer dermed i større datanøyaktighet.
- DNC-samsvar – Ved å merke mislykkede anrop kan agenter enkelt identifisere uproduktive numre etter disposisjonstype og optimalisere anropslister.
- Innsikt – Ved å spore utfall av samtaler og analysere disposisjonsberegninger kan salgsledere bruke denne verdifulle intelligensen til å optimalisere salgsprosessen.
- Kundetilfredshet – Kundesenterledere får bedre innsikt i kundemål og kundeatferd, noe som gjør det mulig å levere høyere nivåer av kundeservice.
Choose only the best for your call center
LiveAgent is the most reviewed and #1 rated call center software for SMB.
Frequently Asked Questions
Hva er fordelene med samtaledisponering?
Anropsdisponerings-funksjonen er en kritisk funksjon i kundesenterprogramvaren. Det gjør det enklere for kontaktsenteragenter å holde styr på utfallet av samtaler (både utgående og innkommende samtaler) og gjør det mulig for dem å lage mer vellykkede ringekampanjelister. Det bidrar også til å effektivisere oppfølgingsprosessen, forbedre kundeengasjementet og øke avkastningen.
Hvordan kan samtaledisponering øke salgsavkastningen?
Med anropsdisponeringskoder kan salgsteam enkelt filtrere ut feil potensielle kunder og fokusere mer på å engasjere aktive potensielle kunder som har større sannsynlighet for å konvertere. I tillegg, mens de har rask tilgang til hver kundekontakthistorikk, kan agenter utvikle en mer personlig tilnærming til salgssamtaler og forbedre effektiviteten til salgssamtaler.
Er anropsdisposisjoner en del av LiveAgent?
Ja, de er kjent som tags. LiveAgents kontaktsenterprogramvare overfører automatisk alle innkommende og utgående anrop til kundebilletter. Disse billettene kan videre organiseres og kategoriseres ved å legge til tagger enten manuelt eller automatisk ved å sette opp forhåndsdefinerte automatiseringsregler. Du kan legge til flere tagger til en enkelt billett, filtrere billetter etter tagger og generere ulike typer tagrapporter.
Etter å ha lært om samtaledisponering, kan det være nyttig å dykke dypere inn i hvordan samtaleoppløsning fungerer. Denne artikkelen forklarer hva samtaleoppløsning er og hvorfor det er en viktig KPI for kundeservice. En annen relevant lesning er artikkelen om kunderepresentant, som gir innsikt i rollen til en kundeservicerepresentant og hvordan kundeserviceprogramvare kan støtte dem. Dette er essensielt for å forstå hvordan man kan forbedre kundeservicen ytterligere.