Key takeaways
Pros
- Flott grensesnitt og enkel navigering
- Implementering er ikke så vanskelig
- Gode tilpasningsmuligheter for live chat
Cons
- Mangel på viktige live chat-funksjoner
- Sterk vekt på chatbot-bruk
- Det kan bli veldig dyrt
Kom i gang med PipeDrive live chat
Pipedrive er en velkjent programvare for håndtering av kunderelasjoner som kan fungere som en live chat-programvare. Den tilbyr et pålitelig og nyttig funksjonssett som kan dekke alle dine CRM-behov. I denne anmeldelsen vil vi imidlertid ta en titt på livechatten og dens funksjoner, og finne ut hvordan de fungerer og hvor enkle de er å bruke. La oss komme i gang.
Det er raskt å komme i gang med PipeDrive, med kun en kort registrering. Når du er ferdig med det, kan du begynne å ta en titt rundt på dashbordet. PipeDrive er ikke en dedikert live chat-løsning, så brukere blir presentert med en mengde alternativer og verktøy å leke med. Grensesnittet ser imidlertid ganske pent ut. Det er veldig ryddig så du bør ikke ha noen problemer med å få tilgang til den funksjonen du ser etter.
For å finne live chat, måtte jeg konsultere en guide da det ikke er noe synlig alternativ for å legge den til i menydelen til venstre, eller noe annet sted i grensesnittet. Det var imidlertid ikke vanskelig å finne. Du trenger bare å gå til Leads-delen i menyen, velge Live Chat og aktivere LeadBooster. PipeDrive vil informere deg om at LeadBooster og Live Chat krever et månedlig abonnement på $39 per måned, og etterpå kan du begynne å tilpasse live chat-widgeten din.
Funksjoner og brukergrensesnitt
I neste seksjon vil PipeDrive obligatorisk be deg om å definere chatboten din (selv om du ikke vil ha det). Avsnittet etterpå spør deg om formålet med livechatten din, og du kan velge om du vil generere flere leads, booke flere møter eller kvalifisere og rute potensielle kunder. Til slutt er det et alternativ for å ha direkte samtaler med kunder, så sørg for at du velger dette alternativet hvis du ikke er interessert i en chatbot.
Det som kommer etterpå er flytkonfigurasjonen. Siden dette er PipeDrives spesialitet, kan du egentlig ikke hoppe over denne prosessen; du må konfigurere den innledende flyten gjennom et system som ligner på IVR-ruting. Du vil bli presentert med en visuell representasjon av muligheter og handlinger du kan automatisere med live chat. Heldigvis, hvis du bestemmer deg for å bare lagre endringene uten å konfigurere noe, går det bra fordi PipeDrive tilbyr en forhåndsdefinert chat-flyt med en gang. Imidlertid er det fortsatt noe automatisering på gang, og det kan ikke slås av.
Selv om jeg ærlig kan si at PipeDrive-flytfunksjonene er veldig godt designet, er det synd at applikasjonen i hovedsak tvinger deg til å bruke en chatbot. Vi skal ta en titt på PipeDrive chatbot i en egen anmeldelse, så la oss holde fokus på implementeringen av PipeDrive live chat. Når du er fornøyd med flytdesignet ditt, kan du velge Installasjon-fanen og velge mellom ulike alternativer, inkludert WordPress, Squarespace, Google Tag Manager, Wix eller manuell installasjon. Jeg valgte manuell installasjon for formålet med denne anmeldelsen.
PipeDrive-nettstedet oppgir ikke de eksakte live chat-funksjonene som er tilgjengelige, med unntak av chatboten og integrasjon med resten av CRM-verktøysettet for å produsere flere potensielle kunder. Den neste delen vil vise deg opplevelsen av å jobbe med PipeDrive live chat fra begge sider, og vi vil gå gjennom alle tilgjengelige funksjoner.
Live chat ytelse og brukeropplevelse
Live chat-widgeten passer perfekt på nettstedet mitt, akkurat slik jeg designet det. Jeg brukte også muligheten til å sjekke om den manuelle integrasjonen er korrigert i PipeDrive. Med live chat-widgeten satt opp og klar på testnettstedet mitt, klikket jeg på widgeten og behandlet de forhåndsdefinerte chatbot-spørsmålene. Jeg valgte svaret for å snakke med en representant (meg selv) og ventet til de (jeg) svarte på min henvendelse.
Etter at jeg klikket på alternativet for å chatte med et salgsteam (som jeg forlot forhåndsdefinert), trakk live chatten ut en animasjon med tre prikker for å indikere at noen svarer, selv om det er en chatbot. Dette er for å skape en mer menneskelignende opplevelse, men jeg tror ikke noen vil tro det. Systemet sa til meg at jeg skulle vente på en representant. Det var da jeg mottok et varsel i live chat-delen av PipeDrive. Du kan se den under kategorien Utildelt og tilordne den til deg selv før du kan svare.
Jeg begynte å skrive for først å sjekke ut om PipeDrive live chat støtter en sanntids skrivevisningsfunksjon, men det gjør den dessverre ikke. Totalt sett er live chat for fokusert på chatbot-opplevelsen, og den neglisjerer litt den faktiske live chat-delen. Det er ingen vedleggsfunksjoner tilgjengelig i det hele tatt, så denne live chatten er kun for skriftlig kommunikasjon. Dette er et tilstrekkelig alternativ for de fleste brukere, men det er alltid hyggelig å ha tilleggsfunksjoner. Uten vedlegg kan brukerne bli tvunget til å bytte frem og tilbake mellom live chat og e-post, eller en annen kommunikasjonskanal som støtter vedlegg.
Det er imidlertid noe nyttige tekstformateringsfunksjoner – fet skrift, kursiv og punkttegn. Jeg kan ikke forestille meg mange brukssaker for disse, men de kan definitivt være veldig nyttige når du skal forklare prosesser, eller skrive en guide som en live chat-melding til en kunde. Det er stort sett alt når det kommer til de synlige funksjonene. Du får også noen alternativer for å legge til kontaktinformasjon og lagre kundeemnet til systemet ditt. Det er også et tillegg for å spore besøkende på nettet, men det er også skjult bak en betalingsmur og koster forbløffende $49 per måned. Mange live chat-programvare tilbyr denne funksjonen som en del av avtalen uten ekstra betalinger.
Totalt sett hadde jeg mye større forventninger fra PipeDrive sin live chat. Det er enkelt å implementere hvis du trenger det, men funksjonene er rett og slett underveldende, og noen ganger dyre. Det er ikke mye du kan gjøre bortsett fra å chatte, og selv den biten blir på en måte tatt fra deg gjennom PipeDrives insistering på å tvinge i det minste noen chatbot-funksjonalitet inn i avtalen. Live chat-funksjonen i PipeDrive er bare en støttefunksjon, ikke en hovedfunksjon, noe som gjør det hele til et forståelig valg.
Priser
PipeDrive tilbyr fire prisalternativer, men live chat er knapt nevnt siden dette ikke er hovedfokuset til denne programvaren. Hver plan tilbyr en rekke funksjoner, og den oppskaleres etter hvert som prisene blir høyere. Husk at noen tillegg kan koste deg ekstra penger og at de kanskje ikke er inkludert i den endelige prisen. La oss ta en titt på tilbudene.
Viktig
Essential-planen koster $14,90 per måned per bruker, og den tilbyr funksjoner for lead, avtale, kalender og pipelineadministrasjon. Enkel dataimport og enkel tilpasning er også en del av avtalen, i tillegg til 24/7 support og 300+ integrasjoner.
Avansert
Den avanserte planen koster $24,90 per måned per bruker. Den tilbyr full e-postsynkronisering med maler og planlegging, gruppe-e-post pluss åpen og klikksporing, samt en arbeidsflytbygger med utløste automatiseringer.
Profesjonell
Den profesjonelle planen koster $49,50 per måned per bruker, og den kan tilby deg en funksjon for å opprette, administrere og eSignere dokumenter og kontrakter, inntektsprognoser, prognoser og forbedrede tilpassede rapporteringsfunksjoner.
Bedrifter
Denne planen koster $99 per måned per bruker. I tillegg til alle tidligere funksjoner får du ubegrensede brukertillatelser og synlighetsinnstillinger, ekstra og økte sikkerhetspreferanser, implementeringsprogram og telefonstøtte, og ingen grenser for bruk av funksjoner.
Konklusjon
PipeDrive som en CRM-løsning er et flott tillegg til enhver bedrift, men live chat-funksjonene er mer en ettertanke. Live chat presser bruken av chatbot, men den mangler noen betydelige live chat-funksjoner mens den skjuler noen viktige funksjoner bak en betalingsmur. PipeDrive live chat er på ingen måte dårlig, den er bare ikke avansert nok til å konkurrere med de beste. Hvis hovedmålet ditt er CRM og live chat ikke er av vesentlig betydning, kan du ikke gå galt med PipeDrive. Hvis du ønsker å fokusere mer på live chat-kommunikasjon, bør du vurdere andre løsninger.
Frequently Asked Questions
Min PipeDrive live chat mottar ikke meldinger.
Først av alt, ta en titt på chatbot-konfigurasjonen og se etter eventuelle feil i flyten. Sørg for at flyten er riktig og aktivert i innstillingene dine. Ta en titt på live chat-fanen og sjekk om statusen din er online. Det siste vanlige problemet og en av de enkleste å fikse er å oppdatere siden din med live chat-widgeten som allerede er integrert. Dette alene kan føre til at meldinger ikke blir levert riktig, og er et problem som lett kan unngås.
Hvordan legger jeg til en PipeDrive live chat uten en chatbot på nettstedet mitt?
Det er ikke mulig å bli kvitt chatbot-funksjonen helt. Du kan minimere automatiseringen ved å holde din egendefinerte flyt kort og legge til live chat-alternativet direkte i rutingen. Du kan i tillegg velge en forhåndsinnstilling som tilbyr minimum chatbot-interaksjon.