Hva er VoIP-anrop?
VoIP-samtaler (Voice over Internet Protocol) refererer til å ringe over en internettforbindelse. Det er mer fordelaktig enn tradisjonelle telefonsystemer siden det ikke krever maskinvareinstallasjoner. I tillegg sikrer VoIP mobilitet og fleksibilitet, krypterer kommunikasjonen din og tilbyr ubegrensede samtaler til en brøkdel av prisen på tradisjonelle telefonlinjer.
Cloud VoIP-leverandører tilbyr mer enn en mulighet til å ringe og motta VoIP-anrop. Du kan ta dem opp, aktivere samtale venter og viderekobling, tilpasse oppringer-IDene og bruke VoIP-oppringeren til å sende talemeldinger til e-post. Mange vertsbaserte VoIP-tjenester inkluderer til og med et meldingsnettverk for gruppechatter og direktemeldinger.
Hvordan fungerer en VoIP-samtale?
VoIP-teknologi konverterer analoge signaler til digitale lydsignaler. Den overfører datapakker over internett, og hjelper deg med å koble til alle destinasjonsenheter som du gjør regelmessig, bare uten telefonselskap.
Slik fungerer det:
- Hver gang du bruker VoIP-oppringeren, varsler systemet din vertsbaserte VoIP-leverandør, som mottar informasjon om personen eller selskapet du vil ringe til.
- Leverandøren ringer og sender datapakker til destinasjonsenheten fra telefonen din.
- Systemet sender deretter datapakker til telefonen din, og gjør dem om til et digitalt lydsignal.
- VoIP-leverandøren ruter innkommende anrop på samme måte, og grensesnittet for innkommende anrop viser en anrops-ID.
Du kan også bruke Voice over Internet Protocol på hvilken som helst mobilenhet og tradisjonell telefon. Sistnevnte krever tilkoblingsnettverk som hjelper standard telefonutstyr å operere med VoIP-protokoller.
Uavhengig av enhet, vil leverandøren gi deg et enhetstoken for autentisering, som krever regelmessige oppdateringer.
Hvorfor bør jeg bruke VoIP for konferansesamtalen?
En nettsky VoIP-tjeneste lar deg ringe og motta telefonsamtaler når som helst og hvor som helst. Det betyr at du aldri går glipp av en konferansesamtale når du ikke er på kontoret. Det er ikke tilfelle hvis du bare stoler på lokale bedriftsnettverk. Hvis du jobber hjemmefra, er VoIP et opplagt valg.
Uansett hvilken type nettverk og internettforbindelse (DSL, kabel eller fiber) du bruker, kan du ringe og motta anrop sømløst. Du kan også spare på telefonregningene dine, noe som er spesielt viktig hvis virksomheten din inkluderer mange internasjonale samtaler fordi internasjonale samtaleplaner er utrolig kostnadseffektive med VoIP.
VoIP tilbyr kryptering og samtaleopptak, slik at all kommunikasjon vil være sikker og lagret for senere referanse.
Du kan til og med bruke Ethernet-grensesnittet til å koble mobiltelefonen til din nåværende programvare for VoIP-kommunikasjon. Den lar deg bli med i konferansesamtaler mens du er på farten via en mobilapp eller hjemme ved hjelp av desktop-programvare. Du kan også utnytte VoIP-systemets meldingsnettverk til å sende talemeldinger og direktemeldinger.
Fremtidige programvareutgivelser kan avdekke nye funksjoner, men disse er mer enn nok for strømlinjeformet forretningskommunikasjon.
Hva trengs for å ringe VoIP?
For å begynne å bruke VoIP trenger du:
- En stabil bredbåndstilkobling til Internett – det spiller ingen rolle hvilken type nettverk du bruker, så lenge den tilbyr høyhastighetstilkoblinger.
- En VoIP- eller IP-telefon – en VoIP-telefon har alle funksjonene til en vanlig fasttelefon, bortsett fra at den kobles til internett via Ethernet-kabler eller Wi-Fi.
- VoIP-programvare for stasjonære eller mobile enheter – du trenger denne løsningen for å bruke vertsbaserte VoIP-tjenester på skrivebordet, bærbar PC, nettbrett eller mobiltelefon. VoIP-tjenesteleverandøren din vil gi deg tilgang til en dedikert mobilapp slik at du kan bruke bedriftens telefonnummer i stedet for et personlig. Du trenger også et hodesett eller en kvalitetsmikrofon med høyttalere for å koble enheten til VoIP-telefontjenesten.
- En VoIP-adapter – du trenger en ATA (analog telefonadapter) hvis du vil fortsette å bruke den analoge telefonen. ATA-er kan gjøre analoge telefoner til VoIP-aktiverte enheter, men de aktiverer ikke alle andre funksjoner som opptak eller konferansesamtaler. Tradisjonelle telefoner kan fungere som IP-telefoner bare for å opprette samtaler over internett.
Hvordan vet jeg om jeg har en VoIP-telefonsamtale?
Det gjør du ikke. Du vil motta anrop som du vanligvis gjør, enten du bruker en VoIP-telefon eller en ATA. Hvis du bruker en desktop- eller mobilapp fra nettsky-VIP-leverandøren din, mottar du alle innkommende anrop gjennom appen.
Uavhengig av ulike VoIP-implementeringer vil du strømlinjeforme alle utgående og innkommende anrop og senke telefonregningene dine.
Uavhengig av ulike VoIP-implementeringer, vil du strømlinjeforme alle utgående og innkommende anrop og senke telefonregningene dine.
Er VoIP-samtaler gratis?
Mange leverandører tilbyr gratis VoIP-tjenester; noen tilbyr til og med gratis internasjonale ringeplaner for bestemte land. Ofte inkluderer de imidlertid ikke avanserte funksjoner som samtale venter og opptak, IVR (Interactive Voice Response) eller automottakere, meldinger , talepost-til-e-post-funksjoner og integrasjoner med tredjepartsløsninger som live chat-programvare.
Betalt VoIP-løsninger inkluderer disse og mange andre funksjoner, vanligvis tilgjengelig til konkurransedyktige priser. I tillegg kan du integrere dem med mange løsninger, inkludert helpdesk-programvare som LiveAgent for å effektivisere kundeservice.
Dessuten tilbyr betalte VoIP-løsninger høyere pålitelighet, sikkerhet, bedre ytelse og de sikrer lavere ventetid siden de vanligvis har førsteklasses nettverk og mer båndbredde. Dette er avgjørende faktorer for velge en VoIP-leverandør.
I følge Spearline, Cisco og mange andre bransjeeksperter, en akseptabel enveisforsinkelse for VoIP-telefonsamtaler er 20 ms. En nettverksforsinkelse på 150 ms er også akseptabel siden du knapt merker forskjellen. Alt utover det kan redusere samtalekvaliteten betydelig.
Hvis jeg har VoIP-tjeneste, hvem kan jeg ringe?
Avhengig av leverandøren kan du ringe hvem som helst, uansett hvor de er, eller bare en annen VoIP-bruker hvis de bruker samme tjeneste. Hvis den valgte tjenesten ikke begrenser deg til brukerne, kan du ringe lokale, langdistanse og internasjonale samtaler.
Ready to choose your VoiP provider?
LiveAgent offers integrations with various providers, so you can choose the right one for you.
Frequently Asked Questions
Hva er VoIP-anrop?
VoIP-samtaler refererer til å etablere lydsamtaler over internett, og dermed omgå telefonselskaper.
Hvordan fungerer en VoIP-samtale?
VoIP konverterer analoge lydsignaler til digitale, for å overføre datapakker over internett og gjøre det mulig for brukere å ringe og motta anrop uten et telefonselskap.
Hvorfor bør jeg bruke VoIP for konferansesamtalen?
VoIP lar deg foreta, motta og ta opp krypterte konferansesamtaler - ideelt hvis du jobber hjemmefra eller ikke vil gå glipp av en samtale når du ikke er på kontoret. Selv om du bruker en personlig telefon, lar VoIP deg bruke bedriftsnummeret ditt. Det er et perfekt valg hvis du vil ringe gratis eller rimelige internasjonale samtaler også.
Hva trengs for å ringe VoIP?
Du trenger en Internett-tjeneste med høyhastighetstilkobling og en VoIP-telefon, mens VoIP-programvare er nødvendig for å bruke VoIP-tjenester på stasjonære eller mobile enheter. Hvis du vil fortsette å bruke en analog telefon, trenger du en VoIP-adapter.
Hvordan vet jeg om jeg har en VoIP-telefonsamtale?
Det gjør du ikke. VoIP-telefonen din eller en vanlig telefon med ATA vil ringe for alle innkommende anrop. Hvis du bruker en stasjonær eller mobil VoIP-app, vil du motta anrop gjennom de respektive appene.
Er VoIP-samtaler gratis?
Det avhenger av leverandøren. Noen tilbyr gratis samtaler, inkludert internasjonale samtaler til bestemte land, men de kommer vanligvis ikke med avanserte funksjoner. Betalte tjenester gir en rekke funksjoner som er fordelaktige for bedrifter, inkludert bedre ytelse og sikkerhet.
Hvis jeg har VoIP-tjeneste, hvem kan jeg ringe?
Det avhenger av din valgte tjeneste. Noen tilbydere begrenser deg kun til sine brukere, mens andre lar deg ringe lokale, langdistanse og internasjonale samtaler til hvem som helst.
Etter å ha lært om VoIP-anrop, kan det være nyttig å forstå hva VoIP er. Denne artikkelen gir en enkel forklaring på hvordan VoIP fungerer og hva du trenger for å komme i gang.
For de som ønsker å dykke dypere inn i hvordan man får en VoIP-telefontjeneste, kan du lære om utstyret som kreves og forskjellen mellom ulike VoIP-tjenester. Det kan også være nyttig å vite om du kan bruke din vanlige telefon med VoIP.
Hvis du vil forbedre kundeservicen din, kan du lese mer om hvordan VoIP kan være en del av løsningen. Det finnes mange tips for å forbedre kundeservice ved hjelp av VoIP-teknologi.
Utforsk fordelene med VoIP-telefonnumre for bedrifter: spar kostnader, forbedre kundeservice og enkelt håndter flere samtaler samtidig. Lær hvordan du skaffer et VoIP-nummer, forskjellene fra vanlige numre, og hvordan du identifiserer VoIP-brukere. Perfekt for både intern og ekstern kommunikasjon. Besøk for å forstå hvordan VoIP kan transformere din virksomhets kommunikasjon!
Lær alt om innkommende anrop og hvordan de kan forbedre kundeopplevelsen din. Utforsk strategier, bruk pålitelig kontaktsenterprogramvare som LiveAgent, og oppdag hvordan godt trente agenter kan bygge sterke relasjoner med kundene dine. Besøk for å forstå de viktigste forskjellene mellom innkommende og utgående anrop og hvordan du kan optimalisere ressursene dine for maksimal effektivitet.