Chatbot-vurderingene er basert på en evaluering av disse nøkkelfaktorene:
Du kan også vurdere bransjen og den planlagte bruken av chatboten for virksomheten din, fordi de kan tilby forskjellige funksjoner og muligheter.
Men mens du gjennomgår forskjellige chatbots, bør du merke deg at ytelsen i stor grad avhenger av hvor godt du klarer å sette den opp. Hvordan du konfigurerer chatbotens avanserte funksjoner vil påvirke dens generelle ytelse.
Chatbots hovedformål er å simulere en samtale med besøkende på nettstedet over internett. De kan brukes til mange forskjellige formål, som å svare på brukerspørsmål, yte kundeservice, bistå med nettbaserte transaksjoner og mer. Den spesifikke bruken av en chatbot bestemmes av virksomhetens behov og mål, og den avhenger av implementering, tilpasning og design. Noen enkle chatbots kan utformes for å tjene som generelle assistenter, mens andre kan bygges for en rekke spesifikke oppgaver.
AI-drevne chatbots er dataprogrammer eller programvare som fungerer som faktiske kundeserviceagenter. De kan ha flytende samtaleflyter med kunder og nettbesøkende og er programmert til å bruke kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML) for å tolke menneskelig språk (skriftlig eller muntlig) og svare. Jo mer data chatboten har å lære av, jo mer menneskelignende blir svarene.
For eksempel kan en chatbot brukes på nettsider for å svare på spørsmål om produkter eller tjenester. I dag bruker kraftige chatbots naturlig språkforståelse (NLU) for å bestemme brukerens behov. Når noen stiller et spørsmål, identifiserer chatboten intensjonen bak det spørsmålet, ser etter det mest passende svaret og sender et svar tilbake til spørsmålsstilleren.
Chatbots kan være nyttige virtuelle agenter fordi de jobber 24/7 kundeservice-skift og svarer raskt på grunnleggende kundehenvendelser, noe som bidrar til å forbedre arbeidseffektiviteten. Imidlertid er de bare dataprogramvare som ikke er like avanserte som mennesker, og noen ganger forstår de ikke hva en person spør eller kanskje ikke har det riktige svaret.
NLP eller naturlig språkbehandling er en gren av informatikk. I sammenheng med AI-drevne chatbots er NLP en kunstig intelligens-programvare a> som gjør chatboter i stand til å forstå og behandle menneskelig språk (skrevet eller muntlig) for å svare på brukerspørsmål på en meningsfull måte.
Automatiserte svar er forhåndsskrevne svar som chatbots bruker for å svare brukere. De er basert på nøkkelord og mønstre samlet fra brukerens innspill. De kan være effektive til å svare på vanlige spørsmål. De kan imidlertid få chatboten til å virke mindre menneskelignende. Virtuelle agenter gir automatiserte svar på brukerforespørsler, noe som kan bidra til å forbedre arbeidseffektiviteten, automatisere enkle administrative oppgaver og redusere arbeidsmengden for kundeserviceagenter.
Noen chatbots kan bruke kundedata for å forstå menneskelig atferd på individuelt nivå. Faktorer som nettlesingspreferanser eller tidligere kjøp kan hjelpe chatbots med å levere mer personlig kundeservice og anbefalinger. Personalisering er avgjørende for å skape en god kundeopplevelse og møte behovene til hver enkelt kunde. Men etter hvert som personalisering blir mer vanlig, blir kundenes forventninger vanskeligere å oppnå.
Chatbot-integrasjon kan ha stor innvirkning på brukervennligheten. Chatbots kan integreres med en rekke systemer og applikasjoner, for eksempel CRM-systemer, e-poster, e-handelsplattformer eller sosiale mediekanaler. Ved å koble en chatbot til bedriftens interne systemer, kan chatbots gjøre mye mer selvstendig. Når en chatbot får tilgang til back-end og brukerrelaterte data, kan den hjelpe kundene dine med deres spesifikke tilfeller i stedet for å gi grunnleggende og generiske instruksjoner.
Maskinlæring er bruk av komplekse algoritmer for å få innsikt fra mønstre i data. De kan brukes til å forbedre chatbotens evner for å få den til å virke mer menneskelig. Ved å bruke maskinlæring kan du levere en mer personlig tilpasset kundeopplevelse fordi chatboten vil analysere brukerinteraksjoner for å gi målrettede anbefalinger. Chatboter som bruker maskinlæring kan samle inn data om kundene dine og målgruppen uten bruk av informasjonskapsler.
Flerspråklige virtuelle agenter bruker kunstig intelligens (AI) for å svare på spørsmål eller utføre en rekke oppgaver på kundens foretrukne språk. Disse chatbotene har kapasitet til å oppdage et språk som bidrar til å gi flerspråklig støtte til brukere og kunder over hele verden. Dette øker skalerbarheten til virksomheten din og forbedrer brukeropplevelsen. Flerspråklige chatbots kan også bidra til å redusere kostnadene fordi de er billigere løsninger enn å utvide helpdesk-teamet ditt ved å inkludere flerspråklige kundeserviceagenter.
Hver kundesentrert virksomhet vet at analyse av klientinteraksjoner og -atferd er nøkkelen til å bygge eksepsjonelle kundeopplevelser. Chatbots er gode til å gi detaljert statistikk og innsikt som kan vise seg å være uvurderlig for å utvikle en vellykket forretningsstrategi. Disse analysene er sanntidsdata en chatbot genererer gjennom interaksjoner med besøkende på nettstedet ditt.
Hver gang chatboten din samhandler med en kunde, samler den informasjon som chatvolum, samtalelengde, fluktfrekvens, brukertilfredshet, gjennomsnittlig respons tid og annen viktig informasjon. Alle disse dataene er avgjørende for å måle chatbotens ytelse. Det kan også brukes til å maksimere potensialet og effektiviteten det kan gi for virksomheten din. Videre kan salgs- og markedsføringsteamene dine bruke denne informasjonen til å forstå kundenes behov, forbedre opplevelsen deres, øke salget, forbedre arbeidseffektiviteten og mye mer.
Chatbots kan håndtere et ubegrenset antall henvendelser samtidig. Det lar helpdesk-teamet ditt fokusere på mer komplekse og viktige oppgaver. Disse AI-drevne chatbotene sikrer at virksomheten din kan administrere et stort volum av chatter i rushtiden uten å ansette flere kundeserviceagenter.
Sammenlignet med kundestøtteagenter som kun kan fokusere på én kundeforespørsel om gangen, kan chatbots gi tusenvis av umiddelbare svar samtidig.
En annen faktor som kan forbedre kundeservice og kundeopplevelse er at chatbots kan kommunisere på flere språk. Dette lar deg ta deg inn i nye markeder samtidig som du holder kostnadene lave.
Chatbots kan også integreres med andre systemer og plattformer. Det gir en uanstrengt omnikanalopplevelse som gir kundene muligheten til å kommunisere gjennom deres foretrukne chat-plattformer.
Chatbots er tilgjengelig 24/7, og hjelper kunder når som helst på dagen eller natten. De reagerer også raskt, noe som opprettholder jevn kommunikasjon mellom virksomheten og kunden. Kunden kan stille spørsmål og få et øyeblikkelig svar uten å måtte vente på neste ledige agent.
Bedrifter vokser, og derfor mer trafikk til nettsidene deres. Å ha skalerbar kundestøtte vil gjøre det mulig for kontaktsenteret å håndtere et høyt trafikkvolum. I stedet for å investere i å ansette flere kundeserviceagenter, kan bedrifter bruke tidseffektive chatbots som kan håndtere mange henvendelser samtidig.
Chatbots tilbyr også personlige berøringer og interaktive en-til-en-opplevelser basert på individuelle kundesvar.
Kostnadsbesparelser er en annen viktig fordel ved å bruke en chatbot. Selv om implementeringen av chatbots krever en investering, er den fortsatt lavere sammenlignet med tradisjonelle kundeservicekostnader, som inkluderer arbeidskraft, lønn og opplæring.
Chatbots er et flott verktøy for å spore og samle inn klientdata, kjøpsmønstre og analysere kundeatferd.
Du kan også samle inn tilbakemeldinger gjennom enkle spørsmål og undersøkelser om kundetilfredshet. Dette vil bidra til å forbedre tjenestene og produktene dine og optimalisere nettstedet ditt for en bedre kundeopplevelse.
Bruk av chatbot-analyse kan hjelpe deg med å se hvordan chatboten fungerer og vise innsikt i hvordan de besøkende engasjerer seg i virksomheten din.
Selv med deres naturlige språkbehandling, kan ikke chatbots fullt ut forstå kundenes innspill og følelser. Det betyr at de kan gi svar som ikke alltid er 100 % riktige eller passende, noe som kan føre til frustrasjon.
Chatbots kan ikke tilpasse svarene sine til individuelle brukere på samme måte som en menneskelig agent kan, så samtalen kan føles mindre personlig eller engasjerende.
For å levere en opplevelse av høy kvalitet trenger chatbots personalisering. Hvis de er tungt skrevet og gir samme svar på forskjellige spørsmål, kan det føre til redusert produktivitet og skade bedriftens omdømme. Lagring av kundenes tidligere kjøp og handlinger kan bidra til å bygge en profil som vil hjelpe chatboten til å anbefale produkter som er interessante for brukeren.
Chatbots trenger konstant vedlikehold, optimalisering og revisjoner for å fungere ordentlig. Du må oppgradere deres kunnskapsbase med nye data slik at de effektivt kan svare på spørsmål fra kunder. Du må også huske på at når du gjør endringer i bedriften din, må du endre botens svar tilsvarende for å unngå feil og uriktige svar.
Chatbots er tilbøyelige til å gjøre feil når besøkende stiller spørsmål som ikke er i databasen deres. Det gjør dem ute av stand til å svare. Disse feilene kan bli frustrerende for kundene.
Det er noen etiske bekymringer ved bruk av kunstig intelligens og chatbots. I dag blir verden mer og mer avhengig av teknologi i en rekke bransjer. Mens teknologi forbedrer effektiviteten og reduserer kostnadene, kan den også ha stor innvirkning på arbeidsledigheten. Dette er fordi chatbots og AI kan automatisere oppgaver som tidligere ble utført av mennesker.
En av bransjene som kan bli mest berørt er kundeservice. Chatbots brukes allerede ofte for å kommunisere med kunder og håndtere kundehenvendelser. Etter hvert som disse teknologiene blir mer avanserte, kan de være i stand til å håndtere mer komplekse oppgaver, noe som kan føre til at arbeidere mister jobben.
Ulempen er at roboter bare kan utføre et sett med funksjoner og rett og slett ikke kan gjøre noe utenfor deres omfang. Chatbots ble opprettet for å svare på enkle, veldefinerte spørsmål. Det betyr at de kanskje ikke er i stand til å håndtere mer komplekse kundeklagesituasjoner eller spørsmål som krever en avgjørelse. Deres begrensede omfang er grunnen til at chatbots ikke er ment å være en fullstendig erstatning for kundeserviceagenter.
Chatbots er dataprogrammer som kan brukes i en rekke bransjer for å hjelpe med nøkkeloppgaver som kundeservice, netthandel, innsamling av kundedata, gi produktanbefalinger og mer. Bedrifter bruker chatbots for å spare ressurser og tid og for å gi rask kundestøtte.
Her er noen eksempler på hvordan du kan bruke chatbots i virksomheten din:
Kundestøtte chatbots gir 24/7 assistanse til klienter. De kan benytte seg av selskapets kunnskapsbase for å svare på grunnleggende spørsmål og henvendelser. Ved å gjøre dette automatiserer de oppgaver som ellers håndteres av støtteagenter, og gir dem mer tid til å fokusere på komplekse problemer. Kundeserviceroboter kan håndtere kundeklager og problemer knyttet til produkter eller tjenester, forklare tekniske problemer og mer. I mer komplekse tilfeller kan de samle kundeinformasjon som navn, ordrenummer og type problemstilling. De kan videresende disse dataene til agenter for analyse.
Chatbots er i ferd med å bli et kraftig markedsføringsverktøy for mange bedrifter. De bidrar til å forbedre kundeengasjementet med deres samtaleevner. Ved å bruke chatbots for markedsføring og salg kan bedrifter engasjere seg med potensielle kunder 24/7 uten at salgs- og markedsføringsteamet trenger å være online. Chatbots kan utføre proaktivt salg ved å engasjere seg med besøkende på nettstedet ditt og komme med produktanbefalinger basert på hva de så på nettstedet eller hva de har i handlekurven. De kan også hjelpe bedriften din med å oppnå høyere engasjement med potensielle kunder.
HR-avdelinger kan bruke chatbots som virtuelle assistenter for å automatisere HR-operasjoner som å samle inn CV, spore søknader, planlegge intervjuer, rekrutteringsprosess, onboarding eller samle tilbakemeldinger fra ansatte. HR chatbots kan trenes til å kommunisere med ansatte og analysere informasjon. De kan til og med foreslå løsninger for å forbedre arbeidslivet i organisasjonen.
Bots kan brukes til et bredt spekter av bankaktiviteter og finansielle tjenester, som å administrere kundekontoer, behandle transaksjoner, oppgi kontodetaljer, saldoinformasjon og så videre.
De kan også fungere som virtuelle økonomiske rådgivere. De kan holde oversikt over kundenes forbruksvaner, angi betalingspåminnelser eller holde styr på innkommende og utgående transaksjoner.
Chatboter kan oppdage mistenkelige aktiviteter og varsle kunder i tilfelle av en hacket bankkonto.
Mange finansinstitusjoner bruker chatboter til å automatisere daglige administrative oppgaver som å håndtere kundeklager, svare på grunnleggende spørsmål, gi råd angående investeringer og mye mer.
Chatbots blir gradvis populært for mange virksomheter i ulike bransjer fordi de er tidseffektive og kostnadseffektive for hverdagslige gjøremål. Imidlertid er de ikke i stand til å erstatte alle egenskapene til en menneskelig agent, da de ikke kan håndtere mer komplekse forespørsler og mangler empatisk personlig touch.
Du bør alltid vurdere kundene dine og deres preferanser og gi dem muligheten til å komme i kontakt med menneskelige representanter hvis de ønsker det. Ved å gjøre det kan du forbedre den generelle kundeopplevelsen og -tilfredsheten.
Chatbots kommer med mange fordeler som kan hjelpe virksomheten din med å vokse, tiltrekke seg flere kunder, gjøre arbeidet mer effektivt for de ansatte og generere inntekter. Men som med alle typer teknologi, har de også noen ulemper som du må ta hensyn til når du vurderer å implementere chatbots i forretningsstrategien din.
Join our community of happy clients and provide excellent customer support with LiveAgent.
Våres nettsider bruker cookies. Ved og fortsette antar vi at du lar oss utplassere cookies som detaljert i våres prersonvern og cookies retningslinjer.
Answer more tickets with our all-in-one help desk software. Try LiveAgent for 30 days with no credit card required.
Hello, I’m Andrej. We’re thrilled to invite you to an exclusive software demo where we’ll showcase our product and how it can transform your customer care. Learn how to achieve your business goals with LiveAgent or feel free to explore the best help desk software by yourself with no fee or credit card requirement.
Andrej Saxon | LiveAgent support team