Key takeaways
Pros
- Godt presterende IVR
- Omfattende brukergrensesnitt
Cons
- IVR-planlegging og opprettelse kan være forvirrende
- Prissetting kan bli dyrt
Zendesks IVR-funksjon er ikke den enkleste å sette opp, men den er heller ikke den vanskeligste. Den fungerer bra uten noen hikke, men IVR-oppsettet krever litt forhåndsplanlegging for å unngå forvirring under opprettelsesprosessen. Zendesk er en flott allround-programvare, og selv om IVR-konfigurasjonen har mye rom for forbedring, kan du fortsatt ikke gå galt med den. Zendesks styrker ligger andre steder, og hvis du er villig til å betale en høyere pris for funksjonene, vil du sannsynligvis ikke bli skuffet.
Komme i gang med Zendesk IVR-funksjonen
IVR-funksjonen i Zendesk er lett tilgjengelig, takket være det godt utformede og brukervennlige grensesnittet. Du får tilgang til grensesnittet rett etter at du har fullført din gratis prøveperioderegistrering, som kan fullføres på bare et par minutter. IVR er tilstede under Talk-alternativene i Zendesks administrasjonssenter, som du finner i venstre menypanel.
Prosessen med å lage din IVR er ikke optimal, og heller ikke så enkel som den kunne vært. Det er ingen visuell planleggingshjelp, du får bare velge IVR-alternativer og handlinger. Selv om selve prosessen er enkel å gjøre, har du ikke god oversikt over hele IVR. Hvert IVR-nivå er en egen fane som ikke viser hvor den fører til på en klar og omfattende måte sammenlignet med noen av de andre IVR-løsningene. Dette kan føre til litt forvirring og problemer under etableringen av mer forseggjorte IVR-oppsett. Jeg anbefaler å planlegge IVR-nivåene visuelt på forhånd.
Hvert IVR-nivå lar deg velge handlinger for hver knapp på innringerens tastatur. Det er ingen åpenbar grense for hvor mange nivåer du kan ha, så du kan planlegge og bygge mer forseggjorte IVR-er om nødvendig. Det er også muligheten til å velge en hilsen, men det så ikke ut til å fungere under testene mine. Det eneste alternativet var “Ingen hilsen”. Imidlertid fant jeg senere muligheten for å legge til hilsener i en annen del av Talk-oppsettet. Hvert IVR-nivå kan gis nytt navn for å gi bedre planlegging under opprettelsen.
Du kan aktivere IVR for telefonlinjene dine under konfigurasjonen for hver telefonlinje. Denne menyen er lett tilgjengelig fra Talk-konfigurasjonen i venstre panel. Du kan knytte forskjellige IVR-oppsett til forskjellige telefonnumre.
Hvordan fungerer IVR?
Foruten den mindre brukervennlige opprettelsesprosessen, fungerer Zendesks IVR generelt veldig bra. Jeg opplevde ingen problemer forårsaket av systemfeil under testingen; Jeg opprettet imidlertid en ikke-funksjonell IVR under de første forsøkene. Sørg for å planlegge IVR-nivåene dine før du prøver å lage dem, jeg syntes det var utrolig nyttig. Samlet sett var ytelsen bra og alle IVR-er fungerte etter hensikten etter riktig planlegging.
Priser
Mens Zendesk tilbyr flere prisplaner, gir bare to av dem brukere tilgang til IVR-funksjoner. IVR er inkludert i Suite Professional og Suite Enterprise-planene, som er de to dyreste Zendesk-planene som er tilgjengelige. Begge planene er abonnementsbaserte, og den endelige prisen avhenger av antall agentkontoer du trenger.
Suite Professional
Denne suiten starter på $99 per måned per agent og fokuserer mest på tillegg av call center-funksjonalitet og funksjoner til Zendesk-funksjonssettet.
Suite Enterprise
Suite Enterprise starter på $150 per måned per agent. Den legger til mange funksjoner som tar sikte på oppgaver på bedriftsnivå og kommunikasjonsstyring.
Konklusjon
Mens Zendesk er en av de mest populære helpdesk-løsningene der ute, kan IVR-funksjonen definitivt forbedres. Funksjonaliteten er perfekt og det er ingen problemer med det, men oppsettet og implementeringen kan bli ganske forvirrende, spesielt for nye brukere. Det andre store problemet er prisen, siden den er ganske bratt sammenlignet med annen programvare som tilbyr IVR. Hvis du leter etter en programvare med et bredt funksjonssett som har IVR, men du ikke trenger det for å være perfekt, kan prisen rettferdiggjøres. Ellers anbefaler jeg deg å se på andre billigere og bedre utformede IVR-løsninger.
Frequently Asked Questions
IVR-hilsen spilles ikke
Hvis du legger til et nummer som allerede er på kontoen din som et eksternt nummer, kan det hende at IVR-hilsen ikke spilles av. Det kan føre til at en annen hilsen spilles i stedet, eller at den ikke spiller noen hilsen i det hele tatt. Det anbefales å fjerne det berørte nummeret fra listen over eksterne numre.
IVR-hilsen spilles av gjentatte ganger
IVR-hilsener i Zendesk gjentas tre ganger som standard hvis systemet ikke oppdager noen tastetrykk. Hvis hilsenen fortsetter å gjentas mer enn tre ganger, må du sørge for at hilsenen i Rediger rute-delen under IVRs aktive ruter ikke er den samme som hilsenen i menynivåene. Hvis du stadig har problemer med IVR-hilsenen din, anbefaler vi deg å kontakte Zendesks kundestøtte.