Hva er SIP-anrop?
SIP-anrop er også kjent som Session Initiation Protocol calling (SIP). Session Initiation Protocol er en signaleringsprotokoll som brukes til å initiere, vedlikeholde og avslutte kommunikasjonsøkter over VoIP og andre Internett- og skybaserte kommunikasjonsplattformer. SIP-anrop blir ofte byttet ut med VoIP-anrop, men det er ikke helt riktig. VoIP (Voice over Internet Protocol) er et bredere begrep som refererer til en gruppe teknologier som brukes for å sende og motta telefonsamtaler over internett i stedet for tradisjonelle telefonlinjer. Mens SIP er en individuell teknologi som støtter VoIP. I tillegg til taleanrop, brukes SIP-protokollen til å overføre forskjellige data, inkludert videochatter og videosamtaler, videokonferanser, direktemeldinger og annen multimediekommunikasjon.
Bortsett fra å starte telefonsamtaler, er et SIP-telefonsystem i stand til å utføre andre VoIP-funksjoner, for eksempel å identifisere brukerens plassering, bestemme deres tilgjengelighet for å svare og om mottakerens enhet er kompatibel med den initierte samtaletypen, overføre og avslutte samtaler, etc.
Hvordan fungerer SIP-anrop?
Et tradisjonelt telefonsystem består av tre kjernedeler:
- Private Branch Exchange (PBX), et lokalt telefonsystem som administrerer samtaler.
- PRI-linjer (Primary Rate Interface) som kobler anrop til PSTN.
- Public Switched Telephone Network (PSTN) som ruter anrop til destinasjonen.
SIP-anrop tillater i utgangspunktet å utelate PRI-linjer da den bruker en SIP-trunk (som er en virtuell tilkobling) som direkte kobler PBX med PSTN over Internett. SIP-anrop fjerner også behovet for flere telefonlinjer, noe som muliggjør enklere og billigere skalerbarhet sammenlignet med tradisjonelle forretningstelefonlinjer.
Siden hver SIP-trunk kan inneholde et ubegrenset antall kanaler (en kanal tilsvarer én innkommende eller utgående samtale), vil en bedrift kreve en enkelt SIP-trunk uavhengig av antall samtidige anrop. I stedet for å kjøpe ekstra telefonlinjer som vanligvis kommer i klynger på 23 (som vanligvis er mer enn faktisk brukt), kan du med SIP-anrop kun kjøpe én kanal om gangen når det er nødvendig. Dessuten gir SIP-anrop betydelige kostnadsbesparelser i forretningskommunikasjon ettersom lokale, langdistanse- og internasjonale samtaler kan foretas ved ganske enkelt å bruke internettforbindelsen.
Start your free trial today
Learn all about LiveAgent and how it can help you improve your call center customer service.
Frequently Asked Questions
Hva er fordelene med SIP-anrop?
SIP-anrop låser opp en rekke fordeler for bedrifter. Et SIP-telefonsystem er enkelt å sette opp, administrere og skalere når det er nødvendig uten behov for å legge til flere telefonlinjer. Det gir større kostnadseffektivitet ved å eliminere flere nettverk, overflødig maskinvare, installasjon og vedlikeholdskostnader. Siden SIP-anrop kan mottas på alle typer bærbare og mobile enheter og enkelt kan rutes, bidrar det til å gjøre virksomheten din mer tilgjengelig for kunder og ansatte.
Hvem bør bruke SIP-anrop?
SIP-anrop er mye brukt av små bedrifter og startups i en rekke sektorer på grunn av dens uanstrengte implementering, fleksibilitet, lett tilgjengelighet på tvers av enheter, skalerbarhet, pålitelighet og kostnadseffektivitet. Mange organisasjoner bruker det til både ekstern og intern kommunikasjon. Selv om større bedrifter kan bli utfordret ved å bytte til SIP-trunking og ta PBX-systemet til skyen, kan de også dra nytte av de langsiktige kostnadsbesparelsene på kommunikasjonsutgiftene.
Er det mulig å foreta SIP-anrop i LiveAgent?
LiveAgent callsenterprogramvare kan integreres med en rekke tredjepartsapper, inkludert en rekke SIP-trunking-leverandører, f.eks. som Twilio. Du kan enkelt koble til softphones som en annen enhet, legge til din SIP-leverandør og foreta SIP-anrop i LiveAgent, mens disse samtalene fortsatt vil bli håndtert, tatt opp og sporet av LiveAgents egen robuste nettverksinfrastruktur. For å legge til din egen SIP-leverandør i LiveAgent, se denne veiledningen: Integrasjon av SIP-leverandør for vertslisenser.
Hvis du er nysgjerrig på hvordan SIP-anrop fungerer, kan du lese mer i vår artikkel om Hva er SIP-anrop?. Denne artikkelen gir en enkel forklaring på teknologien bak og hvordan den kan være nyttig for din bedrift.
Er du interessert i å forstå forskjellen mellom SIP-anrop og VoIP-anrop? Da bør du sjekke ut vår artikkel om Hva er VoIP-anrop?. Her vil du lære mer om hvordan VoIP fungerer og hvorfor det kan være et godt valg for konferansesamtaler.
Oppdag hvordan anropstagger kan optimalisere ditt kundesenter ved å organisere og analysere kundeinteraksjoner effektivt. LiveAgent tilbyr avanserte funksjoner for å redusere forlatte anrop og identifisere salgs- eller supportutfordringer raskere med egendefinerte tagger. Start din gratis prøveperiode nå og forbedre din kundeserviceopplevelse!
Lær alt om innkommende anrop og hvordan de kan forbedre kundeopplevelsen din. Utforsk strategier, bruk pålitelig kontaktsenterprogramvare som LiveAgent, og oppdag hvordan godt trente agenter kan bygge sterke relasjoner med kundene dine. Besøk for å forstå de viktigste forskjellene mellom innkommende og utgående anrop og hvordan du kan optimalisere ressursene dine for maksimal effektivitet.