Key takeaways
Pros
- Gratis plan tilgjengelig
- Lett å navigere
- Mange funksjoner for en gratis plan
Cons
- For få opplæringsprogrammer og guider
- Utfordringer med å autorisere kredittkort- og MVA-nummerinformasjon
- For grunnleggende maler (ikke nødvendigvis en ulempe)
- Utfordrende integrasjon med tredjepartsapper
Komme i gang med IBM Watson Assistant-funksjonen
IBM Watson AI Assistant chatbot-programvaren kan forstå forespørslene dine, tilpasse seg domenet ditt, gjenkjenne svar på vanlig språk, håndtere naturlige samtaler uten å bryte, og mer. I tillegg kan AI-boten fra IBM distribueres til flere sosiale mediekanaler, som Intercom, Slack, Facebook Messenger, SMS med Twilio, WhatsApp og til og med Amazon Alexa.
For å komme i gang med programvaren, gikk jeg til registreringsnettstedet for chatboten og begynte registreringsprosessen. For å bruke chatboten må du opprette en IBM Cloud-konto ved å oppgi følgende detaljer:
- e-postadresse (må bekreftes før du går videre med registreringsprosessen),
- fornavn og etternavn,
- Land eller region.
Du vil også bli bedt om å akseptere vilkårene og betingelsene og godta å motta markedsføringsinformasjon (sistnevnte er valgfritt).
I neste trinn vil du bli invitert til å gjennomgå ulike personvernerklæringer og godta databehandling. Når det er gjort, vil det være på tide å bekrefte identiteten din. Nok en gang ble jeg bedt om å oppgi ulike detaljer, for eksempel ønsket kontotype, firmainformasjon, faktureringsinformasjon og kredittkortinformasjon. Jeg ble litt motløs av dette i begynnelsen, da jeg bare var ute etter å teste chatboten. Det var ubeleilig for meg å oppgi så sensitiv informasjon som kredittkortet.
Til min overraskelse skjedde det noe skuffende. Jeg kunne ikke autorisere noen av kredittkortene mine da jeg opprettet kontoen. Dessuten var det også umulig å bekrefte MVA-nummeret mitt i noen av konfigurasjonene, noe som irriterte meg enda mer. På grunn av dette tok hele registreringsprosessen omtrent en time, og jeg må innrømme at det ikke var jevnt i det hele tatt. Jeg forventet ikke disse problemene, og likevel dukket de opp. Det kan være fordi kortene og firmaet mitt er registrert i Polen, men dette burde ikke være et problem. Registrering bør ikke utgjøre noen problemer for deg, selv om du er ny på denne typen verktøy, så lenge du har legitimasjon som IBM godtar.
Når det gjelder grensesnittet, var det ganske brukervennlig. Selv om jeg ikke er en stor fan av de mørke fargene som IBM bruker, var det enkelt å navigere gjennom verktøyet uten problemer.
IBM Watson Assistant funksjoner og implementering
Etter noen støt med registreringsprosessen, var det endelig på tide å få en følelse av alle funksjonene som IMB Watson Assistant tilbyr. Jeg var spesielt spent på å teste dem ettersom anmeldelsene jeg hadde lest før var blandede.
Jeg startet med å ta en titt rundt i appen for å se hvordan UX og visuell design er. Etter å ha vært skeptisk til de overveldende mørke fargene, ble jeg overrasket over å finne ut at det ikke føltes så skremmende som jeg hadde trodd.
Jeg vil ikke si at det var veldig enkelt å finne alt raskt, men etter en stund ble alt kjent. Noe som utfordret meg var å integrere verktøyet med andre tredjepartsapper. Hvis du ikke har erfaring med APIer og integrasjoner, kan du gå deg vill her.
IBMs chatbot tilbyr et bredt spekter av funksjoner innenfor gratisplanen du kan dra nytte av, for eksempel:
- webchat,
- SMS og MMS,
- meldingskanalintegrasjoner,
- tilpasset kanal API,
- opptil 1000 månedlige aktive brukere,
- 3 assistenter,
- 7 dager med oppbevaring av analysedata,
- bransjeledende NPL (naturlig språkbehandling),
- kundeservicedesk integrasjoner,
og mer.
Når det gjelder problemene jeg kom over, var det ett. Selv om jeg ikke vil si at det var et problem med chatboten, men heller min erfaring med å bruke andre chatbots. Problemet jeg hadde var at chatboten etter min mening hadde for grunnleggende maler. Det er kanskje ikke et problem for alle. Jeg antar at jeg bare forventet mer av en chatbot levert av et selskap som IBM.
Muligens en annen ting jeg syntes var skuffende var mangelen på guider og opplæringsprogrammer som absolutt ville ha gjort onboardingsprosessen mer behagelig for meg. Sammenlignet med noen andre løsninger jeg hadde testet, har utviklerne av IBMs chatbot litt å ta igjen. Selv om det er noen opplæringsprogrammer, føler jeg at de kan være klarere for brukeren.
Ytelse og nytte
Alt i alt er chatboten fra IBM relativt enkel å bruke, og du kan teste resultatene mens du konfigurerer den. I tillegg tar trening av modellen ikke mye tid. Etter å ha testet chatboten på en av mine testnettsteder, var jeg ganske fornøyd med resultatene. Dessuten var jeg glad for å se at chatboten alltid var i stand til å forstå og svare nøyaktig på brukerinnspill, selv om det var komplekst.
IBM Watson Assistant-priser
For det første kommer IBM Watson Assistant i en helt gratis-å-bruke versjon. I tillegg kan brukere abonnere på betalte planer. Nedenfor er alle tilgjengelige planer og detaljer.
Lite-abonnement ($0/måned)
Denne planen tilbyr ganske mange funksjoner når det gjelder variasjon. Noen eksempler inkluderer webchat, SMS og MMS, integrasjoner med meldingskanaler, tilpassede kanal-API-er og opptil 1000 månedlige aktive brukere.
Plussplan (fra $140/måned)
Fra $140 per måned er Pluss-planalternativet. Det er en fin blanding mellom gratis- og bedriftsplanen. Hovedfunksjonene inkluderer 30 dager med oppbevaring av analysedata, 24 timers tidsavbrudd for økter og muligheten til å søke gjennom eksisterende innhold.
Enterprise-plan (egendefinert pris/måned)
For å få tilgang til enda flere funksjoner kan du abonnere på IBMs Enterprise-plan som er spesialpriset. Bortsett fra det som allerede er inkludert i de to foregående planene, gir bedriftsalternativet deg tilgang til dataisolering, onboarding-støtte, batch-intensjonsklassifisering, HIPAA, oppetid SLA, segmentintegrasjon og mer.
Konklusjon
chatbot ut. Etter min mening vil dette verktøyet (i sin gratisversjon) være nok for alle som tar sine aller første skritt med chatbots, så vel som de som ønsker å gjøre litt mer avanserte trekk. Gitt at verktøyet tilbyr en gratis prøveversjon og til og med en gratis plan, antar jeg at det ikke vil skade deg mye hvis du bestemmer deg for å prøve det selv om du ender opp med å ikke like det.
Frequently Asked Questions
Jeg ønsker å opprette en gratis IBM Cloud-konto uten å oppgi kredittkort- eller faktureringsinformasjon.
Du kan ikke opprette en gratis IBM Cloud-konto uten å oppgi faktureringsinformasjon. IBM Cloud tilbyr imidlertid en gratis tjenestenivå som lar brukere prøve noen av tjenestene deres gratis. For å få tilgang til gratisnivået, må brukere oppgi faktureringsinformasjon, men IBM vil ikke belaste dem for å bruke tjenestene som er inkludert i gratisversjonen så lenge de holder seg innenfor grensene.