Key takeaways
Pros
- Intuitivt og rent grensesnitt
- God skriving og brukeropplevelse
- Atypisk, men effektiv funksjonskommando
Cons
- Kunnskapsbasen er ikke i gratisplanen
- Prissetting kan være dyrt hvis du ikke kan bruke andre apper
Odoo er en flott kunnskapsbaseløsning med en interessant holdning til artikkelformatering og redigering. Den tilbyr et rent grensesnitt som er enkelt å navigere, og en fantastisk artikkelredigerer som har alle standard redigeringsfunksjoner tilgjengelig via en enkel hurtigtast. Prisen er også rimelig, men den avhenger bare av antall andre tilgjengelige applikasjoner du vil bruke. Les hele anmeldelsen og finn ut hva som gjør Odoo til et godt valg for dine kunnskapsbasebehov.
Komme i gang med Odoo
Odoo er en omfattende og tilpassbar åpen kildekode-programvare dedikert til ulike områder av virksomhetsledelse, inkludert kunnskapsbase. Den integrerer et stort antall applikasjoner som er egnet for salg, markedsføring, administrasjon av kunderelasjoner, prosjektledelse, kundestøtte og mange flere. Odoo inkluderer en kunnskapsbase-plugin som en del av avtalene sine, så la oss ta en titt på den og se hvordan den fungerer.
Odoo tilbyr en gratis prøveversjon for hver av planene deres, samt en gratis versjon av løsningen deres. Den kan støtte et ubegrenset antall brukere, men tillater bruk av bare én app ut av deres omfattende liste. Du kan komme i gang med Odoo på under to minutter. Bare registrer deg på nettsiden deres og bekreft e-posten din. Du må imidlertid bestemme hvilken app du vil bruke. Odoo-kunnskapsbasen er ikke synlig i den innledende appbutikken, så du må legge den til senere i nettapplikasjonen.
Du kan alltid legge til flere apper til Odoo-kontoen din, uavhengig av hvilken funksjonalitet du valgte i utgangspunktet. Det går utrolig raskt å komme i gang med Odoo kunnskapsbase-funksjonen. Det tok meg mindre enn 5 minutter å begynne å skrive min første artikkel, og du kan også ta en titt på et eksempeldokument som forklarer alle kunnskapsbaseredigeringsfunksjoner. Men før jeg tar et dypere dykk inn i kunnskapsbaseeditoren, la oss ha en se nærmere på grensesnittet.
Brukergrensesnittet i Odoo er minimalistisk og effektivt. Det gir ikke brukerne mange muligheter til å gå seg vill, og jeg har ikke opplevd noen stor forvirring under bruken min. Selv om jeg ikke brukte andre apper enn helpdesk, billettsalg og kunnskapsbase, kan jeg ikke forestille meg at folk blir overveldet selv om de bestemmer seg for å bruke et større antall apper. Dette er fordi hver app har et eget grensesnitt, og de deler aldri noen forvirrende menyer på noen av hovedskjermene.
Brukeropplevelse og funksjoner
La oss nå ta en titt på kunnskapsbaseeditoren. Brukergrensesnittet her forblir like enkelt og effektivt som i resten av appen. Det er ikke noe distraherende for å trekke fokuset bort fra å skrive, og kunnskapsbase-editoren tilbyr all standard funksjonalitet du trenger for å skrive forseggjorte artikler med media og riktig formatering inkludert. Det som imidlertid er interessant i brukeropplevelsen er hvordan du kan få tilgang til all denne funksjonaliteten. Svaret er “/”.
Når du skriver i kunnskapsbase-editoren, kan du ganske enkelt trykke på “/”-knappen og få opp en liste over alle mulige funksjoner. Selv om dette ikke virket som den mest intuitive måten å jobbe på i begynnelsen, må jeg si at jeg ble vant til det veldig raskt, og jeg tør til og med påstå at det gjorde skrivingen min raskere i noen tilfeller. Jeg trengte aldri å se etter en spesifikk funksjon i menylinjer, all funksjonalitet kan hentes frem med et enkelt trykk på en knapp og jeg kunne når som helst skrive navnet på funksjonen jeg trengte, noe som også hjalp meg å holde fokus på skriving.
Med et enkelt trykk på den nevnte knappen kan du få tilgang til ulike overskrifter, punktpunkter, legge til medier eller kode, kolonner, avsnittsalternativer, lenker og knapper, sjekklister, eller til og med legge til signaturen din. Funksjonssettet er rett og slett rikt, og det mangler ikke noe som en god artikkelredaktør bør inneholde. Det er rett og slett flott og enkelt å bruke av alle. Det er ikke mye mer å legge til om redaktøren, jeg tror den vil være tilfredsstillende å bruke uansett hvilken type bruker du er.
Organiseringen av Odoo kunnskapsbaseartikkel er også ganske bra. Selv om det ikke er noen mappe- eller kategorialternativer, kan du opprette artikkelnivåer eller “trær”. På denne måten kan du skrive en hovedartikkel om ethvert emne, og legge til underartikler under det, og effektivt skape et omfattende og strukturert hierarki. Å finne artiklene vil være ganske enkelt, men du må ta vare på navnene tidlig slik at du ikke vil skape forvirring for deg selv når antallet kunnskapsbaseartikler vokser betraktelig.
Priser
Odoo tilbyr to betalte planer samt en gratis plan. Du kan få bare én app fra den omfattende applisten med gratisplanen, så det er ingen mulighet for å få en gratis kunnskapsbase, siden den ikke er tilgjengelig som et separat appalternativ under kontoregistreringen. La oss ta en titt på hva du får i hver av planene.
One App
One App-planen er gratis, og du får også ubegrenset brukertilgang. Du kan imidlertid bare jobbe med én app om gangen, og du må oppgradere planen din når du får en annen app fra appbutikken. Hvis du ikke oppgraderer, går du automatisk inn i en gratis prøveperiode.
Standard
Standardplanen gir deg tilgang til alle appene for $14,89 per måned per bruker. Du betaler mindre hvis du får årsabonnementet. Appene inkluderer hver enkelt app som Odoo har å tilby, inkludert helpdesk, økonomi, menneskelige ressurser, produktivitet og andre typer apper.
Tilpasset
Den tilpassede planen gir deg ekstra fleksibilitet for $22,38 per måned per bruker. Du får tilgang til alle appene, pluss Odoo Studio, Multi-company-funksjoner, External API, samt Odoo Online, Odoo.sh og On-Premise-versjonen.
Konklusjon
Odoo kunnskapsbase er en godt balansert og fullt utstyrt løsning som ikke vil skuffe noen type bruker. Enten du trenger at kunnskapsbasen din skal være lett eller tung på antall artikler, er artikkelorganiseringsfunksjonen god nok til å hjelpe deg med å holde styr på dem i de fleste tilfeller. Den atypiske tilgangen til funksjoner med en enkel skråstrek (/)-kommando er forvirrende i begynnelsen, men den fungerer så jevnt i daglig skriving. Totalt sett er Odoo kunnskapsbase rett og slett fantastisk, og det er vanskelig å finne noen avtalebrytere i denne rimelige løsningen.
Frequently Asked Questions
Hva er Odoo?
Odoo er en omfattende pakke med forretningsapplikasjoner i én omfattende programvarepakke. Du kan velge appene du vil bruke og dekke alle områder av virksomheten din, for eksempel salg, menneskelige ressurser, markedsføring, salg og mange andre.
Hva brukes Odoo til?
Odoo brukes som forretningsprogramvare for mange bruksområder. Den kan håndtere markedsførings- og salgsoppgaver, hjelpe deg med kundebehandling og kundeservice, hjelpe deg med å administrere økonomi og fakturering, pluss mange flere.
Hvor mye koster Odoo?
Odoo har flere tilgjengelige prisplaner, og en gratis plan tilgjengelig. Imidlertid lar den gratis planen brukere bare bruke én applikasjon. Betalte planer starter på $14,89 per måned per bruker, og gir deg tilgang til alle tilgjengelige Odoo-applikasjoner.
Hvor er kunnskapsbasen i Odoo?
Du finner kunnskapsbasen i Odoo-appbutikken. Uansett hvilken type apper du velger når du oppretter kontoen din, kan du alltid legge til kunnskapsbasen senere. Bare søk etter “Knowledge” i appbutikken, og legg den til kontoen din.