Key takeaways
Pros
- Det er gratis
- Tilbyr ulike, mindre og mer avanserte funksjoner
- Lett å bruke
- Kan integreres med andre verktøy
Cons
- Det føles overveldende i begynnelsen
- Grensesnittet kan være begrensende for brukere
- Enterprise-løsningen er dyr
Komme i gang med HubSpot chatbot-funksjonen
HubSpot er en CRM-plattform og programvare for markedsføring, salg og kundeservice. Den gir verktøy og funksjoner for å hjelpe virksomheter med å administrere og analysere kundeinteraksjoner og data gjennom hele kundens livssyklus, med mål om å forbedre kundeforhold og drive forretningsvekst. Den mest interessante funksjonen til HubSpot for meg var selvfølgelig chatbotene, som jeg testet ut med tanke på denne anmeldelsen. Men før du faktisk bruker chatbotene, må du først registrere deg.
For å gjøre det, må du gå til nettstedet deres og klikke på “Kom i gang gratis” -knappen. Du vil bli bedt om å oppgi viktig informasjon, som for- og etternavn, samt en e-postadresse. Deretter vil du bli spurt om ting som: hvilken bransje du kommer fra, hva jobbstillingen din er, hva bedriften din heter, hvor stor den er og hva nettsiden er.
Hele registreringsprosessen tar ikke lenger enn 10 minutter og er veldig brukervennlig. Den eneste ulempen jeg la merke til er at det tok litt lengre tid enn jeg forventet å motta e-postbekreftelseslenken. Selv om det kan ha vært e-postleverandørens feil.
Basert på mitt aller første inntrykk virket grensesnittet ganske brukervennlig. Alt var tydelig og lett å følge, noe som var veldig tilfredsstillende.
Jeg ble litt skremt av at HubSpot spurte alle disse detaljene i begynnelsen, helt til jeg innså at det var for personaliseringsformål. På denne måten vil jeg motta innhold fra HubSpot som faktisk passer bransje- og jobbrollen min.
HubSpot chatbot funksjoner og implementering
Etter å ha fullført registreringsprosessen min, var det på tide for meg å endelig dykke dypt inn i HubSpots funksjoner og chatbotimplementeringen.
Den visuelle utformingen av verktøyet virket litt overveldende i begynnelsen. Som du kan se nedenfor, er det ganske mange forskjellige faner å klikke på, for eksempel “Kontakter”, “Samtaler”, “Markedsføring”, “Salg”, “Service” og andre. Men etter en stund ble jeg vant til det. Når det er sagt, vil jeg ikke si at HubSpot er komplisert å bruke i det hele tatt, siden jeg var i stand til å navigere gjennom grensesnittet relativt enkelt.
Jeg ble positivt overrasket over tilgjengeligheten av forskjellige funksjoner inkludert i gratisplanen. Sammenlignet med andre verktøy, er det rimelig å si at det overgår andre løsninger på et lignende nivå. Noen av funksjonene som positivt overrasket meg mest var chat-widgeten, og muligheten til å justere chattens tilgjengelighet og administrere personer i teamet ditt.
Nok en gang, da jeg utforsket de forskjellige funksjonene, ble jeg litt overveldet av mengden av forskjellige innstillinger. På samme måte måtte jeg bruke litt tid på å bli kjent med alt.
Jeg fant ikke noe som var spesielt forvirrende, noe som overrasket meg positivt. Jeg har heller ikke støtt på noen problemer med chatboten. Det må være takket være de utrolig nyttige veiledningene for nybegynnere. Brukere som meg får tilgang til en rekke av dem, noe som er bra. Når du trenger en hånd, vil en rask veiledning veilede deg, selv i form av popup-veiledninger og tips. Nedenfor kan du se hvordan de ser ut.
Jeg var også veldig nysgjerrig på å se HubSpots integrasjoner. Når du har navigeret til App Marketplace deres, kan du se mange integrasjoner å velge mellom, inkludert de som er nyttige for ting som salg og kundeservice. Populære eksempler på live chat-integrasjoner inkluderer Intercom, Sakari SMS, Facebook Messenger, Salesmsg SMS og TruConversations.
Ytelse og nytte
For å teste ytelsen og nytten av HubSpots chatbot-produkt, implementerte jeg det på et nettsted av meg og overvåket ytelsen i løpet av noen uker. Jeg konfigurerte chatboten til å håndtere en rekke oppgaver, inkludert bestilling av møter, opprettelse av supportbilletter og hjelp til å kvalifisere potensielle kunder.
Jeg testet også hvordan chatboten forsto og reagerte på en rekke inndataspråk. I tillegg til å overvåke chatbotens ytelse, ba jeg også om tilbakemelding om nytten av den fra kolleger som samhandlet med den.
Som et resultat av testingen min ga chatboten verdifull hjelp til brukerne våre og var i stand til å håndtere et stort antall forespørsler. Totalt sett var jeg imponert over ytelsen og nytten til HubSpots chatbot-produkt.
HubSpot chatbot-priser
Det første å merke seg er at HubSpot tilbyr sine abonnenter en gratis plan for livet. Det er gode nyheter for fans av ikke-betalte løsninger. I tillegg er det betalte planer tilgjengelig. Nedenfor er detaljene for alle tilgjengelige planer.
Gratis ($0/ måned)
For det første er det gratisplanen. Denne, så vel som alle de andre, gir deg lagringsplass på opptil 15 millioner kontakter og 1:1 teknisk støtte. Blant funksjonene i denne planen er det også forskjellige e-postmaler, Facebook Messenger-integrasjon og livechat-funksjoner.
Starter (from $50/ måned)
Startplanen inkluderer alt som gratisplanen, men med utvidede grenser. Dessuten gir det deg muligheten til å fjerne HubSpot-merkevarebygging fra forskjellige steder i chatbotene.
Profesjonell (fra $500/måned)
Deretter har vi den profesjonelle planen. Innenfor denne kan du forvente alt fra startplanen, pluss: teamadministrasjon og personaliseringsfunksjoner, avansert støtte og beregningsalternativer.
Enterprise (fra $1200/mnd)
Sist men ikke minst, hvis du har store behov og et stort team bak ryggen din, kan det være lurt å velge en Enterprise-plan. Dette spesifikke alternativet gir deg tilgang til alt de tidligere planene gjør, samt noen ekstra. De inkluderer tilpasning, administrasjon og coaching funksjoner.
Konklusjon
HubSpots chatbot-verktøy er generelt pålitelig for bedrifter som ønsker å bruke chatbots i klientsamtaler. For bedrifter tilbyr den en rekke tilpasningsalternativer. Eksempler inkluderer muligheten til å sette opp spesifikke søkeord eller forespørsler for en chatbot, samt muligheten til å integrere chatboten i nettsteder eller meldingsapper.
Selv om HubSpots chatbot-verktøy kan ha noen mindre ulemper, som for eksempel muligheten for chatboten til å feiltolke kundehenvendelser eller ikke svare nøyaktig, er verktøyet gratis. Dermed kan disse ulempene oppveies av dens fordeler. Små og mellomstore bedrifter kan finne dette spesielt tiltalende siden de kan ha begrensede budsjetter å bruke på applikasjoner for administrasjon av kunderelasjoner.
Frequently Asked Questions
Hva gjør jeg hvis e-postbekreftelseslenken ikke kommer?
Hvis du sliter med å motta bekreftelseslenken din, bør du først sjekke om alt er rett på din side. Sjekk alltid SPAM før du feilsøker med HubSpot. Det kan være at e-postleverandøren din har merket e-posten fra HubSpot som SPAM. Du kan også sjekke fokusert innboks sammen med e-poster i karantene, hvis du bruker Outlook eller Office365. Når du har forsikret deg om at alt er i orden på din side, bør du kontakte støtteteamet via et spesielt skjema tilgjengelig på HubSpots nettsted for å få lenken.
Hvordan lære å bruke HubSpots chatbot-grensesnitt?
Hvis du synes grensesnittet til HubSpots chatbot er forvirrende, bør du ikke bekymre deg for mye om det. Dette er fordi HubSpot tilbyr et rikt utvalg av retningslinjer, tips og triks for å hjelpe deg med å komme i gang med verktøyet. For det første er det mange popup-vinduer i appen som leder deg gjennom prosessen med å lage chatbots. For det andre gir HubSpot sine brukere en kunnskapsbase om deres chatbot. Alt dette materialet bør gjøre brukerreisen din mye enklere og morsommere.
Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke har råd til HubSpots chatbot Enterprise-plan?
Generelt sett er HubSpots chatbot gratis å bruke med visse funksjoner. Hvis du ikke har råd til Enterprise-planen, har du en gratis, samt få betalte planer å velge mellom i stedet. Skulle disse planene heller ikke passe dine behov, kan du alltid bestemme deg for å velge en mer budsjettvennlig chatbot for virksomheten din – du trenger ikke bruke HubSpots løsning.